Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

Flamma skrev 2014-01-25 16:41:47 följande:
    Jag anser det vara stöld. Skulle aldrig använda något innan det är betalt. Tänk om kortet strular eller om jag tappat mina pengar.
    Äter du aldrig ute på restaurang?
  • Rocket Mania

Jag fattar inte grejen, har ni så dålig koll på er ekonomi att ni inte vet om ni kommer kunna betala för er vid kassorna? DET vore ju riktigt pinsamt kan man tycka. 

Som sagt, ni kan ju aldrig äta på restaurang. Då blir det sjukt pinsamt för er när ni inte har täckning på kortet eller det har slutat fungera. 

Det värsta som händer om jag kommer till kassan med mina självscannade varor och en öppnad dricka är att jag får lämna varorna, hämta pengar/nytt kort och komma tillbaka och betala. Hur löser ni samma problem på restaurang?

• Rocket Mania
    sextiotalist skrev 2014-01-26 10:23:10 följande:
    Jag har varit med om att mitt kort inte fungerat vid ett flertal tillfälle, även om jag har haft täckning på kontot
    Du kanske ska byta kort? Det verkar vara ett rätt uselt kort.

Det har aldrig hänt mig. Aldrig. På alla år och i alla länder, städer, affärer jag varit i. Dessutom har jag - om det mot all förmodan skulle börja hända mig - fler kort med mig. Icke-problemet löst.
  • Rocket Mania
    Ramborg skrev 2014-01-26 10:38:46 följande:

Tänkte detsamma. Kan inte påminna mig att det någonsin hänt, faktiskt.

Och om det skulle hända när jag står där med en full vagn för tvåtusen spänn så blir det varken mer eller mindre pinsamt för att bananpåsen är inscannad för fem kronor MER än den väger.
    HAHAHA, eller hur?!

Åh nej - hon försökte få betala MER än vad hon handlat. Ring säkerhetsvakterna!!
  • Rocket Mania
    sextiotalist skrev 2014-01-26 12:07:55 följande:

snarare affären som ska byta kortläsare, för de gånger det inträffat så är jag inte den enda som fått problem
    Mataffär med självscanning som har problem med sina kortläsare? Okej.
  • Rocket Mania
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 12:25:32 följande:
    Fast nu är ju inte livsmedelsbutiker att likställa med restauranger. På en restaurang äter du och betalar sedan. I en livsmedelsbutik handlar du varor, betalar och tar med dig hem för konsumption.

Är det ett svårt koncept att greppa?
    Vad ens moral säger en att göra säger jag ingenting om. Jag har själv inte för vana att äta saker innan jag betalt. Att däremot skylla på töntiga saker som "Amen tänk om inte kortet fungerar eller man inte har pengar att betala med" tycker jag vara är tramsigt.
  • Rocket Mania
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 12:42:59 följande:
    Därför att en scannad vara är inte att likställa med en betald vara. Du äger den inte ännu. Det är butikens banan du nommar i dig.
    Men det är fortfarande inte stöld förrän du lämnar butiken utan att ha betalt.
  • Rocket Mania
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 13:07:12 följande:
    Okej, jag ger mig. Enligt lagstiftningen är det tillåtet att käka matvaror i butiken.

Däremot tycker jag fortfarande att det är vansinnigt ohyffsat. Vart i helvete är världen på väg när folk känner behovet av att absolut äta inne i en butik när de handlar eller vänja ungarna vid att det är ett okej beteende?
    "vart är världen på väg"? Favorituttrycket.

Man kan välja att tolka det som att vi är på väg mot mer öppenhet och pålitlighet. Att folk vill göra rätt för sig trots att bevisen ligger i magen.

Eller så väljer man att ta det som något ohyfsat.

Jag föredrar att vara lite positiv, det tjänar de flesta på.
  • Rocket Mania
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 13:18:39 följande:

Eller så kan man tolka det som att en stor del av nutidens befolkning har blivit jävligt beroende av att stoppa i sig mat i tid och otid.

Det.
    Ska.
    Ätas.
    Ständigt.
    Och.
    Jämt.

Det skulle vara intressant att veta var ni bor där folk äter upp sin mat innan de kommer till kassan! Jag ser ibland någon som dricker mineralvatten men huruvida den kommer från butiken eller ej vet jag ju inte. Och så ser jag barn äta bjud-bananer/äpplen/clementiner. Och så smakprovs-smaskande. Men i övrigt ser jag ytterst sällan någon som äter.

Så. Var bor ni där detta är ett sådant problem?
  • Rocket Mania
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:16:56 följande:
    både poå ica maxi och willys där jag bor har jag sett det.
    Ja jo, det har vi förstått. Frågan var väl var någonstans i Sverige detta fenomen är så vanligt
  • Rocket Mania
    DalaMia skrev 2014-02-11 19:02:06 följande:
    Nej, det har jag inte.
    Anser bara att man gör inte så.

Att vi vuxna vet att det är ok enl lag mm mm.
    men vad för vi över till våra barn genom att göra så?
    De vet ju inte att man måste kunna betala för sig, att en förp är lätt att blippa men inte ett tomt bananskal osv.

Fast vad du anser är rätt ointressant. Punkt.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?