Vi med hypokondri!
Hej TS, har du provat att söka läkare för ångesten istället för de symptom som skrämmer dig? För hur det än är, brukar ju nya symptom ständigt dyka upp bara en kort tid efter att man fått lugnande besked. Det hjälper ju inte hur många försäkringar man får att man är frisk. Det håller bara en liten tid ändå.
Nu brukar inte vården vara jättepigg på att remittera till terapeut och liknande, och det kan vara ganska lång väntetid. Men vissa landsting kör KBT-behandling mot hälsoångest via datorn.
Jag har hört en hel del positivt om det. Man får metoder att förebygga och minska ångesten, så att den går att leva med. Och det är så vansinnigt slitsamt att ständigt gå runt med skräck för nya, livsfarliga sjukdomar. Det tar knäcken på en.
Själv är jag periodare, som jag skrev i en annan tråd. Jag kan gå halvår och år utan att vara ett dugg mer orolig för sjukdomar än gemene man, eller känna något som helst ångest. Men så blir jag triggad av något. Det kan vara ett inslag på TV, en tidningsartikel, ett konstigt symptom i kroppen eller vad som helst.
Och då rasar alltihop över mig med full kraft.