• lemur

Anledningen till att jag röstade på SD

Min mamma jobbar i ett kommunhus. I närheten ligger en matbutik där en tiggare alltid sitter. Varje dag kommer denna människa in på min mammas jobb, byter kläder på toaletten och hänger sin kasse med sina "vanliga kläder" på en krok och går och sätter sig utanför affären. På eftermiddagen kommer hon tillbaka och har nästan alltid med sig något som någon vänlig själ har gett henne. Ett juicepaket, en macka, yoghurt... Detta ger hon till min mamma eller hennes jobbarkompisar för att hon inte vill ha det. 
    Läs det igen... Hon vill inte ens HA maten hon får gratis.

De flyktingarna som kapade bussen för att de ville bo på ett bättre ställe. På bilderna från intervjun jag läste var det i stort sett bara män. Varför? Jag läser om kriget i syrien, om alla hemskheter som drabbar kvinnor och barn. Varför är det mest män? Och så kapar dessa flyktingar en buss för att de inte är nöjda med sitt boende? Jag förstår inte, har de inte flytt från krig och misär?

Jag tror det finns många rasister inom SD. Men jag tycker inte SD är ett rasistiskt parti. De vill begränsa flyktingmottagandet i sverige och fokusera mer på hjälp på plats. 
    Nej, jag tycker inte om att flyktingar kommer hit med sin familj, kastas rätt in i vårt välfärdssystem och får gratis vård, bidrag och boende bara sådär. Jag tycker inte att det är rätt att okända människor, även om de flytt krig, ska få mer i bidrag än våra pensionärer och sjuka. Jag tycker det är hemskt. Jag tycker det har gått för långt. Speciellt när flyktingarna är så otacksamma att de kapar en jävla buss!!
    Är det någon som funderar på hur de kommer hit? Det kostar för att fly till sverige. Och jag tycker så jävla synd om de som inte har råd. De som VERKLIGEN behöver vår hjälp, får ingen. 

Jag är frustrerad på alla politiska partier som vägrar sammarbeta. Och jag menar inte att de ska göra om flyktingpolitiken. En folkomröstning skulle duga bra för att få tyst på SD och visa att de har ett visst sammarbete. 13% är fortfarande mindre än 87%.

Decemberöverenskommelsen är det mest patetiska. Stefan Löfven som ska avgå, sedan ska han ha nyval som sedan ställs in. Han spottar på oss som röstar på SD. Han, eller de andra politikerna bryr sig inte om att ta reda på VARFÖR vi röstade som vi gjorde, utan de ser ner på oss, ingår i en överrenskommelse som gör våra röster meningslösa. Jag tycker inte det är demokrati. Helt plötsligt har de som röstat blått, röstat rött. 

Jag är trött på alla hårda ord och påhopp. Jag förstår precis varför Jimmie sjukskrev sig. Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans. Vi borde vara lika värda allihop och sluta trycka ner varandra.
    Jag är trött på media. Tidningarna som hoppar på varje SD:are som de ser, men om en flykting gör något dumt sopas det undan.

Nu frågar sig säkert många hur jag kan sitta här på mitt arsle och prata om människors lika värde när jag samtidigt vill att vi ska begränsa flyktingmottagandet. 
    Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten. Det fast jag jobbar och betalar skatt. Jag tror mer på att attackera ursprungsproblemet. Ge pengarna som flyktingarna skulle få till människorna på plats. Hjälpa fler än bara ett fåtal. 

Jag tycker INTE om Mattias Karlsson och jag hoppas att Jimmie Åkesson kommer tillbaka.

• Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 20:09:09 följande:
    Utpressning? Så länge partierna följer reglerna är det bara politik. Utpressning är inte tillåtet enligt lagen.
    Jag tycker det tyder på styrka och långsiktighet att säga att man inte tänker rösta för någon budget som inte tar tillvara ens intressen. Hade önskat att alliansen hade sagt detsamma. 
    Alliansen har inte röstat för S:s budget. 

Men du passar som SD:are. De brukar ha en logik som många andra har svårt att följa.

Ha en bra kväll.
  • vagus
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 20:21:04 följande:
    Nej, de röstade inte ens för sin egen budget. Man kan fråga sig varför de ens gjorde en budget.
    Men du passar som SD:are. De brukar ha en logik som många andra har svårt att följa.
    Ja, då är väl saken klar då.
    Ha en bra kväll.
    Tack detsamma.

• AnooYoo

[quote=74720430][quote-nick]lemur skrev 2015-01-21 02:25:44 följande:[/quot

Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans. Vi borde vara lika värda allihop och sluta trycka ner varandra.

[/quote]

Ja, du sa det själv.

• Anonym (....)
    Anonym (....) skrev 2015-01-21 11:59:48 följande:

Jag undrar vad det är som du är arg på egentligen? Om man bortser från invandrarna så måste det finnas en grundanledning. Vad är det du tycker att dem tar ifrån dig?

Intressant att inte någon verkar vilja svara på min fråga... Ganska roligt dessutom.
  • Dr Love
    lemur skrev 2015-01-21 02:25:44 följande:

1. Min mamma jobbar i ett kommunhus. I närheten ligger en matbutik där en tiggare alltid sitter.
    [---]
    Hon vill inte ens HA maten hon får gratis.

2. De flyktingarna som kapade bussen för att de ville bo på ett bättre ställe.

3. Jag tror det finns många rasister inom SD. Men jag tycker inte SD är ett rasistiskt parti.

4. Nej, jag tycker inte om att flyktingar kommer hit med sin familj, kastas rätt in i vårt välfärdssystem och får gratis vård, bidrag och boende bara sådär. Jag tycker inte att det är rätt att okända människor, även om de flytt krig, ska få mer i bidrag än våra pensionärer och sjuka. 

5. Jag är frustrerad på alla politiska partier som vägrar sammarbeta.

6. Han, eller de andra politikerna bryr sig inte om att ta reda på VARFÖR vi röstade som vi gjorde, utan de ser ner på oss, ingår i en överrenskommelse som gör våra röster meningslösa.

7. Jag tycker inte det är demokrati. Helt plötsligt har de som röstat blått, röstat rött. 

8. Jag är trött på alla hårda ord och påhopp. [...] Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans.

9. Tidningarna som hoppar på varje SD:are som de ser, men om en flykting gör något dumt sopas det undan.

10. Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig.

11. Ge pengarna som flyktingarna skulle få till människorna på plats. Hjälpa fler än bara ett fåtal. 

Så lemur för att summera:
    1. Du röstade på SD för att du har erfarenhet av en tiggare som inte tog emot allt som folk gav bort. Är tiggare tvungna att ta emot allt folk ger bort? Varför?

2. Du röstade på SD p.g.a bussincidenten som inträffade först efter valet!?!? Är du synsk?

3. Du röstade på SD för att du tror att medlemmarna i partiet inte utgör partiet? Om partiet representeras av rasister, är det ett rasistiskt parti. Speciellt om det har moderna rötter inom rasismen och fortfarande marknadsför samma politik...

4. Du röstade på SD eftersom du tycker att svenskar är mer värda än "okända människor". Det här kan vara den första bra anledningen att faktiskt rösta SD eftersom de speglar dina åsikter i sin nationalistiska politik.

5. Du röstade på SD för att du tror att de har rätt till specialbehandling och bör garanteras samarbete med andra partier trots fundamentala politiska skillnader.

6. Du röstade på SD för att du tycker att folk som röstar på SD också bör specialbehandlas och bli extra hörsammade för sina röster. Är det inte ganska givet varför folk röstar på SD? För att de stödjer deras politik!

7. Du röstade på SD för att du har missförstått hur en demokrati fungerar. De blåa har inte röstat rött, de har lagt ned sina röster för att förhindra att vi hamnar i en oändlig cykel av nyval, ett politiskt limbo, eftersom ett parti har valt att frångå politisk praxis för att få igenom en av sina politiska frågor. Vad hade de annars för val? Ge gehör för SD:s politik trots att de är i minoritet? Det vore odemokratiskt.

8. Du röstade på SD eftersom du tror att att utsättas för kritik är synonymt med ett sämre människovärde och att alla åsikter är lika mycket värda. Nej, extrema åsikter bemöts ofta av ord, inte sällan hårda, det är ett socialt fenomen som förhindrar spridning av extrema idéer. Sedan är det förstås beklagligt att vissa människor går så långt att de tar till våld men kritik måste man vänja sig vid om man tar en kontroversiell ståndpunkt.

9. Du röstade på SD eftersom du tror att tidningar mörkar när flyktingar gör något dumt. Nämnde du inte nyss bussincidenten, något som det skrevs om frekvent och öppet? Bara ett exempel. Klart att tidningarna hoppar på SD:are, du sa ju själv att många är rasister, är inte det värt att hoppa på?

10. Du röstade på SD eftersom du upplever att du har ett sämre värde än en flykting? Tråkigt, så är dock inte fallet. Vilka rättigheter har flyktingar som du saknar?

11. Du röstade på SD eftersom du tror att man gör större nytta med bistånd på plats än genom att bevilja asyl. Varför röstar du då på SD som vill sänka biståndet? Har du ens läst deras partiprogram?

Tänk om, tänk rätt.
    Mvh
    En frustrerad Dr. Love
  • ölburk2

Ha en bra kväll.
    Faktiskt inte så svårt att se vad SD/Putinisternas logik grundar sig på, det är tre saker, hämdlystnad, girighet å avundsjuka.
    Det går alltid att se samma logik hos missnöjespartier å extremister, däremot går det aldrig att finna nån reell politisk logik, eftersom dom enbart skyller på andra..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • AnooYoo
    Dr Love skrev 2015-01-22 11:06:10 följande:

1. Du röstade på SD för att du har erfarenhet av en tiggare som inte tog emot allt som folk gav bort. Är tiggare tvungna att ta emot allt folk ger bort? Varför?

2. Du röstade på SD p.g.a bussincidenten som inträffade först efter valet!?!? Är du synsk?

3. Du röstade på SD för att du tror att medlemmarna i partiet inte utgör partiet? Om partiet representeras av rasister, är det ett rasistiskt parti. Speciellt om det har moderna rötter inom rasismen och fortfarande marknadsför samma politik...

4. Du röstade på SD eftersom du tycker att svenskar är mer värda än "okända människor". Det här kan vara den första bra anledningen att faktiskt rösta SD eftersom de speglar dina åsikter i sin nationalistiska politik.

5. Du röstade på SD för att du tror att de har rätt till specialbehandling och bör garanteras samarbete med andra partier trots fundamentala politiska skillnader.

6. Du röstade på SD för att du tycker att folk som röstar på SD också bör specialbehandlas och bli extra hörsammade för sina röster. Är det inte ganska givet varför folk röstar på SD? För att de stödjer deras politik!

7. Du röstade på SD för att du har missförstått hur en demokrati fungerar. De blåa har inte röstat rött, de har lagt ned sina röster för att förhindra att vi hamnar i en oändlig cykel av nyval, ett politiskt limbo, eftersom ett parti har valt att frångå politisk praxis för att få igenom en av sina politiska frågor. Vad hade de annars för val? Ge gehör för SD:s politik trots att de är i minoritet? Det vore odemokratiskt.

8. Du röstade på SD eftersom du tror att att utsättas för kritik är synonymt med ett sämre människovärde och att alla åsikter är lika mycket värda. Nej, extrema åsikter bemöts ofta av ord, inte sällan hårda, det är ett socialt fenomen som förhindrar spridning av extrema idéer. Sedan är det förstås beklagligt att vissa människor går så långt att de tar till våld men kritik måste man vänja sig vid om man tar en kontroversiell ståndpunkt.

9. Du röstade på SD eftersom du tror att tidningar mörkar när flyktingar gör något dumt. Nämnde du inte nyss bussincidenten, något som det skrevs om frekvent och öppet? Bara ett exempel. Klart att tidningarna hoppar på SD:are, du sa ju själv att många är rasister, är inte det värt att hoppa på?

10. Du röstade på SD eftersom du upplever att du har ett sämre värde än en flykting? Tråkigt, så är dock inte fallet. Vilka rättigheter har flyktingar som du saknar?

11. Du röstade på SD eftersom du tror att man gör större nytta med bistånd på plats än genom att bevilja asyl. Varför röstar du då på SD som vill sänka biståndet? Har du ens läst deras partiprogram?

Tänk om, tänk rätt.

Mvh

En frustrerad Dr. Love

Word!
  • Digestive
    vagus skrev 2015-01-21 16:06:01 följande:

I praktiken är det samma sak. De kunde rösta emot men valde att inte göra det vilket i praktiken innebär att S budgeten går igenom det förstår du väl.

När det gäller politik så är det nog tillrådligt att se vad som händer i praktiken. Nu har vi tex sett att en röst på alliansen är detsamma som en röst på S och att en röst på SD faktiskt är en röst på SD.

Givetvis gjorde de så, då Sverige behöver en fungerande riksdag framför allt annat. Inget seriöst parti spelar ut alla möjligheter till en fungerande riksdag, kärnan i Sveriges politik; fungerar inte den, fungerar inte Sverige. Gör man det så har man knappast Sveriges väl som mål, för inget i Sverige fungerar väl utan en fungerande riksdag - inget, alls.

Budgetomröstningar görs även två gånger om året så Sverigedemokraterna skulle ha skadeskjutit hela Sveriges rikspolitiska funktion, om de fick som de velat, vilket skulle innebära riksdagskris varje halvår. Hela Sverige hade stått stilla, ingen budget hade hunnit sättas i verk och praktik överhuvudtaget - innan den röstades ner och ersatts med en annan.

Vem tror, helt seriöst, att Sverige kan fungera med ett budgetskifte två gånger om året? Vad har något parti, block eller samarbete för chans att verkställa och göra praktik av någonting i deras budget, på 6 månader? Omöjligt.

Man har en ganska osund fixering på ett parti, om man anser att något i deras politik utgör något viktigare för Sverige än en fungerande riksdag (det spelar ingen roll vilket parti det handlar om).

Ser det ut såhär; Sverigedemokraterna > Fungerande rikspolitik - så har det gått för långt. Det förstår egentligen vem som helst. Hela rikspolitiken kan inte sättas ur spel för att 13% inte får som de vill och inte någon av dessa 13% kan påstå att de har Sveriges väl som mål med agerandet - när de ser riksdagens funktion som något sekundärt, som bara sådär kan läggas på is på obestämd tid.

Antingen ljuger man, antingen förstår man inte riksdagens betydelse - eller så ser man det verkligen som följande; Sverigedemokraterna > Fungerande rikspolitik. Och det senaste fallet kan inte tas seriöst, ett parti (oavsett vilket) kan inte gå före landets rikspolitik. Anser man det så har man en osund fixering på det partiet, alternativt skiter man i Sveriges väl helt och hållet.

Sveriges hjul snurrar inte av ideologiska skäl, utan för att riksdagen får hjulet att snurra. Varför partier som håller sitt ideologiska existensvärde högre än riksdagens funktionallitet, knappt ens kan ses som en del av Sveriges demokratiska politik - utan snarare som ideologiska fundamentalister, som hänsynslöst skjuter sin ideologi före allting annat; före landets rikspolitiska funktionallitet, före ett fungerande Sverige och före folkets vilja.

Inget parti kan smickra sig själva med att ha så viktig politik i bakfickan, att de gå före själva plattformen som all politik verkar genom. Det kan jämföras med en brandman som smickrar sig själv med att betyda så mycket för barndkåren, att ingen annan brandman får släcka någon eld överhuvudtaget.
  • Froststar
    Anonym (Också irriterad) skrev 2015-01-21 09:35:01 följande:

Jag tror inte så många som röstade på Alliansen räknade med att dom skulle lägga sig platt för Löfvén & Co (i ren rädsla för SD) eftersom nåt sånt aldrig hänt tidigare. Hade alliansväljarna fått veta att den risken överhuvudtaget fanns tror jag många röstat annorlunda. Att nu ständigt få höra att ladorna är tomma medan det dras drygt 10 tkr i skatt för mig varje månad och mer kommer det bli, medan ingenting görs åt invandringspolitken som är ett rött hål kostnadsmässigt är rent ut sagt förolämpande. 

Tvivlar faktiskt på att Löfvén & Co kommer klara sig hela vägen till nästa val.

Håller helt och hållet med dig.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Letitia
    Solidaritet skrev 2015-01-21 12:01:00 följande:
    På vilket sätt ska de "ta sig an invandrarfrågan"? 

SD skapar invandrarfrågan i och med lögnaktig retorik. Vi HAR ingen massinvandring. De spelar på rädslor och skapar ett vi mot dem tänk. Vad vi har är ett integrationsproblem, och det pratas om det. Men vi har haft en högerregering i åtta år nu, en regering som sänkt skatter och utarmat välfärden. 

Det är inte SD som är lösningen, eller att diskutera frågan på deras villkor. Vi måste prata integration, inte assimilation. 
    Har vi ingen massinvandring..? I så fall ljuger SCB:

Folkmängd 2013:

Största folkökningen på nästan 70 år

Den sista december 2013 uppgick Sveriges befolkning till 9 644 864 personer, vilket innebär en ökning med 88 971 personer jämfört med året innan. Folkökningen är den antalsmässigt största som uppmätts mellan två enskilda år sedan 1946. Till följd av stor invandring från länder med oroligheter, bland annat Syrien och Somalia, var invandringen till Sverige under 2013 den högsta någonsin med 115 845 personer. 

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Behallare-for-Press/370353/
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 12:04:19 följande:
    Just det här undrar jag också. Det här stycket fick mig att reagera:

"Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten."

På vilket sätt är du nedtryck och längst ner på botten? Vem har sagt att flyktingarna är värda mer än dig?
    Nu vet jag inte vad TS har gått igenom, men det måste du väl veta att det finns massor av infödda svenskar med olika problem och särskilda behov, som inte får sina behov tillgodosedda..? Vet du hur omöjligt det är att få hjälp för en flicka med anorexi idag t.ex., eller att få en plats på behandlingshem åt en ung missbrukare..?Eller en plats på korttidsboende åt en gammal man som vårdas av en lika gammal hustru som inte orkar längre? Eller åt ett funktionshindrat barn, för att avlasta föräldrarna?

Samtidigt som kommunerna betalar flera tusen PER PERSON OCH NATT för asylboenden. Och därefter socialbidrag till stora familjer i många år...

Den sista absurditeten, som diskuteras i en annan tråd här, är att omskurna muslimska kvinnor ska få underlivet återställt med kirurgi på skattebetalarnas bekostnad. Samtidigt som svenska äldre får vänta flera år på en ny höftled eller ögonoperation vid grå starr. Det är väl KLART SOM FAN att flyktingarna prioriteras framför våra egna svaga grupper!
  • Letitia
    Kasperina skrev 2015-01-21 12:06:06 följande:
    Lurade? JA-sidan redovisade för och nackdelar enligt sitt eget synsätt och NEJ-sidan redovisade sina. Att folk var så jävla puckade att de inte brydde sig om att ta reda på konsekvenserna innan de röstade JA betyder inte att de blev lurade.
    För det första hade ja-sidan mycket mer pengar, p.g.a. att de sponsrades av Näringslivet - som hade sina egna egoistiska skäl (handelsavtal och dylikt).

För det andra var det ingen som informerade om att de fattiga östländerna skulle kunna komma att inkluderas, och inte heller om att reglerna skulle bli så att de fick lov att komma hit, bo här fritt, uppehålla sig på gatorna och tigga.

För det tredje spelade reklamkampanjerna på känslor: romantiska föreställningar om att det nu skulle bli lättare för uttråkade svenska kvinnor att hitta en tjusig parisisk älskare i det nya öppna Europa, och att det skulle bli hur lätt som helst för i princip alla att få studieplatser i London, Rom, Barcelona m.fl. glammiga städer, och därefter kvalificerade och stimulerande internationella arbeten. Det var avancerad och skicklig propaganda, och sådant går hem!

I verkligheten får nu Maj-Britt som drömde om den parisiske älskaren och Göran som drömde om det internationella toppjobbet, förutom att snava över snödrivor även snava över smutsiga tiggare på gatorna i Säffle och Finspång...
  • FDFMGA
    Letitia skrev 2015-01-23 04:25:00 följande:
    Nu vet jag inte vad TS har gått igenom, men det måste du väl veta att det finns massor av infödda svenskar med olika problem och särskilda behov, som inte får sina behov tillgodosedda..? Vet du hur omöjligt det är att få hjälp för en flicka med anorexi idag t.ex., eller att få en plats på behandlingshem åt en ung missbrukare..?Eller en plats på korttidsboende åt en gammal man som vårdas av en lika gammal hustru som inte orkar längre? Eller åt ett funktionshindrat barn, för att avlasta föräldrarna?

Samtidigt som kommunerna betalar flera tusen PER PERSON OCH NATT för asylboenden. Och därefter socialbidrag till stora familjer i många år...

Den sista absurditeten, som diskuteras i en annan tråd här, är att omskurna muslimska kvinnor ska få underlivet återställt med kirurgi på skattebetalarnas bekostnad. Samtidigt som svenska äldre får vänta flera år på en ny höftled eller ögonoperation vid grå starr. Det är väl KLART SOM FAN att flyktingarna prioriteras framför våra egna svaga grupper!
    Hur många könsstympade kvinnor tror du det handlar om som får klitoris rekonstruerad och underlivet återställt.

Jag råkade lyssna på en intervju med en kvinna stympad i Somalia som fått klitoris rekonstruerad. Det är märkligt hur olika vi reagerar på samma företeelse utifrån våra egna fördomar eller värderingar. Min reaktion var "Tänk att det är möjligt" och lite fördomsfullt "Fan vilken bra svenska hon pratar" samt att hon verkade ha en skön inställning till den egna sexualiteten hon fått tillbaka.

Tänk, jag skulle aldrig ha kunnat drömma om att SlabbaDang-gänget till och med skulle gå i spinn över att könsstympade kvinnor får tillbaka sin mänskliga värdighet, så lågt trodde jag ingen kunde sjunka.

Se det så här i stället för att tugga fradga över att några kvinnor får tillbaka möjligheten att njuta av sex. Vad kan vara ett bättre mått på integration än att kvinnor från Somalia där man inte ens får nämna "klitoris" har anpassat sig så till ett annat tänkesätt att de vill ha möjlighet att få tillbaka det de berövats.

Och försök sansa dig i upprördheten. Hur många rör det sig om? Inte särskilt många skulle jag tro.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Letitia
    FDFMGA skrev 2015-01-23 08:26:52 följande:
    Hur många könsstympade kvinnor tror du det handlar om som får klitoris rekonstruerad och underlivet återställt.

Jag råkade lyssna på en intervju med en kvinna stympad i Somalia som fått klitoris rekonstruerad. Det är märkligt hur olika vi reagerar på samma företeelse utifrån våra egna fördomar eller värderingar. Min reaktion var "Tänk att det är möjligt" och lite fördomsfullt "Fan vilken bra svenska hon pratar" samt att hon verkade ha en skön inställning till den egna sexualiteten hon fått tillbaka.

Tänk, jag skulle aldrig ha kunnat drömma om att SlabbaDang-gänget till och med skulle gå i spinn över att könsstympade kvinnor får tillbaka sin mänskliga värdighet, så lågt trodde jag ingen kunde sjunka.

Se det så här i stället för att tugga fradga över att några kvinnor får tillbaka möjligheten att njuta av sex. Vad kan vara ett bättre mått på integration än att kvinnor från Somalia där man inte ens får nämna "klitoris" har anpassat sig så till ett annat tänkesätt att de vill ha möjlighet att få tillbaka det de berövats.

Och försök sansa dig i upprördheten. Hur många rör det sig om? Inte särskilt många skulle jag tro.
    Dom som redan har fått det är ju bara början. Nu går SR ut med det där, och det sprider sig att möjligheten finns...

Jo, jag kan på ett sätt också tycka att den förändringen i kvinnornas synsätt är mycket positiv. Vilket INTE automatiskt ger dem rätt till operation på skattebetalarnas bekostnad.
  • FDFMGA
    Letitia skrev 2015-01-23 09:28:12 följande:
    Dom som redan har fått det är ju bara början. Nu går SR ut med det där, och det sprider sig att möjligheten finns...

Jo, jag kan på ett sätt också tycka att den förändringen i kvinnornas synsätt är mycket positiv. Vilket INTE automatiskt ger dem rätt till operation på skattebetalarnas bekostnad.
    För mig är reaktionen ett exempel på att den mänskliga avgrund somliga sverigedemokrater befinner sig i är mycket djupare än jag ens kunde ana.

Och i den mån det skulle bli ökad efterfrågan på att återställa stympade könsorgan så är det i så fall ett mått på att integrationen av en grupp kvinnor som brukar beskrivas som mycket svårintegrerad har varit lyckosam och att operationerna kommer att få ett lyckat resultat - inte bara för kvinnorna utan för samhällsekonomin som helhet.

Om sen SlabbaDang-gänget vajar av hat och missunnsamhet, tja - det gör de ju i vilket fall som helst. De utgör ju den grupp som i särklass är mest svårintegrerad med svenska värderingar och tänkesätt. Något som reaktionen på att en somalisk kvinna fått sin klitoris rekonstruerad med all önskvärd tydlighet visar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Solidaritet
    Letitia skrev 2015-01-23 04:17:39 följande:
    Har vi ingen massinvandring..? I så fall ljuger SCB:

Folkmängd 2013:

Största folkökningen på nästan 70 år

Den sista december 2013 uppgick Sveriges befolkning till 9 644 864 personer, vilket innebär en ökning med 88 971 personer jämfört med året innan. Folkökningen är den antalsmässigt största som uppmätts mellan två enskilda år sedan 1946. Till följd av stor invandring från länder med oroligheter, bland annat Syrien och Somalia, var invandringen till Sverige under 2013 den högsta någonsin med 115 845 personer. 

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Behallare-for-Press/370353/
    www.migrationsinfo.se/

"Totalt invandrade 115 845 personer till Sverige 2013. Den största gruppen, 18%, var återinvandrade svenskar."

Att folkökningen antalsmässigt är den största som uppmätts mellan två enskilda år sedan 1946 innebär inte att vi har massinvandring. Det är samma sak som att påstå att för att jag nu tjänar en krona mer per år än något annat år har jag fått en massiv löneökning. Statistiken säger ingenting om någon massinvandring, men man kan räkna med att asylärendena blir fler då det är krig och oroligheter i världen jämfört med då det inte är det.

Ska jag förstå det så att du stöder SD för att stoppa människor från krigshärjade länder att söka asyl i Sverige? För det är ju vad detta handlar om.
  • Dr Love
    SD har ju hävdat att vi har en massinvandring ända sedan början av 90-talet, du menar att det är först de senaste åren? Vad är definitionen på massinvandring och vad spelar begreppet för roll? Om du ändå inte kan koppla det till någon negativ företeelse så är det inget annat än en siffra. Sverige har en stadigt ökande ekonomisk tillväxt och en stadigt ökande invandring.

Vad har alla de problemen du räknar upp att göra med invandringen? Menar du att vi inte ser vårdrelaterade problem när det kommer till folk som invandrat? Om du menar att de får förtur eller har exklusiva rättigheter så måste du källhänvisa.

Flera tusen? Genomsnittskostnaden låg 2013 på 225 kr/dygn/person. Har kostnaden mer än 10-dubblats på 2 år? Källa tack.

Du tycker alltså inte att samhället ska bekosta rekonstruerande kirurgi? Eller tycker du helt enkelt att svenskar är värda lite mer än alla andra?
    SD-proponenter refererar ofta till könsstympning för att lyfta fram barbariet som återfinns i många främmande kulturer men sådana här attityder bevisar med all tydlig klarhet att man egentligen inte bryr sig om dessa kvinnor. De är ju inte "svenska".
  • KillBill
    Dr Love skrev 2015-01-22 11:06:10 följande:

Tänk om, tänk rätt.
    Mvh
    En frustrerad Dr. Love
    Så bra! Glad
  • Fläderblomster

"Hur omöjligt"? Antingen är det omöjligt eller inte. Enligt dig får då alltså inga svenskar hjälp av myndigheter i sin vardag? Det låter allvarligt, kan du ge en källa på detta?

Vad gäller könsstympning så har jag förstått det som ett förslag. Dock så tycker jag att alla kvinnor ska ha rätt att kunna njuta av sex och slippa ha ont i underlivet. Sen tror jag inte att alla kvinnor som blivit könsstympade kommer våga söka hjälp för det, tyvärr. Därför blir det antagligen inte särskilt dyrt.
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD