• Fjärilslarv

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

Vad säger ni andra?

Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

• Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • Kasperina

Om barnen får spel så får de ibland en bit bröd, själv tar jag inget i butiken utom när jag varit gravid.

• Selfish Geene
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:32:47 följande:
    jag har svarat att JAG tycker att det är fel och omoraliskt att bruka en vara innan man har betalat för den...har skrivit detta massor med gånger...

Ja men VARFÖR är det omoraliskt?
  • Fjärilslarv
    Selfish Geene skrev 2014-01-26 19:34:22 följande:

Ja men VARFÖR är det omoraliskt?
    varför och varför och varför, för att jag tycker det, punkt.
  • LillGris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:32:47 följande:
    jag har svarat att JAG tycker att det är fel och omoraliskt att bruka en vara innan man har betalat för den...har skrivit detta massor med gånger...

Är det omoraliskt att t ex köpa en bil på avbetalning? En tv? En telefon? Eller är det enbart i butiker? För köper du en tv på avbetalning eller kredit så har du ju inte betalt den när du börjar använda den.
  • LillGris
    LillGris skrev 2014-01-26 19:35:27 följande:
    Är det omoraliskt att t ex köpa en bil på avbetalning? En tv? En telefon? Eller är det enbart i butiker? För köper du en tv på avbetalning eller kredit så har du ju inte betalt den när du börjar använda den.

*matbutiker
  • Fjärilslarv
    LillGris skrev 2014-01-26 19:35:27 följande:

avbetalning och kredit är en annan sak, man köper inte matvaror så när man har självscanning (om man inte betalar med ett kreditkort förståss).
  • Selfish Geene
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:35:00 följande:
    varför och varför och varför, för att jag tycker det, punkt.

Om du vill att någon ska förändra sitt beteende underlättar det om du kan motivera det först. Tycker du själv att "du borde sluta med X för att NN tycker det" är ett bra skäl att göra förändringar i ditt beteende?
  • LillGris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:37:00 följande:
    avbetalning och kredit är en annan sak, man köper inte matvaror så när man har självscanning (om man inte betalar med ett kreditkort förståss).

Jag förstår inte skillnaden, faktiskt. I båda fallen börjar du bruka en vara innan den är betald.
  • Fjärilslarv
    Selfish Geene skrev 2014-01-26 19:38:42 följande:

Om du vill att någon ska förändra sitt beteende underlättar det om du kan motivera det först. Tycker du själv att "du borde sluta med X för att NN tycker det" är ett bra skäl att göra förändringar i ditt beteende?
    du behöver inte förändra ditt beteende för att jag tycker det, men detta är ett debattforum där jag precis som du har rätt att uttrycka en åsikt, så länge den inte strider mot yttrandefriheten.
  • chrissepisse

Jag gör inte det och har inte låtit mina barn göra det, men minns att min egen mamma kunde öppna en påse bullar och ge en till min lillasyster när vi stod i kassakön vid veckohandlingen. På den tiden var det ofta en timmes kö och det var kanske inte alltid så lätt att få en rastlös tvååring att vänta fint utan mutor. Eftersom min mamma var ensamstående var hon tvungen att ha oss med när hon handlade och hon hade som heltidsarbetande inte möjligheten att kunna handla vid en tidpunkt då det var lite folk i affären. Anledningen till att hon inte tog något med sig in i butiken vet jag inte eftersom jag aldrig har frågat.

Så länge man betalar för varan tycker inte jag att det är hela världen. Jag retar mig mycket mer på de människor som tar en vara, ångrar sig och lägger den där de står. Allra helst om det är kyl- eller frysvaror som lämnas ute i butiken och blir förstörda innan de upptäcks.

Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?