• Fjärilslarv

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

Vad säger ni andra?

Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

• Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • UniqueSnowflake
    nanneN skrev 2014-01-27 16:25:27 följande:
    Konstigt, jag är från Sveriges största stad så om det ger småstadsvibbar så får jag väl flytta utomlands till någon riktigt stor stad om jag ska bli av med dom.

Hur kan en affärsinnehavare gynnas av att det försvinner produkter utan att han får betalt? Produkter som han faktiskt betalat för att köpa in?

Vi snackar fortfarande om BETALANDE KUNDER nu, eller hur?

Ett provsmak som är gott gör att man köper fler av den sorten. Kanske 15 st
    Utan provsmak köps kanske 2-4 godisar.
    Du kan matte va?

PS jag är också från Sthlm.

~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • UniqueSnowflake

Men man kan ju börja scanna påsen istället och sedan smaska ur den. Fast det förtar glädjen med provsmak.

~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • Valeriya
    nanneN skrev 2014-01-27 14:32:23 följande:
    Har flertalet nära vänner som jobbar som väktare och dom åker relativt ofta ut då butikerna ringer om just folk som provsmakar.
    Ja, det förklarar ju varför väktare inte har tid att ta fast dom riktiga tjuvarna.
  • Fjärilslarv
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-27 16:04:01 följande:
    Hahaha snälla rara lilla vän. Med tanke på att jag och min sambo köper artiklar hos min favoritaffär för en summa av 30 000 kr per år så finns det inte en sportslig chans i helsike att de skulle ringa polis eller väktare på oss. Provsmaka en, köp 10 sorters karameller à 10 st - provsmaka typ 2, det är faktiskt helt okej.

Men jag ska nog alerta min trotjänar.kompis på vårt ICA att nu är det dags att ringa väktare, för nu ska här provsmakas en två godisar,

Inte ens i den tattigaste byns ICA så skulle de göra så. DET HETER GOODWILL. Den som anställt dig vill ha kvar betalande kunder!
    2500kr/månad skulle jag ringa till snuten för,det är inte särskillt mycket. Det är ingen jättekund som handlar för 2500kr/månad...det är en medel eller t o m undergenomsnittet beroende på antalet familjemedlemmar.

vi handlar för ca 4000kr/månad 2 pers på vår Willys och nej vi provsmakar inte utan butikens tillstånd i alla fall.
  • Valeriya
    Fjärilslarv skrev 2014-01-27 17:29:45 följande:
    2500kr/månad skulle jag ringa till snuten för,det är inte särskillt mycket. Det är ingen jättekund som handlar för 2500kr/månad...det är en medel eller t o m undergenomsnittet beroende på antalet familjemedlemmar.

vi handlar för ca 4000kr/månad 2 pers på vår Willys och nej vi provsmakar inte utan butikens tillstånd i alla fall.
    Vissa människor klarar av att handla i mer än en affär. Just saying. Drömmer
  • Fjärilslarv
    Valeriya skrev 2014-01-27 17:39:58 följande:
    Vissa människor klarar av att handla i mer än en affär. Just saying. Drömmer
    jag skrev att det vi handlar på willys blir uppskattningsvis 4000kr/månad...inte att vi enbart handlar där.
  • nanneN
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-27 16:30:53 följande:

Vi snackar fortfarande om BETALANDE KUNDER nu, eller hur?

Ett provsmak som är gott gör att man köper fler av den sorten. Kanske 15 st
    Utan provsmak köps kanske 2-4 godisar.
    Du kan matte va?

PS jag är också från Sthlm.

Låt säga att du inte får provsmaka godiset, och du då vägrar köpa något.
    Säljaren säljer då det godis du skulle ha köpt till någon annan, som köper det utan att provsmaka.
    Vilken tror du han tjänar mest på? Du kan matte va?

Det är ju knappast så att du är den enda kunden.
  • Valeriya
    Fjärilslarv skrev 2014-01-27 17:29:45 följande:
    2500kr/månad skulle jag ringa till snuten för,det är inte särskillt mycket. D
    Nu blev jag förvirrad. Vad precis skulle du "ringa snuten" för?
  • Fjärilslarv
    Valeriya skrev 2014-01-27 17:45:03 följande:
    Nu blev jag förvirrad. Vad precis skulle du "ringa snuten" för?
    jag menade om jag var butiksägare och en kund som stjäl, och detta t o m på kunder som handlar för ynka 2500kr/månad som snöflingan använde som argument.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?