• malzac

Varför välja ersättning?

Jag vet att amning eller ersättning är en ganska infekterad debatt, så därför har jag inte riktigt vågat ställa den här frågan innan. Det är ju så svårt att fråga utan att folk känner sig attackerade. Men jag är bara så himla nyfiken!

Så, ni som helflaskat med ersättning från början - varför valde ni det eller varför blev det så? De jag är särskilt nyfiken på är de som redan innan barnet föddes valde att inte amma.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför välja ersättning?
  • straw2008
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-07 08:43:14 följande:
    Nej, inte alls konstigt att förstå. Varför generaliserar du så grovt? Ammande kvinnor är knappast en homogen grupp. Det finns dem som helammar, dem som delammar, dem som ammar länge, dem som ammar kort (och allt däremellan). Det finns dem som har mycket problem och dem som det fungerar felfritt för etc.

Aha ??! Det ENDA jag fått höra är att nästan alla kan helamma. Det fanns ingen förståelse ALLS bland mammor med fungerande amning. Men bland de som gav ersättning fanns störtning råd o tips. De ammande ältade ju bara på om teknik frekvens maraton gällande AMMNING vilket inte hjälpte mig ett skvatt ??
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-08-07 09:55:55 följande:

Aha ??! Det ENDA jag fått höra är att nästan alla kan helamma. Det fanns ingen förståelse ALLS bland mammor med fungerande amning. Men bland de som gav ersättning fanns störtning råd o tips. De ammande ältade ju bara på om teknik frekvens maraton gällande AMMNING vilket inte hjälpte mig ett skvatt ??
    Att ammande mammor pratar amning är väl inte särskilt konstigt? Lika lite som det är konstigt att dem som ger ersättning samtalar om det. Eller? Du verkar ha en märklig umgängeskrets, och den kanske inte kan utgöra statistiskt underlag för hela landet.
  • malzac
    straw2008 skrev 2013-08-07 09:55:55 följande:

Det är ju just precis därför som jag försöker få förståelse genom att prata om det, men det blir alldeles för lätt så att flaskmatande mammor intar försvarsställning, och ammande mammor försöker "lösa" de flaskmatandes "problem". Det är synd för resultatet blir ju att ammande mammor håller sig i sin hörna och ersättningsmatande mammor i sin. 

Sen är det ju, som Flickan och kråkan säger, inte så konstigt att de som ger ersättning har mer erfarenhet av det och därför kan komma med mycket mer och bättre råd och tips. 
  • straw2008
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-07 10:31:34 följande:
    Att ammande mammor pratar amning är väl inte särskilt konstigt? Lika lite som det är konstigt att dem som ger ersättning samtalar om det. Eller? Du verkar ha en märklig umgängeskrets, och den kanske inte kan utgöra statistiskt underlag för hela landet.

De diskuterade detta med mig utan att jag någoonsinn bett om råd,så fort vissa såg flaskan kom de med råd o stöttning. Har inget att göra med min närmasta umgängeskrets utan andra jag kommit i kontakt med. Ammande mammor verkar känna en enorm stress av att lösa mina problem, som för oss inte ens var några problem.
    I kinamockaskogen.....
  • femhjärtan

Har bara ammat ett av tre barn. Det fungerade inte med de två första barnen men trean hade bra sugreknik. Har dock alltid stört mig på frågan "Ammar du?". Förstår att BVC och sjukvården frågar men varför frågar andra "vanliga" människor detta? Jag struntar i hur folk matar sina barn och skulle aldrig få för mig att ställa frågan.

• dorothy83
    femhjärtan skrev 2013-08-07 11:45:27 följande:
    Har bara ammat ett av tre barn. Det fungerade inte med de två första barnen men trean hade bra sugreknik. Har dock alltid stört mig på frågan "Ammar du?". Förstår att BVC och sjukvården frågar men varför frågar andra "vanliga" människor detta? Jag struntar i hur folk matar sina barn och skulle aldrig få för mig att ställa frågan.
    Ja det blir jag tokig på. Samt på alla som kräver en förklaring varför jag valt att flaskmata vårt barn. Få skulle nog kräva en förklaring varför man valt att amma sitt barn. Och på dom som fräckt bara antar och kommer med klumpiga kommentarer!

Lite OT men en kommentar jag fick av sonens förskolefröken:
    "Nu är nog lillebror hungrig. Nu måste mamma gå hem och låta lillebror suga på mammas bröst"
    Måste jag skriva att sonen blev väldigt ställd och förvirrad. "Varför då?" frågade han mig. Så fick jag lov att förklara för förskolefröken också...
  • malzac
    femhjärtan skrev 2013-08-07 11:45:27 följande:
    Jag kan förstå om andra mammor frågar det, för det är väl ungefär som att prata om vädret för många - något man ofta har gemensamt. Men varför annat folk skulle fråga, det vet jag inte. Har själv aldrig fått frågan annat än från sjukvården eller andra mammor.

Förresten, vad bra att det funkade för trean trots att det inte gick med de första två. Det visar ju att det är olika med varje barn och att hoppet inte är ute även om det inte funkat innan. 
  • Flickan och kråkan
    dorothy83 skrev 2013-08-07 12:04:04 följande:
    Ja det blir jag tokig på. Samt på alla som kräver en förklaring varför jag valt att flaskmata vårt barn. Få skulle nog kräva en förklaring varför man valt att amma sitt barn. Och på dom som fräckt bara antar och kommer med klumpiga kommentarer!

Lite OT men en kommentar jag fick av sonens förskolefröken:
    "Nu är nog lillebror hungrig. Nu måste mamma gå hem och låta lillebror suga på mammas bröst"
    Måste jag skriva att sonen blev väldigt ställd och förvirrad. "Varför då?" frågade han mig. Så fick jag lov att förklara för förskolefröken också...
    Får du den frågan av "jämnåriga" också eller personer i din mer absoluta närhet? Jag har fått frågan (tycker den är fånig även om jag ammar) och andra idiotiska, klassiska, slentrianmässiga frågor som: Är han snäll? (Eh, nej han har under sina första veckor i livet visat sig vara ett mycket elakt barn ), men det är huvudsakligen från en äldre generation och människor jag inte känner särskilt väl. Tror att det kan bero på att de upplevs som "neutrala" kallprats-frågor som väder och vind.
  • Erika1972

Som 41-årig 4-barnsmamma tycker jag det hela är ganska enkelt. Man gör det man själv och barnet mår bäst av och struntar i resten !!

• dorothy83
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-07 12:25:44 följande:
    Får du den frågan av "jämnåriga" också eller personer i din mer absoluta närhet? Jag har fått frågan (tycker den är fånig även om jag ammar) och andra idiotiska, klassiska, slentrianmässiga frågor som: Är han snäll? (Eh, nej han har under sina första veckor i livet visat sig vara ett mycket elakt barn ), men det är huvudsakligen från en äldre generation och människor jag inte känner särskilt väl. Tror att det kan bero på att de upplevs som "neutrala" kallprats-frågor som väder och vind.
    Dom som ser flaskan måste jag oftast förklara för. När han var nyfödd besökte/fick jag ju mest besök från närmaste släkt och vänner. Fick en klumpig kommentar av svågern men syrran försvarade mig. Min egen mamma tyckte jag skulle försöka amma trots att hon visste hur dåligt jag mådde. Sen blev det ju BVC och MVC. Nu har jag väl mer eller mindre vant mig med att behöva förklara mig. För arbetskompisar, chefen, förskolepersonal, mammor jag träffat i lekparken, en person på ett café (!)....suck...

Och på frågan "är han snäll" så brukar jag svara: "Ja, jo, han bits inte..än i alla fall" Skrattande
  • dorothy83

Sen är det ju så också att man känner sig mer påhoppad just i början när man har tagit beslutet att inte amma. För mig var det ett jättejobbigt beslut. Grät varje gång som jag skulle ge bröstet och sambon sa att jag skulle sluta. Jag kände mig som en värdelös mamma som orkade kämpa. Att då dessutom behöva förklara och försvara mitt beslut var oerhört jobbigt!

• hannajohanna
    Natulcien skrev 2013-08-02 10:39:42 följande:
    P.g.a. att bröstmjölk är perfekt anpassat till bebisen, hälsosamt, lättillgängligt och alltid har rätt temp. Och eftersom amningen är mysig och möjlig att ta till när som helst. Dessutom är ju amning mycket mer miljövänlig och dessutom helt gratis.
    Valet var superduperlätt. Eller...det var inte ens ett val, för jag övervägde inte ens ersättningsalternativet p.g.a. ovan nämnda orsaker. Men det är ju bra att det finns för de som så önskar. Glad
    Precis så tänkte jag med ända tills jag testade amma. Min son gick ner 1 kg de första tre dygnen, trots att jag ammade dygnet runt, han låg vid bröstet som mest 21 timmar i sträck. Efter det började vi tilläggskoppa och jag blev uppmanad att amma mer (om det nu är möjligt att amma mer än 21 timmar i sträck???!!!) När sambon tilläggskoppade satt jag med en bröst pump för att på något sätt försöka få igång en obefintlig produktion. Ungen gallskrek mest hela tiden... Efter 1,5 månad fick jag en infektion och kunde inte amma pga medicinen. Efter första flaskan ersättning fick jag värdens lugnaste finaste son (kan säga att han sov 6 timmar efter den och var helt utslagen... måste varit helt slut)! Trots hjälp från vården gick amningen aldrig att få igång, önskar så att någon sagt till mig att ersättning är OK och tackar gud för att jag fick den där infektionen. Nu sörjer jag mest att jag knappt har ett enda fint minne av sonens första tid i livet... Och nej, jag tänker aldrig amma igen!
  • Airhostess
    annox skrev 2013-07-30 21:54:19 följande:
    Jag blev förlamad i samband med förlossningen och fick morfin efteråt, så jag fick inte amma. När jag väl fick göra det hade han vant sig vid kopp/flaska så han förstod aldrig. Han blev bekväm med att få maten serverad. Jag pumpade sedan i 7veckor.

Oj! Varför blev du förlamad? Pga av epiduralen/edan??
  • amela

För mig var orsaken att amningen tog såååå lång tid. Jag kunde amma i timmar och blev verkligen begränsad i mot liv. Dottern använde mig som napp och kunde ibland ligga vid bröstet i flera timmar i sträck. Jag ville leva på detta sättet (amningen var inte sådär underbar och mysig som alla sa att den skulle vara) så vi började med både flaska och amning, jag ammade hemma och hade ersättning när vi var ute. Successivt så blev det bara flaska och det är underbart! tänker inte amma nästa barn!

• annox

Airhostess: de kan inte säga säkert men allt tyder på att det var det! Fruktansvärt var det! Jag har dock inga men av det idag!

• Airhostess
    annox skrev 2013-08-30 08:49:25 följande:
    Airhostess: de kan inte säga säkert men allt tyder på att det var det! Fruktansvärt var det! Jag har dock inga men av det idag!
    Säkert! Herregud, livsfarligt! Men bra att det "gick över", hur nu det är möjligt? Stackars dig. Tror nog jag skippar ryggbedövning med 2:an. Fick ingen med 1.an och det gick juh bra.
  • annox

Ja dessutom så frågade dem mig: "vill du ha ryggbedövning ?" Den frågan får dem inte ställa egentligen utan jag ska fråga efter det. Min inställning innan var att jag skulle ta det som de kom, skulle säkert ha tagit den ändå.
    Jag hade betydligt ondare i nacken (det gjorde inte ont om jag låg helt stilla men det är svårt att ligga helt stilla med förlossningsvärkar! ) än värkarna. Jag låg helt platt i 8 dagar efteråt. De har sagt nu att jag borde ha kommit till intensiven för att få rätt vård. Oduschad en vecka efter förlossningen. Ner på operationen tre gånger. De skickade mig på hjärnröntgen för att se om det kunde vara något som hänt där. Jag behövde inte dela rum med någon men jag hade ingen tv på rummet ens. Jag låg och stirrade i taket i 8dagar. Kunde inte hålla min son. Varje skiftbyte kom en ny sköterska in och ställde frågan: hur är det?
    Jag blev mer och mer knäckt för varje gång.
    Kunde inte gå på toa. Fick bli matad. All värdighet var borta. Jag klandrar inte sköterskorna för detta var helt nytt för alla, och jag är fär snäll också och inte säger ifrån ordentligt. Lilleman måste ha känt på sig att det var något för han sov hela nätterna från dag ett. Jag kunde ju inte göra något alls. När jag var utan medicin skulle han ammas förstås, men det gick inte så bra att göra det när jag låg helt plant. Efter ca 2månadet bröt jag ihop när jag var på BVC. Ren dödsångest. Jag är en väldigt lättsam och glad person men den känslan kan inte förklaras. Jag fick underbar hjälp och fick träffa en psykolog och så fick jag träffa en chefsläkare på bb som lät mig göra en rekonstruktion av förlossningen. Jag fick visa var jag kom in och var jag fick gå då och vad som hände och vad jag mindes för känslor. Det var riktigt bra. Idag mår jag bra! Inget av detta har gått ut över lilleman utan det har varit 100% fokus på honom hela tiden. Det är två veckor kvar till lilleman blir ett år och nu har jag kommit så långt att jag kan tänka mig ett barn till! Dock inte än!
    Så det är jag glad för ändå! :)
    Nu blev det en hel novell trots att det är väldigt komprimerat :)

Svar på tråden Varför välja ersättning?