• Fjärilslarv

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

Vad säger ni andra?

Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

• Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • Capt Janeway
    Rocket Mania skrev 2014-01-26 13:11:57 följande:
    "vart är världen på väg"? Favorituttrycket.

Man kan välja att tolka det som att vi är på väg mot mer öppenhet och pålitlighet. Att folk vill göra rätt för sig trots att bevisen ligger i magen.

Eller så kan man tolka det som att en stor del av nutidens befolkning har blivit jävligt beroende av att stoppa i sig mat i tid och otid.

Det.
    Ska.
    Ätas.
    Ständigt.
    Och.
    Jämt.

• Tallpall
    enthymeme skrev 2014-01-26 13:17:49 följande:
    Om personalen ser mig äta ur en tablettask mitt i butiken kan de misstänka att jag tänker slänga bort asken innan jag kommer till kassan och inte betala, men om den redan är inscannad tänker jag ju uppenbarligen betala för den. 
    Fast det är ganska lätt att "avskanna" en vara när personalen inte ser.

Själv använder jag aldrig något i en butik innan jag har betalt för det, förutom möjligen bärkassar, men det är mest för att jag tycker det är så man ska göra. Därmed inte sagt att jag är moraliskt högre stående än de som gör på annat sätt.
  • Rocket Mania
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 13:18:39 följande:

Eller så kan man tolka det som att en stor del av nutidens befolkning har blivit jävligt beroende av att stoppa i sig mat i tid och otid.

Det.
    Ska.
    Ätas.
    Ständigt.
    Och.
    Jämt.

Det skulle vara intressant att veta var ni bor där folk äter upp sin mat innan de kommer till kassan! Jag ser ibland någon som dricker mineralvatten men huruvida den kommer från butiken eller ej vet jag ju inte. Och så ser jag barn äta bjud-bananer/äpplen/clementiner. Och så smakprovs-smaskande. Men i övrigt ser jag ytterst sällan någon som äter.

Så. Var bor ni där detta är ett sådant problem?
  • enthymeme
    Tallpall skrev 2014-01-26 14:29:07 följande:
    Fast det är ganska lätt att "avskanna" en vara när personalen inte ser.

Själv använder jag aldrig något i en butik innan jag har betalt för det, förutom möjligen bärkassar, men det är mest för att jag tycker det är så man ska göra. Därmed inte sagt att jag är moraliskt högre stående än de som gör på annat sätt.
    Ok, har faktiskt aldrig självscannat.

Men att kunna visa upp att man har scannat in varan kan kanske hjälpa vid en eventuell konfrontation med personalen. De kan ju inte tillkalla polis om någon äter i butiken, men jag kan tänka mig att vissa som jobbar i butik inte gillar det. Jag tänker mig något i stil med följande:

"Du där, tänker du betala för den där?!"
    "Ja, självklart! Den är inscannad (visar upp) och nu ska jag bara plocka upp lite filmjölk innan jag betalar".

Moraliskt gör det ju varken till eller från, men det kan kanske öka trovärdigheten så att det inte blir så dålig stämning vid en konfrontation?
  • Tjatigt

Jättesnackis? Personliga påhopp är du ganska duktig på själv TS måste jag säga. Det kunde ha blivit en intressant tråd, men...........

• Fjärilslarv
    Rocket Mania skrev 2014-01-26 15:40:15 följande:
    Det skulle vara intressant att veta var ni bor där folk äter upp sin mat innan de kommer till kassan! Jag ser ibland någon som dricker mineralvatten men huruvida den kommer från butiken eller ej vet jag ju inte. Och så ser jag barn äta bjud-bananer/äpplen/clementiner. Och så smakprovs-smaskande. Men i övrigt ser jag ytterst sällan någon som äter.

Så. Var bor ni där detta är ett sådant problem?
    både poå ica maxi och willys där jag bor har jag sett det.
  • Selfish Geene
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:16:56 följande:
    både poå ica maxi och willys där jag bor har jag sett det.

men.. varför tycker du att det är ett problem? Butiksägarna bryr sig knappast så länge kunderna betalsr innan de går
  • Fjärilslarv
    Selfish Geene skrev 2014-01-26 19:25:54 följande:

men.. varför tycker du att det är ett problem? Butiksägarna bryr sig knappast så länge kunderna betalsr innan de går
    jag har redan svarat på den frågan i tidigare inlägg.
  • Selfish Geene
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:28:23 följande:
    jag har redan svarat på den frågan i tidigare inlägg.

Men det finns ju inget offer?! Hur kan något som inte drabbar någon av de inblandade i händelsen negativt vara "omoraliskt"?
  • Fjärilslarv
    Selfish Geene skrev 2014-01-26 19:31:27 följande:

Men det finns ju inget offer?! Hur kan något som inte drabbar någon av de inblandade i händelsen negativt vara "omoraliskt"?
    jag har svarat att JAG tycker att det är fel och omoraliskt att bruka en vara innan man har betalat för den...har skrivit detta massor med gånger...
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?