• lemur

Anledningen till att jag röstade på SD

Min mamma jobbar i ett kommunhus. I närheten ligger en matbutik där en tiggare alltid sitter. Varje dag kommer denna människa in på min mammas jobb, byter kläder på toaletten och hänger sin kasse med sina "vanliga kläder" på en krok och går och sätter sig utanför affären. På eftermiddagen kommer hon tillbaka och har nästan alltid med sig något som någon vänlig själ har gett henne. Ett juicepaket, en macka, yoghurt... Detta ger hon till min mamma eller hennes jobbarkompisar för att hon inte vill ha det. 
    Läs det igen... Hon vill inte ens HA maten hon får gratis.

De flyktingarna som kapade bussen för att de ville bo på ett bättre ställe. På bilderna från intervjun jag läste var det i stort sett bara män. Varför? Jag läser om kriget i syrien, om alla hemskheter som drabbar kvinnor och barn. Varför är det mest män? Och så kapar dessa flyktingar en buss för att de inte är nöjda med sitt boende? Jag förstår inte, har de inte flytt från krig och misär?

Jag tror det finns många rasister inom SD. Men jag tycker inte SD är ett rasistiskt parti. De vill begränsa flyktingmottagandet i sverige och fokusera mer på hjälp på plats. 
    Nej, jag tycker inte om att flyktingar kommer hit med sin familj, kastas rätt in i vårt välfärdssystem och får gratis vård, bidrag och boende bara sådär. Jag tycker inte att det är rätt att okända människor, även om de flytt krig, ska få mer i bidrag än våra pensionärer och sjuka. Jag tycker det är hemskt. Jag tycker det har gått för långt. Speciellt när flyktingarna är så otacksamma att de kapar en jävla buss!!
    Är det någon som funderar på hur de kommer hit? Det kostar för att fly till sverige. Och jag tycker så jävla synd om de som inte har råd. De som VERKLIGEN behöver vår hjälp, får ingen. 

Jag är frustrerad på alla politiska partier som vägrar sammarbeta. Och jag menar inte att de ska göra om flyktingpolitiken. En folkomröstning skulle duga bra för att få tyst på SD och visa att de har ett visst sammarbete. 13% är fortfarande mindre än 87%.

Decemberöverenskommelsen är det mest patetiska. Stefan Löfven som ska avgå, sedan ska han ha nyval som sedan ställs in. Han spottar på oss som röstar på SD. Han, eller de andra politikerna bryr sig inte om att ta reda på VARFÖR vi röstade som vi gjorde, utan de ser ner på oss, ingår i en överrenskommelse som gör våra röster meningslösa. Jag tycker inte det är demokrati. Helt plötsligt har de som röstat blått, röstat rött. 

Jag är trött på alla hårda ord och påhopp. Jag förstår precis varför Jimmie sjukskrev sig. Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans. Vi borde vara lika värda allihop och sluta trycka ner varandra.
    Jag är trött på media. Tidningarna som hoppar på varje SD:are som de ser, men om en flykting gör något dumt sopas det undan.

Nu frågar sig säkert många hur jag kan sitta här på mitt arsle och prata om människors lika värde när jag samtidigt vill att vi ska begränsa flyktingmottagandet. 
    Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten. Det fast jag jobbar och betalar skatt. Jag tror mer på att attackera ursprungsproblemet. Ge pengarna som flyktingarna skulle få till människorna på plats. Hjälpa fler än bara ett fåtal. 

Jag tycker INTE om Mattias Karlsson och jag hoppas att Jimmie Åkesson kommer tillbaka.

• Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD
  • Anonym (Också irriterad)
    Solidaritet skrev 2015-01-21 09:55:12 följande:
    Har hon "nästan alltid" med sig något som någon gett henne, eller har det hänt några gånger? Återgivet som "nästan alltid" för effekt. Kanske hon är laktosintolerant. Det vet ju inte du. 

Flyktingarna på bussen transporterades i 17 timmar eller något liknande, utan att få veta var de var på väg. De fick felaktig information från början, och eftersom de var just flyktingar som flytt från ett helvete kanske man kan ha viss förståelse för att deras reaktion inte var sansad och balanserad och förstående? Tror du att du fungerat rationellt på flykt från krig i ett land där du inte förstod språket och ingen berättade för dig var du var på väg eller varför? Timme efter timme i en buss?

Decemberöverenskommelsen? Seriöst? 
    SD gjorde lekstuga av Riksdagen. Människorna som arbetar där fattar beslut som påverkar oss alla, som påverkar våra livsvillkor, det är inte rätt plats att agera som rebelliska tonåringar. Om SD som parti agerat moget, vuxet, ansvarstagande och balanserat hade de haft en betydligt större chans att få verkligt inflytande. "Om ni inte gör som vi vill med invandringen tänker vi störta varenda budget i Riksdagen", det säger väl sig självt att man inte kan ha det så. Ett parti med under 13 procent kan inte tillåtas diktera villkoren i Riksdagen, det borde inte vara så svårt att förstå. Att inte se till att göra sig oberoende av SD hade varit ett svek mot väljarna, dvs de 87 procent som röstade på något annat än SD. 

Jimmie Åkesson är allt annat än den martyr du framställer honom som. Tror du på fullaste allvar att han är sjukskriven för att han blev lite ledsen i ögat?
    Han är en sociopat, de blir inte ledsna i ögat. 

Hjälpa människor på plats? 
    DET ÄR KRIG PÅ PLATS!!
    När flyktingarna kommit fram gnällde dom över att dom ville till en storstad och att dom minsann skulle lägga sig framför bussen för att hindra den att åka. Känns ju som väldigt civiliserat beteende. Att fly från krig och sen gnälla över var man blir placerad med mat och tak över huvudet är inte ok. Att försöka hålla kvar nån annans egendom är inte heller ok. 

Jag tycker Alliansens uppförande är barnsligt där dom vägrar låta ett av deras partier göra upp med sossarna utan ska ses som ett klumpval. Egentligen är dom ju numera bara ett parti och tre pyttepartier som moderaterna kan köra över hur dom vill.

Jag är förvånad att JÅ inte gick in i väggen långt tidigare... Att konstant utsättas för det tryck (artiklar, mordhot, tårtkastning) som han blivit utsatt för av vänstern och media är det inte så många som klarar av ens en vecka.
  • Anonym (ej SD)

Jag AVSKYR SD, men jag önskar så att ett annat vettigt parti kunde ta sig an invandrarfrågan på ett bra sätt. Utan rasism, utan hat, utan att vara orättvis.

• glutten

Vad de som röstade på Alliansen trodde hör inte riktigt hit då det jag pekar på är att alla VISSTE att INGET annat parti ville samarbeta med SD. Så att komma i efterhand och gnälla över att SD inte får igenom sin politik är ju otroligt märkligt beteende.

• glutten
    Anonym (Också irriterad) skrev 2015-01-21 09:35:01 följande:
    Jag tror inte så många som röstade på Alliansen räknade med att dom skulle lägga sig platt för Löfvén & Co (i ren rädsla för SD) eftersom nåt sånt aldrig hänt tidigare. Hade alliansväljarna fått veta att den risken överhuvudtaget fanns tror jag många röstat annorlunda. Att nu ständigt få höra att ladorna är tomma medan det dras drygt 10 tkr i skatt för mig varje månad och mer kommer det bli, medan ingenting görs åt invandringspolitken som är ett rött hål kostnadsmässigt är rent ut sagt förolämpande. 

Tvivlar faktiskt på att Löfvén & Co kommer klara sig hela vägen till nästa val.
    Vad de som röstade på Alliansen trodde hör inte riktigt hit då det jag pekar på är att alla VISSTE att INGET annat parti ville samarbeta med SD. Så att komma i efterhand och gnälla över att SD inte får igenom sin politik är ju otroligt märkligt beteende.
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 09:45:15 följande:

Vill bara tillägga att ni kan rösta på SD allt ni vill, förbjuda tiggeri kommer Sverige inte göra oavsett och inte gå ur EU heller. Frågan är ju vem som slösar bort sin röst.

Var inte så säker på det du.
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 09:48:56 följande:

Sedan förstår jag inte heller att ni SD:are frisk blandar ihop flyktingar och EU-medborgare. Rent juridisk och kostnadsmässigt är det helt olika saker. EU-migrationen bekostas inte av staten Sverige, sedan om ni inte klarar av att se fattiga människor är en annan sak.

ALLA invandrare bekostas av skattepengar - vilket konto de bokförs på ändrar inte detta faktum. Tiggarna har redan kostat massor för oss i form av betalda hemresor, sociala insatser, polisiära insatser, rivning av deras kåkstäder, sanering när de lämnat efter sig stora sophögar, o.s.v. o.s.v..
  • Letitia
    Anonym (Också irriterad) skrev 2015-01-21 10:16:29 följande:
    När flyktingarna kommit fram gnällde dom över att dom ville till en storstad och att dom minsann skulle lägga sig framför bussen för att hindra den att åka. Känns ju som väldigt civiliserat beteende. Att fly från krig och sen gnälla över var man blir placerad med mat och tak över huvudet är inte ok. Att försöka hålla kvar nån annans egendom är inte heller ok. 
    Ja, det där var sanslöst. Men samtidigt är man glad över allt sådant som kommer ut (det händer ju massor med bortskämda och krävande flyktingar på flyktingboenden som aldrig kommer utanför Migileaks), för då tröttnar ännu fler svenskar och går över till det rätta partiet!
  • Fläderblomster
    Letitia skrev 2015-01-21 11:04:45 följande:
    Var inte så säker på det du.
    Och varför ska jag inte vara det? Har du läst tillräckligt mycket juridik och EU-rätt för att ge en källa till det påståendet?
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 11:09:44 följande:
    Och varför ska jag inte vara det? Har du läst tillräckligt mycket juridik och EU-rätt för att ge en källa till det påståendet?
    Det är väl klart att vi kan komma ur skiten. Personligen tror jag att EU kommer att splittras, för FLER västländer kommer att tröttna på att bara betala och betala för östländerna och deras "EU-migranter". Det var aldrig någon bra eller genomtänkt konstruktion från början.
  • Fläderblomster
    Letitia skrev 2015-01-21 11:07:41 följande:
    ALLA invandrare bekostas av skattepengar - vilket konto de bokförs på ändrar inte detta faktum. Tiggarna har redan kostat massor för oss i form av betalda hemresor, sociala insatser, polisiära insatser, rivning av deras kåkstäder, sanering när de lämnat efter sig stora sophögar, o.s.v. o.s.v..
    De är inte invandrare. EU-medborgare är EU-medborgare. Oavsett vad du tycker så är den fria rörligheten starkt förankrad inom EU-rätten. Det krävs mycket för att rucka på den.
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD