• lemur

Anledningen till att jag röstade på SD

Min mamma jobbar i ett kommunhus. I närheten ligger en matbutik där en tiggare alltid sitter. Varje dag kommer denna människa in på min mammas jobb, byter kläder på toaletten och hänger sin kasse med sina "vanliga kläder" på en krok och går och sätter sig utanför affären. På eftermiddagen kommer hon tillbaka och har nästan alltid med sig något som någon vänlig själ har gett henne. Ett juicepaket, en macka, yoghurt... Detta ger hon till min mamma eller hennes jobbarkompisar för att hon inte vill ha det. 
    Läs det igen... Hon vill inte ens HA maten hon får gratis.

De flyktingarna som kapade bussen för att de ville bo på ett bättre ställe. På bilderna från intervjun jag läste var det i stort sett bara män. Varför? Jag läser om kriget i syrien, om alla hemskheter som drabbar kvinnor och barn. Varför är det mest män? Och så kapar dessa flyktingar en buss för att de inte är nöjda med sitt boende? Jag förstår inte, har de inte flytt från krig och misär?

Jag tror det finns många rasister inom SD. Men jag tycker inte SD är ett rasistiskt parti. De vill begränsa flyktingmottagandet i sverige och fokusera mer på hjälp på plats. 
    Nej, jag tycker inte om att flyktingar kommer hit med sin familj, kastas rätt in i vårt välfärdssystem och får gratis vård, bidrag och boende bara sådär. Jag tycker inte att det är rätt att okända människor, även om de flytt krig, ska få mer i bidrag än våra pensionärer och sjuka. Jag tycker det är hemskt. Jag tycker det har gått för långt. Speciellt när flyktingarna är så otacksamma att de kapar en jävla buss!!
    Är det någon som funderar på hur de kommer hit? Det kostar för att fly till sverige. Och jag tycker så jävla synd om de som inte har råd. De som VERKLIGEN behöver vår hjälp, får ingen. 

Jag är frustrerad på alla politiska partier som vägrar sammarbeta. Och jag menar inte att de ska göra om flyktingpolitiken. En folkomröstning skulle duga bra för att få tyst på SD och visa att de har ett visst sammarbete. 13% är fortfarande mindre än 87%.

Decemberöverenskommelsen är det mest patetiska. Stefan Löfven som ska avgå, sedan ska han ha nyval som sedan ställs in. Han spottar på oss som röstar på SD. Han, eller de andra politikerna bryr sig inte om att ta reda på VARFÖR vi röstade som vi gjorde, utan de ser ner på oss, ingår i en överrenskommelse som gör våra röster meningslösa. Jag tycker inte det är demokrati. Helt plötsligt har de som röstat blått, röstat rött. 

Jag är trött på alla hårda ord och påhopp. Jag förstår precis varför Jimmie sjukskrev sig. Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans. Vi borde vara lika värda allihop och sluta trycka ner varandra.
    Jag är trött på media. Tidningarna som hoppar på varje SD:are som de ser, men om en flykting gör något dumt sopas det undan.

Nu frågar sig säkert många hur jag kan sitta här på mitt arsle och prata om människors lika värde när jag samtidigt vill att vi ska begränsa flyktingmottagandet. 
    Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten. Det fast jag jobbar och betalar skatt. Jag tror mer på att attackera ursprungsproblemet. Ge pengarna som flyktingarna skulle få till människorna på plats. Hjälpa fler än bara ett fåtal. 

Jag tycker INTE om Mattias Karlsson och jag hoppas att Jimmie Åkesson kommer tillbaka.

• Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD
  • jeanette02
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 12:06:32 följande:

Och du baserar det på "att du läst det någonstans"? Kan man få en källa?

Så det är din lösning? Du klarar inte av att se fattigdom så det bästa är att skicka iväg fattiga människor till länder där de blir diskriminerade och inte får någon hjälp?

Även om du inte frågar mig så läste jag om vilka länder inom EU där tiggeri är förbjudet på SVT text häromdagen. Faktum är att även i Rumänien är det förbjudet. Vet själv inte vad lösningen är men på något vis måste man komma åt de som organiserar och tjänar pengar på detta slaveri. Alla är inte organiserade i ligor dock.
  • Solidaritet
    jeanette02 skrev 2015-01-21 12:47:48 följande:
    Även om du inte frågar mig så läste jag om vilka länder inom EU där tiggeri är förbjudet på SVT text häromdagen. Faktum är att även i Rumänien är det förbjudet. Vet själv inte vad lösningen är men på något vis måste man komma åt de som organiserar och tjänar pengar på detta slaveri. Alla är inte organiserade i ligor dock.
    De flesta löntagare är organiserade i stora ligor. Vad ska vi göra åt dem?
  • nevermind

Du har också kommit hit TS, utan att ha behövt lida ett helvete innan, och fått en massa gratis.

• jeanette02
    Solidaritet skrev 2015-01-21 14:19:53 följande:

De flesta löntagare är organiserade i stora ligor. Vad ska vi göra åt dem?

Ja... vad ska vi göra åt alla som arbetar häcken av sig och betalar sin del till skattefinansierade välfärden... Straffskatta lite till eller?

Vad vill du göra?
  • Solidaritet
    jeanette02 skrev 2015-01-21 14:31:44 följande:
    Ja... vad ska vi göra åt alla som arbetar häcken av sig och betalar sin del till skattefinansierade välfärden... Straffskatta lite till eller?

Vad vill du göra?
    Är det inte lite osmakligt att de är organiserade? 
    Organisationen tar ju en del av pengarna.
  • puss

Vad anser du om sds politik i övrigt? Känner du till nåt om den öht?

• Anonym (truthseeker)
    nevermind skrev 2015-01-21 14:24:39 följande:

Du har också kommit hit TS, utan att ha behövt lida ett helvete innan, och fått en massa gratis.

Det var det dummaste jag läst idag.

MAO

"Alla Svenssons och andra svenskar sedan generationer tillbaka har också kommit hit utan att ha behövt lida ett helvete innan, och fått en massa gratis."

Betonar "fått komma hit" och "fått en massa gratis".
    För det första är ingenting gratis.

För det andra, låter det som att Nevermind anser att det är helt rätt att flyktingar mfl som kommer till Sverige ska "få en massa gratis". Kräks
  • jeanette02
    Solidaritet skrev 2015-01-21 14:37:26 följande:

Är det inte lite osmakligt att de är organiserade? 

Organisationen tar ju en del av pengarna.

Du svarar inte om vad du vill göra?

Försöker du jämföra anställda inom t e x kommun, landsting och andra seriösa företag och dess ledning med kriminella ligor som utnyttjar människor?
  • Anonym (Katarina)

Min första reaktion är jaha, ungefär samma argument som det brukar vara så inget nytt där. Det verkar vara ganska generella orsaker att rösta på SD. Så att andra partier inte skulle förstå varför du och andra röstar som ni gör stämmer nog inte. Detta var inget nytt för mig i alla fall.

Min andra reaktion är en fråga? Varför menar du att personer inte är i verkligt behov att skydd för att de har ekonomiska möjligheter att fly från bomber, tortyr eller liknande. Far rika inte lika illa av tortyr menar du? Dödas de inte av bomber?

Kanske framgår i tråden, men vad skulle folkomröstningen handla om? Och hur relevant är den om resultatet av den inte ska påverka politiken? (Eftersom du skriver att man inte ska göra om flyktingpolitiken - eller du kanske tycker att det är självklart att folkomröstning kommer visa att de flesta är nöjda som det är. Är det så du menar?)

• Solidaritet
    jeanette02 skrev 2015-01-21 14:46:48 följande:
    Du svarar inte om vad du vill göra?

Försöker du jämföra anställda inom t e x kommun, landsting och andra seriösa företag och dess ledning med kriminella ligor som utnyttjar människor?
    Vi vet ju inte vilka som ingår i kriminella ligor som utnyttjar människor. 

Den som sitter i en liten ort i välbärgade Sverige kanske inte har alla fakta för att kunna avgöra huruvida de människor från exempelvis Rumänien som kommer hit utnyttjas av hänsynslösa ligor eller inte. Det är inte en bra anledning till att se ned på dem. Det kan ju vara så, menar jag, att där finns organisationer som faktiskt erbjuder dem MER trygghet än de haft på egen hand, mot en del av de pengar de samlar ihop. Det vet inte vi. Det är möjligt att det inte är så, men hur konstruktivt är det att låtsas som om det är ett fastslaget faktum att ligorna får de pengar vi skänker tiggarna? 
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD