• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Tom Araya
    Anonym (fidolina) skrev 2014-10-08 19:48:05 följande:
    Ja, mamman må ha brustit i sitt omdöme men det innebär inte att hon inte kan fungera som en tillräckligt god mor åt sitt barn (inte säkert men förmodligen klarar hon av det). Barn mår generellt bättre av en dålig förälder än ingen alls. Det innebär att ts bonusdotter förmodligen skulle må bättre av sin halvbra mor än ingen alls.

Det är bara skitsnack att påstå att det skulle vara för ts bonusdotters bästa att slippa sin mor.
    Det är antagligen bättre för barnet att bo kvar hos pappan och ha umgänge varannan helg med mamman= trygghet, slippa flacka runt, byta dagis o.dyl. samt ha umgänge och kontakt även med mamman.
  • Tom Araya
    Anonym (fidolina) skrev 2014-10-09 22:03:03 följande:
    Det är ju inte säkert att mamman kan eller vill se till barnets bästa. Då är ju frågan kan eller vill pappan det?
    Av vad vi sett här, ja. Mer vet vi inte.
  • Tom Araya
    Anonym (fidolina) skrev 2014-10-09 00:53:30 följande:
    Du bygger halmgubbar i inlägg efter inlägg din inkompetenta debattör.

Hitta citat som stödjer dina påståenden om eller håll dig till ämnet.

Jag argumenterar för att man bör fokusera på barnets bästa i varje bedömning. Vad som är barnets bästa varierar beroende på barnet och omständigheterna. Generellt sett är det dock i barnets bästa att få växa upp hos sina föräldrar så långt det är möjligt. Det innebär även att få ha sitt boende delat om föräldrarna separerat. Och slutligen om barnet inte har möjligheten att växa upp hos båda föräldrarna åtminstone få möjligheten till nära kontakt med den ena eller båda föräldrarna.

Varsegod och framställ dina motargument.
    Barnets bästa är inte att flacka runt och byta skola/förskola/miljö från vecka till vecka eller extra tidiga/sena dagar, extra långa dagisvistelser eller dylikt.
    Trygghet och stabilitet är viktigare.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fidolina) skrev 2014-10-09 22:03:03 följande:
    Det är ju inte säkert att mamman kan eller vill se till barnets bästa. Då är ju frågan kan eller vill pappan det?
    Precis som du skriver så har mamman brister. Enligt vad vi kan se i tråden så står pappan för stabilitet och trygghet och han erbjuder barnet heltidsbonde när mamman flyttar iväg.

Varför tycker du att barnet till varje pris ska bo hos mamman när hon visar upprepat att hon brister i att sätta barnets välmående först?
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-10-10 09:48:27 följande:

Precis som du skriver så har mamman brister. Enligt vad vi kan se i tråden så står pappan för stabilitet och trygghet och han erbjuder barnet heltidsbonde när mamman flyttar iväg.

Varför tycker du att barnet till varje pris ska bo hos mamman när hon visar upprepat att hon brister i att sätta barnets välmående först?

Jag har aldrig påstått att flickan ska bo hos mamman. Du får gärna citera mig om du hävdar det.
  • Anonym (fidolina)
    Tom Araya skrev 2014-10-09 22:25:23 följande:

Det är antagligen bättre för barnet att bo kvar hos pappan och ha umgänge varannan helg med mamman= trygghet, slippa flacka runt, byta dagis o.dyl. samt ha umgänge och kontakt även med mamman.

Ja, växelvis boende borde kanske skrotas helt.
  • Anonym (bonusmamman)

Dags för en uppdatering.. För ca 2 månader sedan fick mamman ett jobb där hon jobbar mestadels natt oregelbundna dagar, vilket har inneburit att dottern numera bor hos oss på heltid. Situationen är jobbig på så sätt att dottern sällan vet från gång till gång hur länge hon kommer att vara hos oss, och det vet inte vi heller förrän någon/några få dagar i förväg.

Dottern har på sistone fått ett fruktansvärt humör och en hemsk attityd - hon trotsar oss i allt, säger elaka och fula saker till oss m.m. Nu har hon varit hemma hos mamma EN dag för första gången på en dryg vecka och mamman ringer upp och skäller ut min pojkvän för att dottern har börjat bete sig illa. Det är tydligen vårt fel.. Sen säger hon att hon inte vill ha dottern hos sig mer alls under resten av sommaren..!

Vi åkte och hämtade flickan i morse. Utanför huset stod mamman, bonuspappan och hennes storebror och såg allvarliga och dystra ut, som om det var ett avsked för all framtid. Sen när dottern hade satt sig i bilen började hon gråta och sa att hon aldrig mer ska få träffa sin mamma och sin bror igen.

Hon hade med sig ett litet gosedjursmarsvin som de hade varit och köpt till henne igår, som hon skulle få ha med sig eftersom hon inte ska få "träffa" sina andra leksaker något mer. Dottern sa att mamman nog kommer dela upp hennes leksaker mellan hennes jämnåriga bonussyskon.

Jag är helt chockad. Jag förstår inte hur man kan säga såna saker till sitt barn! Fy fan vad elakt.

Förmodligen kommer mamman ändå att ändra sig om några veckor (eller dagar..?), men den där kommentaren om att hon inte vill träffa sitt barn mer, den kommer sitta i för all framtid.

• evaanderzzon
    Anonym (bonusmamman) skrev 2015-06-19 20:22:36 följande:

Dags för en uppdatering.. För ca 2 månader sedan fick mamman ett jobb där hon jobbar mestadels natt oregelbundna dagar, vilket har inneburit att dottern numera bor hos oss på heltid. Situationen är jobbig på så sätt att dottern sällan vet från gång till gång hur länge hon kommer att vara hos oss, och det vet inte vi heller förrän någon/några få dagar i förväg.

Dottern har på sistone fått ett fruktansvärt humör och en hemsk attityd - hon trotsar oss i allt, säger elaka och fula saker till oss m.m. Nu har hon varit hemma hos mamma EN dag för första gången på en dryg vecka och mamman ringer upp och skäller ut min pojkvän för att dottern har börjat bete sig illa. Det är tydligen vårt fel.. Sen säger hon att hon inte vill ha dottern hos sig mer alls under resten av sommaren..!

Vi åkte och hämtade flickan i morse. Utanför huset stod mamman, bonuspappan och hennes storebror och såg allvarliga och dystra ut, som om det var ett avsked för all framtid. Sen när dottern hade satt sig i bilen började hon gråta och sa att hon aldrig mer ska få träffa sin mamma och sin bror igen.

Hon hade med sig ett litet gosedjursmarsvin som de hade varit och köpt till henne igår, som hon skulle få ha med sig eftersom hon inte ska få "träffa" sina andra leksaker något mer. Dottern sa att mamman nog kommer dela upp hennes leksaker mellan hennes jämnåriga bonussyskon.

Jag är helt chockad. Jag förstår inte hur man kan säga såna saker till sitt barn! Fy fan vad elakt.

Förmodligen kommer mamman ändå att ändra sig om några veckor (eller dagar..?), men den där kommentaren om att hon inte vill träffa sitt barn mer, den kommer sitta i för all framtid.

Det torde ju vara ert fel om det nu är ni som haft henne den senaste tiden.
  • Anonym (bonusmamman)
    evaanderzzon skrev 2015-06-19 20:28:50 följande:

Det torde ju vara ert fel om det nu är ni som haft henne den senaste tiden.

Jag kan säga som så att jag inte är förvånad. Dels är hon nu inne i "lilla tonåren", dvs 6-årsåldern, och dels har hela hennes liv vänts på ända. Vi behandlar henne på precis samma sätt som tidigare.

Men att säga till sitt barn att man aldrig mer vill träffa det, är det okej menar du?
  • Anonym (bonusmamman)
    evaanderzzon skrev 2015-06-19 20:43:40 följande:

Jag förstår hennes sorg och desperation.

Synd att det går ut över barnet. Men när man är så nere och sårad, så är det svårt att tänka först och tala sedan.

Jag ser er som rövhålen i denna sörja. Faktiskt.

Skulle vara intressant att veta vad VI har gjort fel..?

Mamman säger till sitt barn att hon är så bråkig att hon får åka till pappa och aldrig komma tillbaka. Du menar att det är okej att handla så bara för att man är i sorg?

Mamman har dessutom själv valt att ta arbetstid på helger så att dottern inte kan vara där. Istället blir det någon dag här och var. Ingen stabilitet alls för flickan. Jag ser snarare dotterns beteende som ett uttryck för sorg.
  • Inte jag

Jag har inte svarat i denna tråden innan men jag tycker att det hela är mammans fel alltihopa och tycker att ni har skött allt bra. Jag tror ju att dottern börjar bete sig så här pågrund av mammans handlande. Vem väljer att flytta och även ta ett jobb där hon jobbar kvällar och helger istället för att träffa sin dotter? För att även säga att hon är för bråkig och aldrig vill träffa henne igen? Hon borde aldrig mer få träffa sin dotter

• Spagettimonstret
    Inte jag skrev 2015-06-19 21:35:48 följande:

Jag har inte svarat i denna tråden innan men jag tycker att det hela är mammans fel alltihopa och tycker att ni har skött allt bra. Jag tror ju att dottern börjar bete sig så här pågrund av mammans handlande. Vem väljer att flytta och även ta ett jobb där hon jobbar kvällar och helger istället för att träffa sin dotter? För att även säga att hon är för bråkig och aldrig vill träffa henne igen?

• Anonym (chockad)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2015-06-19 20:22:36 följande:

Jag har inte läst hela tråden, utan endast ts och din uppdatering. Men det här verkar ju inte riktigt klokt. Om mamman mått dåligt och inte kunnat ta hand om sina barn öht hade det varit en annan femma, men att hon tar hand om sina andra barn och utesluter ett är tragiskt.

• Anonym (bonusmamman)
    Anonym (chockad) skrev 2015-06-19 22:56:31 följande:

Jag har inte läst hela tråden, utan endast ts och din uppdatering. Men det här verkar ju inte riktigt klokt. Om mamman mått dåligt och inte kunnat ta hand om sina barn öht hade det varit en annan femma, men att hon tar hand om sina andra barn och utesluter ett är tragiskt.

Jag kan inte heller förstå, men enligt min pojkvän som levt med henne i nästan 3 år så är dessa utbrott och förhastade beslut inget ovanligt förekommande. Förstår att du inte orkar läsa hela tråden, men det finns fler exempel på impulsiva tilltag från hennes sida, från när hela den här situationen drog igång.

De hade flera samarbetssamtal hos familjerätten under vintern som gav bra resultat, men det kanske är dags för en ny vända (om nu mamman vill).
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig