straw2008 skrev 2013-08-02 07:48:02 följande:
Jag passar på att ställa motfrågan, varför vill man inte ge ersättning efter ett par dagar med råmjölk?
Alla de anledningarna Flickan och kråkan angav gäller för mig också. Jag trivs väldigt bra med att amma och har gjort det från början.
Jag hade inga större problem under råmjölksdagarna. Visst sved det en del när hon ammade och det berodde väl både på att råmjölken är trögflytande, att mina bröstvårtor var ovana vid amning och att både jag och dottern var nybörjare. Hon lyckades till och med suga till en blodblåsa, men jag hade aldrig öppna sår. Det var ganska tydligt för mig att hon inte hade ett bra tag så jag experimenterade tills det kändes bättre och fokuserade på det någon hade sagt att det värsta onda är runt dag fyra och sedan blir det bättre. Jag bad också om hjälp men den hjälpen jag fick var inte särskilt bra så jag fick klura ut det hela själv tillsammans med min lilla tös.
Nu i efterhand så kan jag identifiera flera saker som gjorde det troligt att mitt ammande skulle gå bra:
- Jag ville gärna amma och hade förtroende för min egen kropps förmåga (kanske för att allting under graviditeten hade gått precis som det skulle)
- Min dotter föddes när hon skulle
- Jag använde bara lustgas som smärtstillande under födseln och slapp (med nöd och näppe) undan medicinska ingrepp
- Jag fick flera timmars egentid, hudkontakt och närhet med henne så snart som möjligt efter födseln (när de var nöjda med hennes syreintag) och hon sov intill mig den enda natten jag stannade på sjukhuset
- Jag hade inga fysiologiska problem
- Dottern hade inga problem med viktuppgången och nådde sin födelsevikt redan innan första vägningen efter fem dagar
- Ingen i min närhet nämnde (troligtvis tack vare viktuppgången) någonsin ersättning som ett alternativ
Så jag har haft det oförskämt lätt. Men eftersom jag vet att alla inte har det lika lätt och att det finns många som
vill amma men som av någon anledning inte kan så har jag börjat utbilda mig till La Leche League-ledare (typ hjälpmamma) så att jag kan hjälpa dem som faller i den kategorin. En sådan utbildning gör dock lätt att man blir lite "lactivist" och tappar förståelsen för de som gör andra val än en själv. Det var därför jag ställde den här frågan, för att se hur andra tänker.
Och svaren jag har fått har verkligen gett mig mer insikt, så tack för det alla!