• Fjärilslarv

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

Vad säger ni andra?

Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

• Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • UniqueSnowflake
    Zunrose skrev 2014-01-30 11:31:05 följande:
    Stöld är stöld!! betala för ert "provsmakande" istället!
    Aldrig!
    ~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • hash plant

Jag scannar och då anser jag varan vara mitt, stoppa visakortet i manicken anser jag vara ren formalitet.

Varor som vatten eventuell frukt till barnen och det ska vara så har jag inga problem att använda i affären, i slutändan så betalar jag för allt.

• DalaMia

Man äter inte innan man gått ut ur butiken. Punkt!
    Spelar ingen roll om lagstiftningen säger nått annat.

Man bara gör det inte! Vett och etikett.

Spelar ingen roll om ni har sketahungriga ungar med er eller om ni drabbas av blodsockerfall.
    Man gör det bara inte.

• Valeriya
    DalaMia skrev 2014-02-09 17:11:56 följande:
    Man äter inte innan man gått ut ur butiken. Punkt!
    Spelar ingen roll om lagstiftningen säger nått annat.

Man bara gör det inte! Vett och etikett.

Spelar ingen roll om ni har sketahungriga ungar med er eller om ni drabbas av blodsockerfall.
    Man gör det bara inte.
    För att du har skrivit den stora boken om vett och etikett?
    Please. Drömmer
  • DalaMia
    Valeriya skrev 2014-02-10 20:29:08 följande:
    För att du har skrivit den stora boken om vett och etikett?
    Please. Drömmer
    Nej, det har jag inte.
    Anser bara att man gör inte så.

Att vi vuxna vet att det är ok enl lag mm mm.
    men vad för vi över till våra barn genom att göra så?
    De vet ju inte att man måste kunna betala för sig, att en förp är lätt att blippa men inte ett tomt bananskal osv.

• Ramborg
    DalaMia skrev 2014-02-11 19:02:06 följande:
    Nej, det har jag inte.

De vet ju inte att man måste kunna betala för sig, att en förp är lätt att blippa men inte ett tomt bananskal osv.

Betalning över huvud taget är svårare nu när man bara drar med kortet. Ungarna ser ju knappt kontanter nuförtiden. Att lära sig att man måste väga för att kunna blippa är inte SÅ hemskt mycket mer avancerat.
    42.
  • Rocket Mania
    DalaMia skrev 2014-02-11 19:02:06 följande:
    Nej, det har jag inte.

Fast vad du anser är rätt ointressant. Punkt.
  • Cogito ergo sum

Betalning sker när man drar sitt visa/ mastercard eller vad man nu har och går ut genom kassan.

• Paulina P P

Om du scannar en kexchoklad och sedan äter upp den får du ju ändå betala för den...

Jag har aldrig märkt att folk äter av det de scannat innan de betalar iofs.

• Paulina P P

OK, men det är ingen direkt stil och klass över det.

• Ramborg
    Paulina P P skrev 2014-02-12 14:09:48 följande:
    OK, men det är ingen direkt stil och klass över det.

O no! Jag är inte classy när jag går på ica maxi! /gråter
    42.
  • mr me

Affären är inte avslutad förrän man betalar i kassan, så att äta upp eller använda en vara innan man betalat för den rubriceras förmodligen rent juridiskt som stöld. Så vill man som förälder inte riskera att bli polisanmäld så gör man nog säkrast i att betala för sig INNAN man använder en vara.

Sedan är det nog många butiker som drar sig för att beivra sådan stöld eftersom självscanning är ganska nytt och man vill förmå så många kunder som möjligt att gå över till det.

• sportpappa
    mr me skrev 2014-02-12 14:16:25 följande:
    Affären är inte avslutad förrän man betalar i kassan, så att äta upp eller använda en vara innan man betalat för den rubriceras förmodligen rent juridiskt som stöld. Så vill man som förälder inte riskera att bli polisanmäld så gör man nog säkrast i att betala för sig INNAN man använder en vara.

Sedan är det nog många butiker som drar sig för att beivra sådan stöld eftersom självscanning är ganska nytt och man vill förmå så många kunder som möjligt att gå över till det.
    Rent juridiskt är det inte stöld förrän du gått förbi kassan och inte betalat. Det är inte olagligt att äta upp varorna innan du betalar.
  • mr me
    sportpappa skrev 2014-02-12 15:39:15 följande:
    Rent juridiskt är det inte stöld förrän du gått förbi kassan och inte betalat. Det är inte olagligt att äta upp varorna innan du betalar.
    Du har rätt, där ser man. Det finns t.o.m två rättsfall (RH 1983:67 och RH 1984:54). Anses man kunna betala för sig så är det inte stöld, kommer man dock på i kassan att man saknar pengar eller har glömt plånboken hemma så finns risken att man gjort sig skyldig till brott.

Frågan är dock om butiken skulle kunna åberopa något annat brott än just stöld om en kund börjar äta på matvaror som denne inte har betalat för. Sedan har exempelvis ICA enligt kundavtalet rätt att ensidigt och utan motivering dra in möjligheten att självscanna varor om de anser att en kund missbrukar den möjligheten.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?