Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

Anledningen till att jag röstade på SD

vagus skrev 2015-01-21 15:15:02 följande:

Ett plus med SD är att de lyssnar på sina väljare. Vill man inte rösta på S,V eller MP ser det inte ut att finnas något alternativ eftersom vi nu efter glögguppgörelsen ser att en röst på alliansen är samma sak som en röst på S.
    SD är således det enda oppositionspartiet precis som de själva säger. Som det ser ut nu är SD enda skyddet mot en stat liknande gamla östblocket och nordkorea där demokrati bara var ett spel för galleriet.

Hade Sverige varit som det gamla östblocket, så hade SD fått makten fast de bara fick 13% av rösterna.

Många som röstar på SD ville ha sänkt pensionärsskatt och höjd a-kassa. Men det röstade partiet emot. SD är ett enfrågeparti, det har de visat med all tydlighet nu.

• Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 15:27:35 följande:
    Nej, i det gamla östblocket och nordkorea brukar sittande parti få nära 100% av rösterna. Ungefär som vi har det i Sverige idag där alla S varianterna ligger på 87%. Det går ju inte att rösta på något alternativ har det visat sig. Tror man att man röstar mot S visar det sig att man inte har det i efterhand. Det kvittade tydligen hur man röstade. Endast en röst på SD var en röst mot S blocket.
    Folk fick all fakta före valet. Om S+MP+V blev större än Alliansen skulle Alliansen släppa fram dom. Och det har man gjort. Dessutom lovade Alliansen att man inte skulle samarbeta med SD, och det löftet har man också infriat.

Att sittande parti får så gott som 100% av rösterna är lika odemokratiskt som att SD skulle regera i Sverige. I Sverige har vi den regering som svenskarna röstade fram.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 15:46:51 följande:
    Och om jag inte håller med om att S+MP+V skall släppas fram trots att de har mindre än 50% av rösterna, vad skall jag rösta på då?
    Det bestämmer du själv. Men man röstar väl på det parti man gillar och hoppas att dom vinner. Men vill man verkligen inte släppa fram S+MP+V så röstar man väl på Alliansen, det hjälper ju inte att rösta på SD. Väljer man SD, så ökar ju chansen att vänstern vinner.

Sverige har haft minoritetsregeringar i många år och det har fungerat bra. Tills SD kom och började rösta mot praxis, och hotade att göra så varje gång om de inte får något inflytande (där kan vi snacka öst-statsfasoner).
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 15:54:54 följande:
    Det var inte nödvändigt. De hade kunnat förhandla om budgeten om de nu skulle samarbeta. Alliansen hade inte behövt rösta för S budgeten helt oförändrad. Att de gjorde det visar ju bara att de inte står för sin politik. Helt bortkastad röst mao. Endar partiet som stod för sin politik mot S var ju SD.
    SD gick till val på höjd a-kassa och sänkt skatt för pensionärerna, det röstade man emot. Så mycket var det värt, när det ställdes mot invandringen.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 15:58:20 följande:
    Det är ju bortkatat har bi sett nu. En röst på alliansen var tydligen en röst på S visade det sig.

Så enda alternativet om man inte vill rösta på S är i praktiken SD.

Hade hälften av dom som röstade på SD röstat på Alliansen istället, så hade Alliansen regerat idag. Genom att rösta på SD, som Alliansen sagt att de inte ska samarbeta med, så gjorde man så att S kom till makten. Det stod mellan vänstern och Alliansen, och att då aktivt se till att Alliansen inte fick så många röster, så gynnade man S.

Som man bäddar får man ligga.....

• Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 16:32:46 följande:
    Vad har det för betydelse för mig? Det parti jag röstade på valde att inte driva den fråga som jag uppfattat som deras kärnfråga, för mig visar det att det inte var deras kärnfråga trots allt. Vill jag inte rösta på S är enda alternativet SD. Jag kan ju inte längre lita på vad alliansen säger, däremot verkar SD stå för sin kärnfråga, större chans då att de står för andra saker de säger tänker jag.
    Anledningen till att Alliansen inte driver sin kärnfråga, är ju att folk inte röstade på dom. Så enkelt är det. Hade folk inte vänt M ryggen, så hade Alliansen fortfarande regerat.

Varför har du så svårt att se vad som orsakar vad? Du drar ju helt fel slutsatser.

Men du vill kanske bara ha en ursäkt för att rösta SD. Gör det om du tror att du ska slippa S. Men det  gynnar som sagt bara vänstern.

• Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 16:46:09 följande:
    Det var väl ca 40% som röstade på dem. Vad menar du?

40% som trodde de röstade på alliansen men nu har sett att de egentligen röstade på S. 13% som röstade på SD såg att deras företrädare stod för sin kärnfråga. 
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 16:41:26 följande:
    Varför har du så svårt att se vad som orsakar vad? Du drar ju helt fel slutsatser.
    Vadå orsakar vad? Jag ser att alliansen hade möjlighet att sänka S:s budget men valde att inte göra det. Så slutsats: S budget går igenom , orsak: Alliansen valde att inte första för sin budget.
    Fast fler röstade på S+MP+V. Då kan man inte driva sina kärnfrågor, det förstår väl du med?

SD har under Alliansens tid röstar för Alliansens budget, dvs för invandring och kostnader för invandring, tvärtemot deras kärnfråga. Även i höstas röstade de för Alliansens förslag, som inte innehåller något om minskad invandring. På vilket sätt tycker du att SD står för sin kärnfråga?

Alliansen gick på val på att släppa fram det block som fick flest röster. De håller sitt vallöfte.

Du verkar inte förstå att det som Alliansen gjort nu, är samma sak som många andra partier gjort tidigare. Det är nämligen en praxis att man låter det block med flest röster få igenom sin budget genom att lägga ner sina röster. Gnällde du lika mycket förra mandatperioden när Alliansen var en minoritetsregering?

Och du, Alliansen hade inte fått igenom sin budget, för det har ingen egen majoritet.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 18:44:05 följande:
    Klart man kan, vilket SD visade tydligt genom att inte rösta för S:s budget.
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 18:28:14 följande:
    Och du, Alliansen hade inte fått igenom sin budget, för det har ingen egen majoritet.
    S+V+MP har inget majoritet dom heller så ditt påstående saknar mening.Det visade S förra gången de inte röstade för alliansens budget att det inte var praxis. Det gick hur bra som helst att inte rösta för minoritetens budget. Vad tänkte du jag skulle gnälla på då? S var duktiga och försökte driva sin politik. Nu visar alliansen att de inte är intresserade av att driva någon annan politik än den S föreslår. Återstår att rösta på SD om man inte vill rösta för S.
    Om du med driva sina frågor menar att man röstar på ett sätt som gör att dessa frågor får genomslag, så driver inte SD sin kärnfråga. De röstar på budgetar som går tvärtemot deras kärnfråga.

Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, det verkar som om du inte kan stå för deras politik, men måste känna dig "tvungen" att rösta på dom. Gör då det. Men inbilla dig inte att du stöder Alliansen då, tvärtom, det blir S som vinner på det.

Vem sitter i regering idag? Jo S. Varför? För att många lämnade M och gick till SD.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 18:44:05 följande:
    Klart man kan, vilket SD visade tydligt genom att inte rösta för S:s budget.
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 18:28:14 följande:
    S+V+MP har inget majoritet dom heller så ditt påstående saknar mening.Det visade S förra gången de inte röstade för alliansens budget att det inte var praxis. Det gick hur bra som helst att inte rösta för minoritetens budget. Vad tänkte du jag skulle gnälla på då? S var duktiga och försökte driva sin politik. Nu visar alliansen att de inte är intresserade av att driva någon annan politik än den S föreslår. Återstår att rösta på SD om man inte vill rösta för S.
    Om du med driva sina frågor menar att man röstar på ett sätt som gör att dessa frågor får genomslag, så driver inte SD sin kärnfråga. De röstar på budgetar som går tvärtemot deras kärnfråga.

Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, det verkar som om du inte kan stå för deras politik, men måste känna dig "tvungen" att rösta på dom. Gör då det. Men inbilla dig inte att du stöder Alliansen då, tvärtom, det blir S som vinner på det.

Vem sitter i regering idag? Jo S. Varför? För att många lämnade M och gick till SD.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 19:49:02 följande:
    Gör dom, det var ju precis det de inte gjorde. De sade dessutom att de inte tänker göra det i framtiden. Det du, tyder på målvedvetenhet. 

Tänk om alliansen hade sagt detsamma. Tyvärr har de visat att de inte tänker kämpa för sin kärnfråga. Bara att beklaga.
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 19:10:45 följande:
    Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, 
    Det kanske är en ursäkt att rösta på SD, inte tänker jag rösta på S. Får kolla upp vad SD vill, de har lite tåga åtminstone.
    De har röstat på Alliansens budget i 4 år. I höstas röstade de på Alliansens budget.
  • Anonym (W)
    Gör dom, det var ju precis det de inte gjorde. De sade dessutom att de inte tänker göra det i framtiden. Det du, tyder på målvedvetenhet. 

Tänk om alliansen hade sagt detsamma. Tyvärr har de visat att de inte tänker kämpa för sin kärnfråga. Bara att beklaga.
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 19:10:45 följande:
    Men du verkar mest vilja ha en ursäkt för att rösta på SD, 
    Det kanske är en ursäkt att rösta på SD, inte tänker jag rösta på S. Får kolla upp vad SD vill, de har lite tåga åtminstone.
    De har röstat på Alliansens budget i 4 år. I höstas röstade de på Alliansens budget.
  • Anonym (W)

De har svikit förr, så jag skulle inte kalla det målmedvetenhet, snarare utpressning.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 20:09:09 följande:
    Utpressning? Så länge partierna följer reglerna är det bara politik. Utpressning är inte tillåtet enligt lagen.
    Jag tycker det tyder på styrka och långsiktighet att säga att man inte tänker rösta för någon budget som inte tar tillvara ens intressen. Hade önskat att alliansen hade sagt detsamma. 
    Alliansen har inte röstat för S:s budget. 

Men du passar som SD:are. De brukar ha en logik som många andra har svårt att följa.

Ha en bra kväll.
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD