Inlägg från: Letitia |Visa alla inlägg
  • Letitia

Anledningen till att jag röstade på SD

Håller med dig. Häromdagen kom förresten två av våra lokala tiggare in på Hemköp. De köpte två sexpack folköl och två paket cigaretter - BARA det, ingen mat - och tog upp tid i kassan med att betala med alla sina mynt. Tur att man inte har gett något till dom... OM det nu är så att man har sina stackars svältande barn i hemlandet och måste tigga ihop till deras försörjning, så köper man väl inte öl och cigg..? Jag har även sett de andra tiggarna, de på stan, gå runt hörnet och röka för den delen...

• Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 09:45:15 följande:

Vill bara tillägga att ni kan rösta på SD allt ni vill, förbjuda tiggeri kommer Sverige inte göra oavsett och inte gå ur EU heller. Frågan är ju vem som slösar bort sin röst.

Var inte så säker på det du.
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 09:48:56 följande:

Sedan förstår jag inte heller att ni SD:are frisk blandar ihop flyktingar och EU-medborgare. Rent juridisk och kostnadsmässigt är det helt olika saker. EU-migrationen bekostas inte av staten Sverige, sedan om ni inte klarar av att se fattiga människor är en annan sak.

ALLA invandrare bekostas av skattepengar - vilket konto de bokförs på ändrar inte detta faktum. Tiggarna har redan kostat massor för oss i form av betalda hemresor, sociala insatser, polisiära insatser, rivning av deras kåkstäder, sanering när de lämnat efter sig stora sophögar, o.s.v. o.s.v..
  • Letitia
    Anonym (Också irriterad) skrev 2015-01-21 10:16:29 följande:
    När flyktingarna kommit fram gnällde dom över att dom ville till en storstad och att dom minsann skulle lägga sig framför bussen för att hindra den att åka. Känns ju som väldigt civiliserat beteende. Att fly från krig och sen gnälla över var man blir placerad med mat och tak över huvudet är inte ok. Att försöka hålla kvar nån annans egendom är inte heller ok. 
    Ja, det där var sanslöst. Men samtidigt är man glad över allt sådant som kommer ut (det händer ju massor med bortskämda och krävande flyktingar på flyktingboenden som aldrig kommer utanför Migileaks), för då tröttnar ännu fler svenskar och går över till det rätta partiet!
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 11:09:44 följande:
    Och varför ska jag inte vara det? Har du läst tillräckligt mycket juridik och EU-rätt för att ge en källa till det påståendet?
    Det är väl klart att vi kan komma ur skiten. Personligen tror jag att EU kommer att splittras, för FLER västländer kommer att tröttna på att bara betala och betala för östländerna och deras "EU-migranter". Det var aldrig någon bra eller genomtänkt konstruktion från början.
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 11:12:17 följande:
    De är inte invandrare. EU-medborgare är EU-medborgare. Oavsett vad du tycker så är den fria rörligheten starkt förankrad inom EU-rätten. Det krävs mycket för att rucka på den.
    Som att vi går ur EU. Vi borde aldrig ha gått in. Vi blev lurade av ja-sidan - särskilt unga människor såg framför sig hur de skulle få glammiga jobb i London och Paris. Medan verkligheten blev den som vi ser nu...
  • Letitia
    Solidaritet skrev 2015-01-21 12:01:00 följande:
    På vilket sätt ska de "ta sig an invandrarfrågan"? 

SD skapar invandrarfrågan i och med lögnaktig retorik. Vi HAR ingen massinvandring. De spelar på rädslor och skapar ett vi mot dem tänk. Vad vi har är ett integrationsproblem, och det pratas om det. Men vi har haft en högerregering i åtta år nu, en regering som sänkt skatter och utarmat välfärden. 

Det är inte SD som är lösningen, eller att diskutera frågan på deras villkor. Vi måste prata integration, inte assimilation. 
    Har vi ingen massinvandring..? I så fall ljuger SCB:

Folkmängd 2013:

Största folkökningen på nästan 70 år

Den sista december 2013 uppgick Sveriges befolkning till 9 644 864 personer, vilket innebär en ökning med 88 971 personer jämfört med året innan. Folkökningen är den antalsmässigt största som uppmätts mellan två enskilda år sedan 1946. Till följd av stor invandring från länder med oroligheter, bland annat Syrien och Somalia, var invandringen till Sverige under 2013 den högsta någonsin med 115 845 personer. 

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Behallare-for-Press/370353/
  • Letitia
    Fläderblomster skrev 2015-01-21 12:04:19 följande:
    Just det här undrar jag också. Det här stycket fick mig att reagera:

"Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten."

På vilket sätt är du nedtryck och längst ner på botten? Vem har sagt att flyktingarna är värda mer än dig?
    Nu vet jag inte vad TS har gått igenom, men det måste du väl veta att det finns massor av infödda svenskar med olika problem och särskilda behov, som inte får sina behov tillgodosedda..? Vet du hur omöjligt det är att få hjälp för en flicka med anorexi idag t.ex., eller att få en plats på behandlingshem åt en ung missbrukare..?Eller en plats på korttidsboende åt en gammal man som vårdas av en lika gammal hustru som inte orkar längre? Eller åt ett funktionshindrat barn, för att avlasta föräldrarna?

Samtidigt som kommunerna betalar flera tusen PER PERSON OCH NATT för asylboenden. Och därefter socialbidrag till stora familjer i många år...

Den sista absurditeten, som diskuteras i en annan tråd här, är att omskurna muslimska kvinnor ska få underlivet återställt med kirurgi på skattebetalarnas bekostnad. Samtidigt som svenska äldre får vänta flera år på en ny höftled eller ögonoperation vid grå starr. Det är väl KLART SOM FAN att flyktingarna prioriteras framför våra egna svaga grupper!
  • Letitia
    Kasperina skrev 2015-01-21 12:06:06 följande:
    Lurade? JA-sidan redovisade för och nackdelar enligt sitt eget synsätt och NEJ-sidan redovisade sina. Att folk var så jävla puckade att de inte brydde sig om att ta reda på konsekvenserna innan de röstade JA betyder inte att de blev lurade.
    För det första hade ja-sidan mycket mer pengar, p.g.a. att de sponsrades av Näringslivet - som hade sina egna egoistiska skäl (handelsavtal och dylikt).

För det andra var det ingen som informerade om att de fattiga östländerna skulle kunna komma att inkluderas, och inte heller om att reglerna skulle bli så att de fick lov att komma hit, bo här fritt, uppehålla sig på gatorna och tigga.

För det tredje spelade reklamkampanjerna på känslor: romantiska föreställningar om att det nu skulle bli lättare för uttråkade svenska kvinnor att hitta en tjusig parisisk älskare i det nya öppna Europa, och att det skulle bli hur lätt som helst för i princip alla att få studieplatser i London, Rom, Barcelona m.fl. glammiga städer, och därefter kvalificerade och stimulerande internationella arbeten. Det var avancerad och skicklig propaganda, och sådant går hem!

I verkligheten får nu Maj-Britt som drömde om den parisiske älskaren och Göran som drömde om det internationella toppjobbet, förutom att snava över snödrivor även snava över smutsiga tiggare på gatorna i Säffle och Finspång...
  • Letitia
    FDFMGA skrev 2015-01-23 08:26:52 följande:
    Hur många könsstympade kvinnor tror du det handlar om som får klitoris rekonstruerad och underlivet återställt.

Jag råkade lyssna på en intervju med en kvinna stympad i Somalia som fått klitoris rekonstruerad. Det är märkligt hur olika vi reagerar på samma företeelse utifrån våra egna fördomar eller värderingar. Min reaktion var "Tänk att det är möjligt" och lite fördomsfullt "Fan vilken bra svenska hon pratar" samt att hon verkade ha en skön inställning till den egna sexualiteten hon fått tillbaka.

Tänk, jag skulle aldrig ha kunnat drömma om att SlabbaDang-gänget till och med skulle gå i spinn över att könsstympade kvinnor får tillbaka sin mänskliga värdighet, så lågt trodde jag ingen kunde sjunka.

Se det så här i stället för att tugga fradga över att några kvinnor får tillbaka möjligheten att njuta av sex. Vad kan vara ett bättre mått på integration än att kvinnor från Somalia där man inte ens får nämna "klitoris" har anpassat sig så till ett annat tänkesätt att de vill ha möjlighet att få tillbaka det de berövats.

Och försök sansa dig i upprördheten. Hur många rör det sig om? Inte särskilt många skulle jag tro.
    Dom som redan har fått det är ju bara början. Nu går SR ut med det där, och det sprider sig att möjligheten finns...

Jo, jag kan på ett sätt också tycka att den förändringen i kvinnornas synsätt är mycket positiv. Vilket INTE automatiskt ger dem rätt till operation på skattebetalarnas bekostnad.
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD