• lemur

Anledningen till att jag röstade på SD

Min mamma jobbar i ett kommunhus. I närheten ligger en matbutik där en tiggare alltid sitter. Varje dag kommer denna människa in på min mammas jobb, byter kläder på toaletten och hänger sin kasse med sina "vanliga kläder" på en krok och går och sätter sig utanför affären. På eftermiddagen kommer hon tillbaka och har nästan alltid med sig något som någon vänlig själ har gett henne. Ett juicepaket, en macka, yoghurt... Detta ger hon till min mamma eller hennes jobbarkompisar för att hon inte vill ha det. 
    Läs det igen... Hon vill inte ens HA maten hon får gratis.

De flyktingarna som kapade bussen för att de ville bo på ett bättre ställe. På bilderna från intervjun jag läste var det i stort sett bara män. Varför? Jag läser om kriget i syrien, om alla hemskheter som drabbar kvinnor och barn. Varför är det mest män? Och så kapar dessa flyktingar en buss för att de inte är nöjda med sitt boende? Jag förstår inte, har de inte flytt från krig och misär?

Jag tror det finns många rasister inom SD. Men jag tycker inte SD är ett rasistiskt parti. De vill begränsa flyktingmottagandet i sverige och fokusera mer på hjälp på plats. 
    Nej, jag tycker inte om att flyktingar kommer hit med sin familj, kastas rätt in i vårt välfärdssystem och får gratis vård, bidrag och boende bara sådär. Jag tycker inte att det är rätt att okända människor, även om de flytt krig, ska få mer i bidrag än våra pensionärer och sjuka. Jag tycker det är hemskt. Jag tycker det har gått för långt. Speciellt när flyktingarna är så otacksamma att de kapar en jävla buss!!
    Är det någon som funderar på hur de kommer hit? Det kostar för att fly till sverige. Och jag tycker så jävla synd om de som inte har råd. De som VERKLIGEN behöver vår hjälp, får ingen. 

Jag är frustrerad på alla politiska partier som vägrar sammarbeta. Och jag menar inte att de ska göra om flyktingpolitiken. En folkomröstning skulle duga bra för att få tyst på SD och visa att de har ett visst sammarbete. 13% är fortfarande mindre än 87%.

Decemberöverenskommelsen är det mest patetiska. Stefan Löfven som ska avgå, sedan ska han ha nyval som sedan ställs in. Han spottar på oss som röstar på SD. Han, eller de andra politikerna bryr sig inte om att ta reda på VARFÖR vi röstade som vi gjorde, utan de ser ner på oss, ingår i en överrenskommelse som gör våra röster meningslösa. Jag tycker inte det är demokrati. Helt plötsligt har de som röstat blått, röstat rött. 

Jag är trött på alla hårda ord och påhopp. Jag förstår precis varför Jimmie sjukskrev sig. Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans. Vi borde vara lika värda allihop och sluta trycka ner varandra.
    Jag är trött på media. Tidningarna som hoppar på varje SD:are som de ser, men om en flykting gör något dumt sopas det undan.

Nu frågar sig säkert många hur jag kan sitta här på mitt arsle och prata om människors lika värde när jag samtidigt vill att vi ska begränsa flyktingmottagandet. 
    Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten. Det fast jag jobbar och betalar skatt. Jag tror mer på att attackera ursprungsproblemet. Ge pengarna som flyktingarna skulle få till människorna på plats. Hjälpa fler än bara ett fåtal. 

Jag tycker INTE om Mattias Karlsson och jag hoppas att Jimmie Åkesson kommer tillbaka.

• Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD
  • vagus
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 18:28:14 följande:
    Fast fler röstade på S+MP+V. Då kan man inte driva sina kärnfrågor, det förstår väl du med?
    Klart man kan, vilket SD visade tydligt genom att inte rösta för S:s budget.
    Och du, Alliansen hade inte fått igenom sin budget, för det har ingen egen majoritet.
    S+V+MP har inget majoritet dom heller så ditt påstående saknar mening.
    Du verkar inte förstå att det som Alliansen gjort nu, är samma sak som många andra partier gjort tidigare. Det är nämligen en praxis att man låter det block med flest röster få igenom sin budget genom att lägga ner sina röster. Gnällde du lika mycket förra mandatperioden när Alliansen var en minoritetsregering?
    Det visade S förra gången de inte röstade för alliansens budget att det inte var praxis. Det gick hur bra som helst att inte rösta för minoritetens budget. Vad tänkte du jag skulle gnälla på då? S var duktiga och försökte driva sin politik. Nu visar alliansen att de inte är intresserade av att driva någon annan politik än den S föreslår. Återstår att rösta på SD om man inte vill rösta för S.
  • vagus
    Alliansen gick på val på att släppa fram det block som fick flest röster. De håller sitt vallöfte.
    Som sagt, håller man inte med om detta så får man alltså rösta på SD då.  Hur som tycket inte jag att det framgick att alliansen tänkte lägga ner sina röster i riksdagen. Men nu vet vi, så vem vill rösta på ett parti som inte tänker kämpa för sina frågor. Återstår SD som visat att de vill kämpa för sina frågor.
  • nevermind
    Anonym (truthseeker) skrev 2015-01-21 14:43:31 följande:
    Det var det dummaste jag läst idag.

MAO

"Alla Svenssons och andra svenskar sedan generationer tillbaka har också kommit hit utan att ha behövt lida ett helvete innan, och fått en massa gratis."

Betonar "fått komma hit" och "fått en massa gratis".
    För det första är ingenting gratis.

För det andra, låter det som att Nevermind anser att det är helt rätt att flyktingar mfl som kommer till Sverige ska "få en massa gratis". Kräks
    Ja..? Jag har fått en massa gratis i Sverige. Och en massa gratis i England under flera år. Sen flyttade jag tillbaka till Sverige och begärde gratis utbildning och studiebidrag, när jag sammanlagt bara hade betalat skatt i Sverige i några månader. Flyttade nämligen när jag var 20.

Ingen har nånsin gnällt, men det har väl med att göra att jag är vit europé. Det är skillnad på folk och folk.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 18:44:05 följande:
    Och du, Alliansen hade inte fått igenom sin budget, för det har ingen egen majoritet.
    S+V+MP har inget majoritet dom heller så ditt påstående saknar mening.Det visade S förra gången de inte röstade för alliansens budget att det inte var praxis. Det gick hur bra som helst att inte rösta för minoritetens budget. Vad tänkte du jag skulle gnälla på då? S var duktiga och försökte driva sin politik. Nu visar alliansen att de inte är intresserade av att driva någon annan politik än den S föreslår. Återstår att rösta på SD om man inte vill rösta för S.
    Om du med driva sina frågor menar att man röstar på ett sätt som gör att dessa frågor får genomslag, så driver inte SD sin kärnfråga. De röstar på budgetar som går tvärtemot deras kärnfråga.

Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, det verkar som om du inte kan stå för deras politik, men måste känna dig "tvungen" att rösta på dom. Gör då det. Men inbilla dig inte att du stöder Alliansen då, tvärtom, det blir S som vinner på det.

Vem sitter i regering idag? Jo S. Varför? För att många lämnade M och gick till SD.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 18:44:05 följande:
    S+V+MP har inget majoritet dom heller så ditt påstående saknar mening.Det visade S förra gången de inte röstade för alliansens budget att det inte var praxis. Det gick hur bra som helst att inte rösta för minoritetens budget. Vad tänkte du jag skulle gnälla på då? S var duktiga och försökte driva sin politik. Nu visar alliansen att de inte är intresserade av att driva någon annan politik än den S föreslår. Återstår att rösta på SD om man inte vill rösta för S.
    Om du med driva sina frågor menar att man röstar på ett sätt som gör att dessa frågor får genomslag, så driver inte SD sin kärnfråga. De röstar på budgetar som går tvärtemot deras kärnfråga.

Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, det verkar som om du inte kan stå för deras politik, men måste känna dig "tvungen" att rösta på dom. Gör då det. Men inbilla dig inte att du stöder Alliansen då, tvärtom, det blir S som vinner på det.

Vem sitter i regering idag? Jo S. Varför? För att många lämnade M och gick till SD.
  • vagus
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 19:10:45 följande:
    Gör dom, det var ju precis det de inte gjorde. De sade dessutom att de inte tänker göra det i framtiden. Det du, tyder på målvedvetenhet. 

Tänk om alliansen hade sagt detsamma. Tyvärr har de visat att de inte tänker kämpa för sin kärnfråga. Bara att beklaga.
    Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, 
    Det kanske är en ursäkt att rösta på SD, inte tänker jag rösta på S. Får kolla upp vad SD vill, de har lite tåga åtminstone.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 19:49:02 följande:
    Gör dom, det var ju precis det de inte gjorde. De sade dessutom att de inte tänker göra det i framtiden. Det du, tyder på målvedvetenhet. 

Tänk om alliansen hade sagt detsamma. Tyvärr har de visat att de inte tänker kämpa för sin kärnfråga. Bara att beklaga.
    Det kanske är en ursäkt att rösta på SD, inte tänker jag rösta på S. Får kolla upp vad SD vill, de har lite tåga åtminstone.
    De har röstat på Alliansens budget i 4 år. I höstas röstade de på Alliansens budget.
  • Anonym (W)

De har röstat på Alliansens budget i 4 år. I höstas röstade de på Alliansens budget.
  • Anonym (W)

De har svikit förr, så jag skulle inte kalla det målmedvetenhet, snarare utpressning.
  • vagus
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 20:02:05 följande:
    De har svikit förr, så jag skulle inte kalla det målmedvetenhet, snarare utpressning.
    Utpressning? Så länge partierna följer reglerna är det bara politik. Utpressning är inte tillåtet enligt lagen.
    Jag tycker det tyder på styrka och långsiktighet att säga att man inte tänker rösta för någon budget som inte tar tillvara ens intressen. Hade önskat att alliansen hade sagt detsamma. 
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD