• Fjärilslarv

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

Vad säger ni andra?

Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

• Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • LillGris
    Tramptass skrev 2014-01-25 16:48:35 följande:
    Behöver man något snabbt så tar man något snabbt och betalar det snabbt. Dumt att storhandla med hungriga barn eller om man har diabeteskänning. Alla argument för att äta/dricka något innan det är betalt handlar i grund och botten om dålig planering.

Jag tror iofs inte att butikspersonalen säger mycket om det bara det blir betalt. Jag tycker bara att det är dålig stil helt enkelt. Inget jag vill lära mina barn.

Du tror inte att man kan få känning UNDER handlingen? Tror inte det är så värst vanligt att man går och handlar när man har lågt blodsocker men det kan ju faktiskt komma när man minst anar det. Och då tycker jag inte det är så farligt om man öppnar ett obetalt paket dextrosol eller nåt.
  • IsDimma

Jag kan öppna en vattenflaska ibland när jag står i kö eller när jag handlar vidare. Förhoppningsvis så anser den som äger butiken att det är bra eftersom jag då orkar handla färdigt och inte måste gå ut med en gång. Och nej, jag är inte så duktig på att planera in att ta med mig dricka Drömmer

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Defeateris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 17:19:50 följande:
    för att jag tycker att det är smaklöst att göra så. citerande och namnge tycker jag tillhör vanlig hyffs.
    Hur menar du med att det är smaklöst att göra så?
  • Fjärilslarv
    Defeateris skrev 2014-01-25 17:25:51 följande:
    Hur menar du med att det är smaklöst att göra så?
    för att man inte har betalt för varan... som jag har skrivit, och att man använder självscanningen som argument, vilket jag också har skrivit...
  • Defeateris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 17:44:06 följande:
    för att man inte har betalt för varan... som jag har skrivit, och att man använder självscanningen som argument, vilket jag också har skrivit...
    Ja, men jag har inte sett dig förklara varför det skulle innebära att det är smaklöst för det.. Varför är det smaklöst?
  • Rocket Mania
    Flamma skrev 2014-01-25 16:41:47 följande:
    Jag anser det vara stöld. Skulle aldrig använda något innan det är betalt. Tänk om kortet strular eller om jag tappat mina pengar.
    Äter du aldrig ute på restaurang?
  • Litenistan

Skulle inte heller äta/dricka innan det är betalt (restaurang icke inkluderat) av den anledningen att OM jag inte har tillräckligt med pengar på kortet eller att det inte funkar eller vad som helst.

• Fjärilslarv
    Defeateris skrev 2014-01-25 18:14:30 följande:
    Ja, men jag har inte sett dig förklara varför det skulle innebära att det är smaklöst för det.. Varför är det smaklöst?
    för att jag tycker det eftersom man inte har betalat för varan.
  • NeedfulThings

Varför behöver man öppna varor så akut? Jag fattar diabetes och liknande argument, men man borde väl ändå hinna fram till kassan innan man stupar.

• Fjärilslarv
    Rocket Mania skrev 2014-01-25 18:16:30 följande:
    Äter du aldrig ute på restaurang?
    händer ytterst sällan, men då betalar jag med kontanter.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?