• Fjärilslarv

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

Vad säger ni andra?

Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

• Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • milkimi

Men självscanning eller vanlig kassa, så är det för mig väldigt konstigt att börja käka obetalda varor i affären. Vad som helst kan ju hända!

• Butterscotch

Jag brukar inte öppna flaskor eller annat inne i butiken, innan betalning, men jag ser inga större problem med det om man har pengar nog att faktiskt betala när det är dags. Dålig moral vore det bara om man inte har för avsikt att betala.

• Capt Janeway
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 14:55:59 följande:
    så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Låter helt galet. Innehar gemene man inget sunt förnuft längre?

Självklart känner jag inget behov av att börja nomma i mig matvarorna innan jag betalt mina varor och lämnat butiken. Det är ingen restaurang!

Lika lite skulle jag få för mig att flytta in i en ny bostad innan inflyttningsdatum bara för att jag skrivit kontrakt på den men inte betalt första amorteringen/hyran på.

Och diabetes-argumentet är ju bara fånigt. För det första... exakt hur lång tid av din dagliga tid spenderar du inne på ett varuhus. Hur stor är risken att JUST DÅ behöver du hälla i dig en liter juice. Och OM du faktiskt någon faktiskt har det problemet så lär ju den människan redan vara förberedd med något ätbart/drickbart som personen har med sig IN i butiken. 
  • Rocket Mania

Jag fattar inte grejen, har ni så dålig koll på er ekonomi att ni inte vet om ni kommer kunna betala för er vid kassorna? DET vore ju riktigt pinsamt kan man tycka. 

Som sagt, ni kan ju aldrig äta på restaurang. Då blir det sjukt pinsamt för er när ni inte har täckning på kortet eller det har slutat fungera. 

Det värsta som händer om jag kommer till kassan med mina självscannade varor och en öppnad dricka är att jag får lämna varorna, hämta pengar/nytt kort och komma tillbaka och betala. Hur löser ni samma problem på restaurang?

• sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2014-01-26 10:09:36 följande:
    Jag fattar inte grejen, har ni så dålig koll på er ekonomi att ni inte vet om ni kommer kunna betala för er vid kassorna? DET vore ju riktigt pinsamt kan man tycka. 

Som sagt, ni kan ju aldrig äta på restaurang. Då blir det sjukt pinsamt för er när ni inte har täckning på kortet eller det har slutat fungera. 

Det värsta som händer om jag kommer till kassan med mina självscannade varor och en öppnad dricka är att jag får lämna varorna, hämta pengar/nytt kort och komma tillbaka och betala. Hur löser ni samma problem på restaurang?
    Jag har varit med om att mitt kort inte fungerat vid ett flertal tillfälle, även om jag har haft täckning på kontot
  • sextiotalist

För mig är det otänkbart att inte betala för varan innan jag använder den.
    Med tanke på vad man sett i vissa affärer så måste det drälla av diabetespatienter med svåra blodsockerfall. Tanke på att man sett föräldrar till inte ens gnälliga barn, ta en chokladkaka (modell större) och ge sina barn och dessutom bli sura vid en tillsägelse

• Ramborg

Jag går i butiken i godan ro. Plockar, scannar. Dottern sitter i vagnen och pratar glatt om att snart, SNART kommer vi till bananerna! (Där de har en "rolig" banandocka i plast vid tunnan där barn får ta en banan och äta i butiken. Hennes favoritställe i hela butiken.) Vi kommer till bananerna. Tunnan är tom. Dottern blir jätteledsen och börjar gråta.

Alternativ a). Jag avbryter storhandlingen innan jag ens kommit till mejeriavdelningen. Går ur butiken med vrålande unge. Betalar för det lilla jag redan tagit. Ger ungen en (betald) banan utanför kassan samtidigt som jag pedagogiskt förklarar att det är skillnad på bananer i tunnan och andra bananer. Baxar ut vagnen och ungen till parkeringen (långt, eftersom idioter utan barn tagit alla famimjeparkeringarna som vanligt). Lastar i varorna. Överväger att gå in igen och börja om från början. Ruttnar på hela situationen och åker hem utan sjuttifem procent av det jag tänkt handla.

Alternativ b). Jag plockar åt mig bananerna jag ändå tänkt köpa. Väger och scannar dem. Ger dottern en av bananerna. Fortsätter handla. Betalar. Får avstämning. Kassörskan säger att bananerna är inscannade på mer än de väger. Jag berättar att dottern blev ledsen över att banantunnan var tom, så hon fick en ut den scannade påsen. Jaha, jamen då förstår jag, säger kassörskan. Vi önskar varann en trevlig dag.

Vilket scenario är trevligast för handlaren? Övriga kunder i butiken? Dottern? Mig?

Jag förstår inte problemet.

42.
  • Rocket Mania
    sextiotalist skrev 2014-01-26 10:23:10 följande:
    Jag har varit med om att mitt kort inte fungerat vid ett flertal tillfälle, även om jag har haft täckning på kontot
    Du kanske ska byta kort? Det verkar vara ett rätt uselt kort.

Det har aldrig hänt mig. Aldrig. På alla år och i alla länder, städer, affärer jag varit i. Dessutom har jag - om det mot all förmodan skulle börja hända mig - fler kort med mig. Icke-problemet löst.
  • Ramborg
    Rocket Mania skrev 2014-01-26 10:35:50 följande:
    Du kanske ska byta kort? Det verkar vara ett rätt uselt kort.

Det har aldrig hänt mig. Aldrig. På alla år och i alla länder, städer, affärer jag varit i. Dessutom har jag - om det mot all förmodan skulle börja hända mig - fler kort med mig. Icke-problemet löst.

Tänkte detsamma. Kan inte påminna mig att det någonsin hänt, faktiskt.

Och om det skulle hända när jag står där med en full vagn för tvåtusen spänn så blir det varken mer eller mindre pinsamt för att bananpåsen är inscannad för fem kronor MER än den väger.
    42.
  • Rocket Mania
    Ramborg skrev 2014-01-26 10:38:46 följande:

Tänkte detsamma. Kan inte påminna mig att det någonsin hänt, faktiskt.

Och om det skulle hända när jag står där med en full vagn för tvåtusen spänn så blir det varken mer eller mindre pinsamt för att bananpåsen är inscannad för fem kronor MER än den väger.
    HAHAHA, eller hur?!

Åh nej - hon försökte få betala MER än vad hon handlat. Ring säkerhetsvakterna!!
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?