Flickan och kråkan skrev 2013-08-07 12:25:44 följande:
Får du den frågan av "jämnåriga" också eller personer i din mer absoluta närhet? Jag har fått frågan (tycker den är fånig även om jag ammar) och andra idiotiska, klassiska, slentrianmässiga frågor som: Är han snäll? (Eh, nej han har under sina första veckor i livet visat sig vara ett mycket elakt barn

), men det är huvudsakligen från en äldre generation och människor jag inte känner särskilt väl. Tror att det kan bero på att de upplevs som "neutrala" kallprats-frågor som väder och vind.
Dom som ser flaskan måste jag oftast förklara för. När han var nyfödd besökte/fick jag ju mest besök från närmaste släkt och vänner. Fick en klumpig kommentar av svågern men syrran försvarade mig. Min egen mamma tyckte jag skulle försöka amma trots att hon visste hur dåligt jag mådde. Sen blev det ju BVC och MVC. Nu har jag väl mer eller mindre vant mig med att behöva förklara mig. För arbetskompisar, chefen, förskolepersonal, mammor jag träffat i lekparken, en person på ett café (!)....suck...
Och på frågan "är han snäll" så brukar jag svara: "Ja, jo, han bits inte..än i alla fall"