Inlägg från: Anonym (Hjärtat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjärtat)

Vi med hypokondri!

Kan tipsa om boken Tänk om jag är sjuk!

• Anonym (Hjärtat)

Själv är jag orolig för hjärtat.. Det har en massa konstiga saker för sig. Väntar på kallelse för att göra långtids -och arbets ekg. I höstas gjorde jag ultraljud som inte visade några konstigheter.

• Anonym (Hjärtat)

Själv är jag orolig för hjärtat.. Det har en massa konstiga saker för sig. Väntar på kallelse för att göra långtids -och arbets ekg. I höstas gjorde jag ultraljud som inte visade några konstigheter.

• Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Maria) skrev 2018-01-21 10:30:33 följande:

Väntar på att få komma till en kurator.

Oron förstör mitt liv. Fick halsont för några dagar sedan. Det blev bättre men då kom lite snuva, lite småhosta. Ingen feber. Men svullna lymfkörtlar och ont i nacke, hals och bröst muskulatur. Förkylning påstår logiken men mina hjärnspöken skriker cancer och att den sprider sig. Så här är mina dagar.

Tidigare har jag googlat sönder mig på cancer och har inte gjort det annat än skrämt mig själv. Började tom googla på engelska för mer svar. Och jag är förstörd psykiskt. Så jävla rädd att ha cancer då cancer är detsamma som död för mig. Jo, jag vet att en del överlever men inte jag.

Allt började när jag blev mamma. Helt plötsligt så blev döden skrämmande. Innan hade jag ingen rädsla. Logiskt såklart. Men inte alls trevligt. Förstör det liv hag har med oro och rädsla.

För mig började det också när jag fick barn. Oro över allt som sedan blev hälsoångest.

Men Du, du måste sluta googla. Google är inte din vän, där är cancer svar på varenda liten grej som finns. Jag gjorde också det förut. Hela tiden. Försök att ge det en vecka utan att googla. Och har du nåt symtom, ge det 5 dagar och se om det är kvar innan du börjar oroa dig. Svårt? Japp, men försök iaf

Sen kan jag tipsa om boken Tänk om jag är sjuk!
  • Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Maria) skrev 2018-01-21 20:16:46 följande:

Google-förbud har jag infört många gånger. Och det går bra ett tag men sedan måste jag och vips har det gått timmar och dödsdiagnosen är ett faktum.

Väntar på tid till kuratorn!

Jamen det är bra. Hoppas denne kan hjälpa! En del måste man göra själv... Finns inga magiska stavar tyvärr . Jag håller på och det går sådär.. Är dålig på att få saker gjorda.

Men Ja, googla har jag slutat med, så gott som. Så gott som....
  • Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Saga) skrev 2018-01-24 11:04:16 följande:

Äh, det tror alla hypokondriker att de gör och att de lyckas med. Vilket förstås är så långt från sanningen som det bara går att komma. 

Precis. Det är inte någon särskilt närvarande förälder som går och fingrar på en inbillad knuta och är gråtmild över vad som kommer att sägas på begravningen, såna föräldrar är mest bara skit.

Du hittar till alla dessa trådar Va? Vi förstår, din mamma var jobbig, tråkigt. Men vet du Vad? Alla är olika...Och det är skillnad på hypokondri och hälsoångest. Att tro att alla är likadana är helt orimligt.. Alla hanterar sina problem olika!
  • Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Saga) skrev 2018-02-15 10:56:45 följande:

Nej, det är ingen skillnad och nej hypokondriker hanterar inte sina problem så värst olika. Det finns de som undviker läkare och de som springer dit mest hela tiden, men ältandet och plågorna för omgivningen är desamma. Det är tron att barnen inget märker också. 

Min mamma var och är inte jobbig, hon är psykiskt sjuk som alla med hälsoångest är och det är i väldigt många fall tortyr att växa upp med en sådan förälder. Frånvarande, tårögd, upptagen med att klämma, känna, titta, författande sin egen dödsruna, gråtande, kladdig och ska kramas för att de tror att de inte ska få uppleva ens uppväxt, ser en inte för att de just då har cancer i ytterligare någon kroppsdel och så vidare. 

Jag känner inte igen mig alls i din mamma. Så uppenbarligen är alla olika. Och det är visst skillnad på hypokondri och hälsoångest..

Min hälsoångest har kommit ur en jobbig tid av stress och vanlig ångest, som i sin tur kom från en jobbig tid i livet. Iom det så får man kroppsliga Symtom, helt naturligt, men har man noll kunskap och läkare inte berättat vad som sker så blir man rädd. Det är som att stiga in i en annan människas kropp.. Har man inte upplevt det så är det svårt att förstå.

Jag är inte orolig konstant över att jag har dödliga sjukdomar , däremot är jag bättre på att uppmärksamma vad som sker i kroppen. Jag är snarare mer orolig över att stressa ihjäl mig..

Hälsoångest kan därav vara ett resultat av annan typ av ångest, tex gad, medans hypokondri är en diagnos för sig själv.

Hur som helst så hjälper inte dina föraktande ord ett dugg. Jag känner snarare att du behöver gå i terapi för att bearbeta dina problem. Kan inte vara kul att vara barn till en förälder som är så bitter och full av oförståelse.. Tänk om ditt barn får ångest?
  • Anonym (Hjärtat)

I boken Tänk om jag är sjuk! så skriver dom..

Enkelt uttryckt är hypokondri en av flera diagnoser som man kan få om man har hälsoångest. Men det betyder inte att man måste ha diagnosen hypokondri för att ha hälsoångest.

Tycker det beskriver rätt bra.

• Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2018-02-17 12:28:27 följande:

I boken Tänk om jag är sjuk! så skriver dom..

Enkelt uttryckt är hypokondri en av flera diagnoser som man kan få om man har hälsoångest. Men det betyder inte att man måste ha diagnosen hypokondri för att ha hälsoångest.

Tycker det beskriver rätt bra.

Som tex om man har haft en tumör, opererat bort den och blivit frisk, så är det jättevanligt att man kan få hälsoångest pga rädslan att den ska komma tillbaks. Det skulle inte jag kalla hypokondri.

Eller om man har GAD och oroar sig mycket så kroppen tar stryk så kanske man riktar om oron till kroppen istället och då kan få hälsoångest. Då är inte det hypokondri egentligen, utan fortfarande GAD i grunden som spökar.

Hypokondri är en fast diagnos (som visserligen inte gillas pga betydelsen) och hälsoångest är mer flytande liksom. Kan vara ett resultat av något annat.
  • Anonym (Hjärtat)
    Fru Ågren skrev 2018-02-17 15:37:20 följande:

Ok, då drar jag kanske mer åt GAD, eftersom jag ibland snarare kan få katastroftankar (bilolyckor, krig mm) istället för sjukdomsskräcken. Men det brukar inte vara lika illa för min del.

Min läkare sa att jag har en ångestsjukdom och att den (oftast) tycks yttra sig som hypokondri. Någon annan kan få panikångest, ytterligare någon annan grav social fobi... Det kanske är ett sätt att se det. 

Själv har jag blivit lugnare med åren. Jag mådde sämre i 20-årsåldern. Nu är jag över 40 och om jag lever bra, äter, sover, motionerar och inte stressar, så håller jag den där ångesten i schack.

Ja samma här, jag har blivit diagnostiserad GAD, aldrig hypokondri. Så det började med katastroftankar osv. Men ja.. nu är jag här, efter en utmattning för 1 år sen . Jag tror det är lättare att snöa in sig på hälsoångest eftersom man är med sin kropp hela tiden . Och är man stressad så märks det i kroppen pga spänningar och sämre sömn, så det blir en ond cirkel.

Jag är förgrymat trött på detta dock och vill få slut på Det! Vill få mitt liv tillbaka ! Grrr
Svar på tråden Vi med hypokondri!