Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

Snatteri uppstår först när man passerat platsen där man normalt ska betala. Det kvittar om det är självskanning eller om du betalar i manuell kassa. Det är alltså fritt fram att tugga i sig det mesta i butiken och därefter betala för det. Dock bör man inte göra det med varor som ska vägas i kassan eftersom det blir svårt att väga dem, men om det finns en våg inne i butiken som skriver ut streckkoder så fungerar det ju alldeles utmärkt.
    Se dock till att kunna betala för varorna eller att någon kan komma till undsättning om kortet inte fungerar.

• sportpappa

Efter att vi nu är flera som påtalat att det inte är olagligt på något sätt att äta varorna inne i butiken så borde den diskussionen vara avklarad. Se bara till att betala varorna innan du går från butiken så är det ok att äta dig genom varenda hylla i butiken.

Det som kan diskuteras är huruvida man personligen tycker att det är ok eller inte och hur det uppfattas.
    Jag äter inte varorna inne i butiken, men det är för att jag inte har något behov av att äta något i butiken och för att jag tycker det är praktiskt att ha en hel förpackning när varan ska läggas på bandet.
    Jag brukar inte heller tänka på att det är ok att äta inne i butiken, men jag ska försöka börja med det och göra det lite då och då. Inte minst för att det är kul att se hur bra koll butikspersonalen har på lagstiftningen Cool

• sportpappa
    mr me skrev 2014-02-12 14:16:25 följande:
    Affären är inte avslutad förrän man betalar i kassan, så att äta upp eller använda en vara innan man betalat för den rubriceras förmodligen rent juridiskt som stöld. Så vill man som förälder inte riskera att bli polisanmäld så gör man nog säkrast i att betala för sig INNAN man använder en vara.

Sedan är det nog många butiker som drar sig för att beivra sådan stöld eftersom självscanning är ganska nytt och man vill förmå så många kunder som möjligt att gå över till det.
    Rent juridiskt är det inte stöld förrän du gått förbi kassan och inte betalat. Det är inte olagligt att äta upp varorna innan du betalar.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?