Inlägg från: UniqueSnowflake |Visa alla inlägg
  • UniqueSnowflake

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

Jag betalar för varan, alltså gör jag som jag fucking behagar med varan.

Om jag ska vidare på picknick går jag in i det lilla stället där det finns en vask och sköljer druvorna eller jordgubbarna vi ska ha med oss.

Om jag blir törstig så dricker jag en inscannad vara. Ja. Utan skam. Jag vet att jag kan betala för den.

Jag ber ofta om provsmak på en ny sorts skinka/salami i färskvarudisken. Jag är en bra kund. Jag handlar ofta speciella charkvaror.

Däremot brukar jag inte smaska i mig ätbara saker i affären just för att jag tycker det ser flummigt ut att äta i affären...

~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • UniqueSnowflake
    Valeriya skrev 2014-01-26 20:53:23 följande:
    Bra argument där du. Drömmer
  • UniqueSnowflake
    Zunrose skrev 2014-01-26 22:37:54 följande:
    jag skulle aldrig ta något innan jag betalt och hur gnällig min dotter än är får hon vänta tills vi betalat! jag stör mig sjukt mycket när man ser personer smaka en vindruva eller en godisbit i argument ,måste ju veta om den är god eller inte innan jag köper ..såå fel.. En gång när vi stod och skulle plocka lördagsgodis var det ett äldre par som provsmakade och min dotter frågade mig så de hörde varför de tog godis ifrån affären. Då svarade jag för vissa vet inte om att det är fult att stjäla. vilka blickar jag fick:p
    Klart du fick blickar! För du är ett stolpskott! Det är inte stjäla om du provsmakar en och sen köper 20 godisar.

Detta tar t o m affären in i beräkning!

• UniqueSnowflake
    nanneN skrev 2014-01-27 14:32:23 följande:
    Skitsnack. Jag har jobbat i flertalet butiker, och såg vi en kund stoppa något i munnen dom inte betalat för så var det *alltid* att anse som snatteri och skulle anmälas!
    Har flertalet nära vänner som jobbar som väktare och dom åker relativt ofta ut då butikerna ringer om just folk som provsmakar.

Har du inte betalat för varan så är den inte din, så jo, rent juridiskt är faktiskt provsmakning att stjäla oavsett hur många godisar du sen köper. Så enkelt är det faktiskt.

Varför skulle en affär ta med i beräkningen att du ska äta godis gratis?
    Hör du inte själv hur otroligt absurt ditt resonemang är?
    Hahaha snälla rara lilla vän. Med tanke på att jag och min sambo köper artiklar hos min favoritaffär för en summa av 30 000 kr per år så finns det inte en sportslig chans i helsike att de skulle ringa polis eller väktare på oss. Provsmaka en, köp 10 sorters karameller à 10 st - provsmaka typ 2, det är faktiskt helt okej.

Men jag ska nog alerta min trotjänar.kompis på vårt ICA att nu är det dags att ringa väktare, för nu ska här provsmakas en två godisar,

Inte ens i den tattigaste byns ICA så skulle de göra så. DET HETER GOODWILL. Den som anställt dig vill ha kvar betalande kunder!
  • UniqueSnowflake
    ApanApansson skrev 2014-01-27 14:22:13 följande:
    Haha vad skulle vara fel med det? Vi gör ofta så när barnen är med, de får en frukt eller klämmis som vi scannar och sen lägger ner den tomma förpackningen i påsen om det skulle bli avstämning, aldrig ens hört någon "klaga" över sånt
    Det måste ju vara så att de som gapar om "klagar" och "väktare" och gud vet vad, bor i den fattigaste byhålan i Sverige där en godis eller en två druvor kan orsaka att hela omsättningen i butiken stupar
  • UniqueSnowflake
    nanneN skrev 2014-01-27 16:16:47 följande:
    Med tanke på att svinnet i en stor affär lätt går upp i mångmiljonbelopp varje år, så skiter dom nog fullständigt i era 30.000 som dom kanske har 1-2% vinstmarginal på.
    Kul att du är kompis med din ICA-handlare, men åk gärna och "provsmaka" i någon större butik och se vad som händer.

Skulle tro att det nog är större chans att det skulle accepteras i "tattiga byar" än i större civiliserade städer.
    Goodwill är en sak, men hade handlarna velat bjuda sina kunder på gratis godis så hade dom säkerligen ställt ut särskilda skålar med godis för just det.
    Betalanda kunder är dom som betalar för det dom tar. Stordelen av kunderna köper ju faktiskt godis utan att provsmaka, skulle tro att handlarna föredrar dom.
    Jag tycker det du har att komma med bara är dravel. Det märks en tydlig småstadsvibb från dig.

Men iaf, vill bara klargöra, att jag/vi inte provsmakar varje gång direkt utan kanske några ggr/år. Och ofta slinker det ner något i påsen (ca 4 st) av ett godis man vill provsmaka, för att se om det är gott.
    Dessvärre har så många godisklassiker försvunnit och massa konstiga nyheter kommit, så ibland kan det helt klart vara så att affärsinnehavaren faktiskt gynnas av ett provsmak! Solig
  • UniqueSnowflake
    nanneN skrev 2014-01-27 16:25:27 följande:
    Konstigt, jag är från Sveriges största stad så om det ger småstadsvibbar så får jag väl flytta utomlands till någon riktigt stor stad om jag ska bli av med dom.

Hur kan en affärsinnehavare gynnas av att det försvinner produkter utan att han får betalt? Produkter som han faktiskt betalat för att köpa in?

Vi snackar fortfarande om BETALANDE KUNDER nu, eller hur?

Ett provsmak som är gott gör att man köper fler av den sorten. Kanske 15 st
    Utan provsmak köps kanske 2-4 godisar.
    Du kan matte va?

PS jag är också från Sthlm.

• UniqueSnowflake

Men man kan ju börja scanna påsen istället och sedan smaska ur den. Fast det förtar glädjen med provsmak.

• UniqueSnowflake
    Zunrose skrev 2014-01-30 11:31:05 följande:
    Stöld är stöld!! betala för ert "provsmakande" istället!
    Aldrig!
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?