Inte så många knipare kvar kanske..
Jag blev igångsatt 9 januari och födde vår son med urakut kejsarsnitt 11 januari. Ju mindre som sägs om den förlossningen desto bättre, tror jag, men kort sagt skulle jag aldrig mer bli igångsatt om det inte var en fråga om liv eller död. Min barnmorska innan snittet.. hade hon kommit in och grattat efteråt så hade jag kört ut henne. Att uskan kom in var illa nog. Så känner jag inför deras arbetsinsats.
Barnet mår dock bra, och är urgulligt förstås. 4430 g, 50 cm (tror han var längre iofs, nyfödda är svåra att mäta) och en massa hår. Jag och min sambo återhämtar oss så sakteliga - jag förlorade en liter blod och är rätt så snurrig än, och min sambo fick ett krampanfall av utmattning, trillade mot en sjukhussäng och bröt axeln två timmar efter förlossningen. Han hann precis klippa navelsträngen, sätta på en blöja, klä barnet och koppmata honom medan jag var sövd, och direkt efter välkommen till världen-brickan vi fick efter uppvaket så fick han sitt anfall. Trodde han skulle dö, han var helt grå i ansiktet och jag fick lägga i framstupa sidoläge, nysnittad som jag var. Tur jag var bra zonkad också. Lyckades trycka akutlarm iaf så det rusade in personal och ambulans kom. Han mår bra nu bortsett från axeln.
Amningen har fortfarande inte kommit igång på dag 12, jag pumpar med klent resultat och barnet vägrar för det mesta ilsket bröstet efter att ha lärt sig att ersättning kommer så mycket snabbare och lättare. Det är rätt jobbigt psykiskt. Även ganska jobbigt att min sambo inte kan göra nånting med barnet hemma pga axeln - inte ta upp, trösta, byta blöja, klä osv, bara värma ersättning. Eller för den delen något annat i hemmet. Jag kan inte riktigt böja mig pga snittet och är svag i magen, så det är även svårt att lyfta. Önskar vi hade mer hjälp.