Inlägg från: Ramborg |Visa alla inlägg
  • Ramborg

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

Jag går i butiken i godan ro. Plockar, scannar. Dottern sitter i vagnen och pratar glatt om att snart, SNART kommer vi till bananerna! (Där de har en "rolig" banandocka i plast vid tunnan där barn får ta en banan och äta i butiken. Hennes favoritställe i hela butiken.) Vi kommer till bananerna. Tunnan är tom. Dottern blir jätteledsen och börjar gråta.

Alternativ a). Jag avbryter storhandlingen innan jag ens kommit till mejeriavdelningen. Går ur butiken med vrålande unge. Betalar för det lilla jag redan tagit. Ger ungen en (betald) banan utanför kassan samtidigt som jag pedagogiskt förklarar att det är skillnad på bananer i tunnan och andra bananer. Baxar ut vagnen och ungen till parkeringen (långt, eftersom idioter utan barn tagit alla famimjeparkeringarna som vanligt). Lastar i varorna. Överväger att gå in igen och börja om från början. Ruttnar på hela situationen och åker hem utan sjuttifem procent av det jag tänkt handla.

Alternativ b). Jag plockar åt mig bananerna jag ändå tänkt köpa. Väger och scannar dem. Ger dottern en av bananerna. Fortsätter handla. Betalar. Får avstämning. Kassörskan säger att bananerna är inscannade på mer än de väger. Jag berättar att dottern blev ledsen över att banantunnan var tom, så hon fick en ut den scannade påsen. Jaha, jamen då förstår jag, säger kassörskan. Vi önskar varann en trevlig dag.

Vilket scenario är trevligast för handlaren? Övriga kunder i butiken? Dottern? Mig?

Jag förstår inte problemet.

42.
  • Ramborg
    Rocket Mania skrev 2014-01-26 10:35:50 följande:
    Du kanske ska byta kort? Det verkar vara ett rätt uselt kort.

Det har aldrig hänt mig. Aldrig. På alla år och i alla länder, städer, affärer jag varit i. Dessutom har jag - om det mot all förmodan skulle börja hända mig - fler kort med mig. Icke-problemet löst.

Tänkte detsamma. Kan inte påminna mig att det någonsin hänt, faktiskt.

Och om det skulle hända när jag står där med en full vagn för tvåtusen spänn så blir det varken mer eller mindre pinsamt för att bananpåsen är inscannad för fem kronor MER än den väger.
    42.
  • Ramborg
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 12:38:11 följande:
    Alltså ursäkta om jag låter dryg nu men... när blev det standard att barn ska lära sig att det är okej att käka mat i en livsmedelsbutik?

Jag har en dotter (tonåring nu), men när hon var liten skulle hon aldrig ens tänkt tanken att man åt mat när man var och handlade i en butik.

Hon lärde sig snabbt att mat, det äter man hemma på regelbundna tider. (Eller när det var matdags på förskolan eller i skolan).

När jag var liten gav butiken inte frukt till barnen med uppmaningen att äta den i butiken. Det är klart vi inte lärde oss att det var OK att ta en frukt och äta i butiken då.
    42.
  • Ramborg
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 13:07:12 följande:
    Okej, jag ger mig. Enligt lagstiftningen är det tillåtet att käka matvaror i butiken.

Däremot tycker jag fortfarande att det är vansinnigt ohyffsat. Vart i helvete är världen på väg när folk känner behovet av att absolut äta inne i en butik när de handlar eller vänja ungarna vid att det är ett okej beteende?

Åt pipsvängen?

Dagens ungdom är alltid ohyfsade jämfört med "på min tid", och världen kommer att gå under. Ända sedan Sokrates tid, faktiskt.
    42.
  • Ramborg
    Zunrose skrev 2014-01-26 22:37:54 följande:
    jag skulle aldrig ta något innan jag betalt och hur gnällig min dotter än är får hon vänta tills vi betalat! jag stör mig sjukt mycket när man ser personer smaka en vindruva eller en godisbit i argument ,måste ju veta om den är god eller inte innan jag köper ..såå fel.. En gång när vi stod och skulle plocka lördagsgodis var det ett äldre par som provsmakade och min dotter frågade mig så de hörde varför de tog godis ifrån affären. Då svarade jag för vissa vet inte om att det är fult att stjäla. vilka blickar jag fick:p

Var det före eller efter de hade vägt och scannat godiset? Var det utan att scanna så är det ju tämligen OT i den här tråden...
    42.
  • Ramborg
    DalaMia skrev 2014-02-11 19:02:06 följande:
    Nej, det har jag inte.

Anser bara att man gör inte så.

Att vi vuxna vet att det är ok enl lag mm mm.

men vad för vi över till våra barn genom att göra så?

De vet ju inte att man måste kunna betala för sig, att en förp är lätt att blippa men inte ett tomt bananskal osv.

Betalning över huvud taget är svårare nu när man bara drar med kortet. Ungarna ser ju knappt kontanter nuförtiden. Att lära sig att man måste väga för att kunna blippa är inte SÅ hemskt mycket mer avancerat.
    42.
  • Ramborg
    Paulina P P skrev 2014-02-12 14:09:48 följande:
    OK, men det är ingen direkt stil och klass över det.

O no! Jag är inte classy när jag går på ica maxi! /gråter
    42.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?