Mirelle skrev 2017-01-07 19:23:18 följande:
Håller alla tummar för att det är på G!
Ox2 skrev 2017-01-07 15:35:24 följande:Min bebis har varit väldigt lugn i magen idag. Har fått ett par motvilliga puffar när jag tryckt till henne ordentligt... tanken om att ringa förlossningen och rådfråga har drygt upp i huvudet ett par gånger.
Ska äta middag hos mamma om några timmar. Har det inte bättrat sig innan dess så ringer jag in och hör om de vill kolla henne. Då kan mamma se efter pojkarna....
Läskigt, man vill inte snubbla på målsnöret...
Hade en sån dag för ett tag sen. Gud vad jag bråkade med bebbe då. Fick förklaringen att han kanske sparkade mer bakåt just då eftersom han iaf rörde sig. Sålänge de rör sig något då o då lär det vara ok, men hellre d säkra före d osäkra och kolla upp vid minsta oro känner jag. På förlossningen sa de "låter helt normalt men om du är orolig så kom hit [för din egen skull]". Skönt att veta att man inte blir dissad :)
För några år sedan ändrades rekommendationerna från typ "rörelsemönster förändras och minskar i slutet av graviditeten, det är helt normalt" till "rörelserna förändras men de ska inte minska, åk in en gång för mycket och kolla". Man har upptäckt att mammornas kännedom om barnets rörelsemönster och förmåga att bedöma när de förändrats, är det enda sättet att få ner fosterdödligheten i sista trimestern. I samband med att man ändrade rekommendationerna blev det också policy att alltid ta en mammas vittne om förändrade rörelsemönster på allvar och därför är förlossningspersonalen så mån om att signalera att man är välkommen och aldrig till besvär. Om de signalerar att man är jobbig skulle man dra sig för att åka dit igen, och det är den stora risken om något verkligen är fel.