Vi med hypokondri!
Finns det fler som jag?
Lever med daglig rädsla att få cancer eller att hjärtat ska sluta slå, har dagligen något fel. Mår såklart jättedåligt psykiskt och googlar sönder mig.
Finns det fler som jag?
Lever med daglig rädsla att få cancer eller att hjärtat ska sluta slå, har dagligen något fel. Mår såklart jättedåligt psykiskt och googlar sönder mig.
Ni som äter medicin mot er hälsoångest, vilken/vilka sorter äter ni? Jag förstår ju att det ofta handlar om "vanliga" antidepressiva kanske i kombination med t.ex. Atarax eller liknande men vilka kan rekommenderas?
Mm. Jag ska starta en egen tråd i vilken jag kan agera ut i, så att ni får ha er lilla ventilationskanal i fred och kan hänge er åt det ni gör bäst.
"Ingen förälder är glad hela tiden", det är enormt stor skillnad på det och det jag pratar om. Att du inte fattar det säger en hel del om hur självupptagna den här typen av personer är.
Vad gäller förbittringen, tja den kommer era barn också att få uppleva. Och då har de ändå kommit bra undan. Det finns ju många som påtvingas sina föräldrar psykiska sjukdomar till den grad att de själva insjuknar. Det är värre.
Mm. Jag ska starta en egen tråd i vilken jag kan agera ut i, så att ni får ha er lilla ventilationskanal i fred och kan hänge er åt det ni gör bäst.
"Ingen förälder är glad hela tiden", det är enormt stor skillnad på det och det jag pratar om. Att du inte fattar det säger en hel del om hur självupptagna den här typen av personer är.
Vad gäller förbittringen, tja den kommer era barn också att få uppleva. Och då har de ändå kommit bra undan. Det finns ju många som påtvingas sina föräldrar psykiska sjukdomar till den grad att de själva insjuknar. Det är värre.
För min del är diskution med andra en guldgruva. Och jag anser inte att det förvärrat. Tror aldrig att en annan hypokondriker förvärrat för mig. Oftast tvärtom. De förstår till fullo den oro jag känner men kan ändå se på min situation med klara ögon och lugna mig. Aldrig har någon skrivit sök läkare det låter som cancer, tvärtom kommer de med andra tänkbara förklaringar som är ofarliga. Vilket ger mig en annan syn!
Eftersom tråden heter ?vi med hypokondri? så kanske de utan detta bekymmer kan starta egna trådar. Och diskutera sina bekymmer där.
Nej, det är ingen skillnad och nej hypokondriker hanterar inte sina problem så värst olika. Det finns de som undviker läkare och de som springer dit mest hela tiden, men ältandet och plågorna för omgivningen är desamma. Det är tron att barnen inget märker också.
Min mamma var och är inte jobbig, hon är psykiskt sjuk som alla med hälsoångest är och det är i väldigt många fall tortyr att växa upp med en sådan förälder. Frånvarande, tårögd, upptagen med att klämma, känna, titta, författande sin egen dödsruna, gråtande, kladdig och ska kramas för att de tror att de inte ska få uppleva ens uppväxt, ser en inte för att de just då har cancer i ytterligare någon kroppsdel och så vidare.
Jag har också trott att hypokondri och hälsoångest är samma sak, enligt min kurator var det nämligen så att man använder ordet hälsoångest numera istället för hypokondri. Jag vet inte.
I boken Tänk om jag är sjuk! så skriver dom..
Enkelt uttryckt är hypokondri en av flera diagnoser som man kan få om man har hälsoångest. Men det betyder inte att man måste ha diagnosen hypokondri för att ha hälsoångest.
Tycker det beskriver rätt bra.
I boken Tänk om jag är sjuk! så skriver dom..
Enkelt uttryckt är hypokondri en av flera diagnoser som man kan få om man har hälsoångest. Men det betyder inte att man måste ha diagnosen hypokondri för att ha hälsoångest.
Tycker det beskriver rätt bra.
Ok, då drar jag kanske mer åt GAD, eftersom jag ibland snarare kan få katastroftankar (bilolyckor, krig mm) istället för sjukdomsskräcken. Men det brukar inte vara lika illa för min del.
Min läkare sa att jag har en ångestsjukdom och att den (oftast) tycks yttra sig som hypokondri. Någon annan kan få panikångest, ytterligare någon annan grav social fobi... Det kanske är ett sätt att se det.
Själv har jag blivit lugnare med åren. Jag mådde sämre i 20-årsåldern. Nu är jag över 40 och om jag lever bra, äter, sover, motionerar och inte stressar, så håller jag den där ångesten i schack.
Har läst lite här tydligen många som har hypokondri har haft det i 40 år från och till när man fastnar i något är det inte trevligt.sist nu hadde jag lite ont i hals o käke på vänster sida. Sen blev det en klump på höger sida när jag sväljer och lite ömt men inget känns utanpå halsen.men går bara och tänker på något i halsen typ cancer fast sen sover jag på nätterna. Mindre ont då