• malzac

Varför välja ersättning?

Jag vet att amning eller ersättning är en ganska infekterad debatt, så därför har jag inte riktigt vågat ställa den här frågan innan. Det är ju så svårt att fråga utan att folk känner sig attackerade. Men jag är bara så himla nyfiken!

Så, ni som helflaskat med ersättning från början - varför valde ni det eller varför blev det så? De jag är särskilt nyfiken på är de som redan innan barnet föddes valde att inte amma.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför välja ersättning?
  • malzac
    Philippa skrev 2013-07-29 11:19:05 följande:
    Flera av ovanstående alternativ.....
    Får man fråga vilka?
  • malzac
    Shorona skrev 2013-07-29 21:43:26 följande:
    Annat. Min äldsta tålde inte min mjölk. Han fick Nutramigen istället.

Oj, jag visste inte ens att det var möjligt. Vad var det han inte tålde, vet du det? Eller var det din bröstmjölk i allmänhet? Och hur kom du/ni fram till att så var fallet?
  • malzac

Det verkar som om det är ganska vanligt att man efter en jobbig amning med första bestämmer sig för att ge ersättning till andra (Vinterankan, Tesselainen och nozpa till exempel). Det alternativet hade inte slagit mig - intressant! Tack för att ni delar med er av era upplevelser!

• malzac
    annox skrev 2013-07-30 21:54:19 följande:
    Jag blev förlamad i samband med förlossningen och fick morfin efteråt, så jag fick inte amma. När jag väl fick göra det hade han vant sig vid kopp/flaska så han förstod aldrig. Han blev bekväm med att få maten serverad. Jag pumpade sedan i 7veckor.

Usch, vad synd att det gick så med förlossningen. Jag hoppas att du mår bättre nu. Och att pumpa i 7 veckor efter det är förresten starkt jobbat!
  • malzac
    Smulan 89 skrev 2013-07-31 10:02:21 följande:
    Flera av alternativen:
    Orkade inte med ömma bröstvårtor/mjölkstockningar. Tyckte inte att det var ett dugg mysigt att amma. Jobbigt att bo i bh:n i flera månader, då man läcker jämt. Det är mycket enklare att flaskmata. Jag pumpade ur ett tag med andra barnet och gav på flaska. Skulle jag i framtiden skaffa ännu ett barn, så kommer jag inte amma. Det var bara jobbigt och jag såg inga fördelar alls. Min amning fungerade, men jag trivdes inte med det.
    Det där med att bo i BH:n kan jag relatera till. Att inte kunna vara utan BH i flera månader har nog varit det jag tyckt varit jobbigast med amningen (så då märks det kanske att jag varit en av dem som inte haft särskilt stora problem Flört).
  • malzac
    verkar skrev 2013-07-31 19:44:35 följande:
    * trivs inte med tanken på att amma. * trivs inte med tanken på att amma offentligt. * jag kommer att jobba 2 dagar i vecken när jag känner att jag vill. * vi väntar tvillingar och då kan pappan avlasta mig i den biten också.
    Grattis till tvillingarna! Spännande!
  • malzac
    Kall katt skrev 2013-07-31 19:47:57 följande:
    Amningen försvårade mina förlossningsskador, eller ökade smärtan, på grund av utebliven lubrikation vilket kan bli en effekt och till slut gav jag fan i det.
    Nu vet jag ju inte hur stora dina förlossningsskador var, men det tog ett rejält bra tag för mig att känna mig normal igen. Kanske pga minskad lubrikation? Märkte du någon skillnad när du slutade amma?
  • malzac
    myskatt skrev 2013-07-31 19:53:55 följande:
    Annat

Ungen öppnade inte munnen och diade. Efter fem månaders pumpande slutade jag med det och det blev ersättning.
    Fem månader! Verkligen imponerande!
  • malzac
    Lady Namárië skrev 2013-07-31 20:02:13 följande:
    Första gången:
    För tidigt fött barn som inte orkade suga + knappt någon mjölkproduktion. Jag blev fullkomligt misshandlad i flera dagar av amningsmaffian på BB. Brösten var allmän egendom som alla skulle mjölka, klämma på och koppla till elektriska maskiner i storlek Audi som under plågsam användning tvingade fram ca 2 ml. När jag inte hade någon hud kvar på bröstvårtorna och grät varenda gång barnet gav ifrån sig ett pip eftersom jag visste vad som väntade satte vi ner foten och valde flaskmatning.

Andra gången:
    På grund av det som hände vid första barnets födelse ville jag välja bort amningen. Läkaren på BB vägrade dock skriva ut tabletter som stoppade mjölkproduktionen. Jag fick mjölkstockning (försökte amma, men barnet fick inte ut något) och hade fruktansvärt ont. Annan läkare skrev ut Pravidel, som gav mig en allergisk reaktion där ansiktet svullnade upp och jag fick svårt att andas.

Tredje gången:
    Jag accepterade inte ett nej när det gällde medicinen som stoppar mjölkproduktionen (den som skall tas inom 24 timmar) och vägrade dessutom acceptera förslaget att ta den i bilen på vägen hem. Vi hade med oss ersättning och flaskor till BB och skötte vårt utan att någon lade sig i.
    Vaddå, "hjälpte" de dig mot din vilja? Det kan ju inte vara särskilt positivt för amningsupplevelsen... 

Och vad tråkigt att din första tid med de första barnen blev så jobbig. Skönt att du vågade stå på dig med nummer tre i alla fall.
  • malzac
    Kickioh skrev 2013-07-31 20:04:36 följande:
    Jag provade amma men det gick inte alls med en son som tuggade på bröstvårtan istället för att suga. Varje matningstillfälle tog en timme och han fick ändå inte i sig tillräckligt med mat. Dessutom gjorde det så inåthelvetes ont när han gnagde på såren flera timmar varje dag och natt! Vi blev rådda att ge flaska istället och det kändes bra då vi direkt såg att han blev mycket piggare och nöjdare av det.
    Efter det här känner jag mig inte ett dugg sugen på att ens prova amma igen, men det är inget jag bestämt än. Det kan ju såklart bli annorlunda med nästa barn men om jag väljer att försöka igen kommer jag ge upp betydligt tidigare om jag ser att det går åt samma håll.
    Aj! Det kanske handlade om "clampdown bite reflex"? Du kan läsa lite om det här om du vill:
    www.lalecheleague.org/llleaderweb/lv/lvjulaug94p53.html

Om du vill amma med nästa så skulle jag gissa att han/hon inte kommer att ha samma problem. Det håller vi tummarna för i alla fall! 
  • malzac
    SB2011 skrev 2013-08-01 21:11:40 följande:
    Ammade sonen i 2v men sen blev han blå pga medicin som skulle vara ok att ta enligt läkarna så jag sluta!

Väntar 2an nu och vägrar att äns försöka amma efter vad som hände sist!
    Usch, vad läskigt. Får man fråga vad det var för medicin?
  • malzac
    straw2008 skrev 2013-08-02 07:48:02 följande:
    Jag passar på att ställa motfrågan, varför vill man inte ge ersättning efter ett par dagar med råmjölk?
    Alla de anledningarna Flickan och kråkan angav gäller för mig också. Jag trivs väldigt bra med att amma och har gjort det från början.

Jag hade inga större problem under råmjölksdagarna. Visst sved det en del när hon ammade och det berodde väl både på att råmjölken är trögflytande, att mina bröstvårtor var ovana vid amning och att både jag och dottern var nybörjare. Hon lyckades till och med suga till en blodblåsa, men jag hade aldrig öppna sår. Det var ganska tydligt för mig att hon inte hade ett bra tag så jag experimenterade tills det kändes bättre och fokuserade på det någon hade sagt att det värsta onda är runt dag fyra och sedan blir det bättre. Jag bad också om hjälp men den hjälpen jag fick var inte särskilt bra så jag fick klura ut det hela själv tillsammans med min lilla tös.

Nu i efterhand så kan jag identifiera flera saker som gjorde det troligt att mitt ammande skulle gå bra:
    - Jag ville gärna amma och hade förtroende för min egen kropps förmåga (kanske för att allting under graviditeten hade gått precis som det skulle)
    - Min dotter föddes när hon skulle
    - Jag använde bara lustgas som smärtstillande under födseln och slapp (med nöd och näppe) undan medicinska ingrepp
    - Jag fick flera timmars egentid, hudkontakt och närhet med henne så snart som möjligt efter födseln (när de var nöjda med hennes syreintag) och hon sov intill mig den enda natten jag stannade på sjukhuset
    - Jag hade inga fysiologiska problem
    - Dottern hade inga problem med viktuppgången och nådde sin födelsevikt redan innan första vägningen efter fem dagar
    - Ingen i min närhet nämnde (troligtvis tack vare viktuppgången) någonsin ersättning som ett alternativ

Så jag har haft det oförskämt lätt. Men eftersom jag vet att alla inte har det lika lätt och att det finns många som vill amma men som av någon anledning inte kan så har jag börjat utbilda mig till La Leche League-ledare (typ hjälpmamma) så att jag kan hjälpa dem som faller i den kategorin. En sådan utbildning gör dock lätt att man blir lite "lactivist" och tappar förståelsen för de som gör andra val än en själv. Det var därför jag ställde den här frågan, för att se hur andra tänker.

Och svaren jag har fått har verkligen gett mig mer insikt, så tack för det alla!
  • malzac
    Maddi skrev 2013-08-02 09:32:31 följande:
    Jag hade gärna ammat, mycket billigare så i början med. Men att första gången få ut ca 40 ml för att andra gången få ut 10 som senare blev 5 ml och ibland ingenting gav jag upp efter 3 dagar.
    Men jag var helt inställd på att de inte skulle funka när jag var gravid, sen droppade de lite mjölk och försökte utan vidare resultat.

Min son låg med sond, så jag hade tid på mig att testa.
    Det är inte lätt att pumpa, särskilt om man fortfarande måste få igång mjölkproduktionen. Sen är du långt ifrån den enda som redan från början antagit att det inte skulle funka och det hjälper ju så klart inte.

Min personliga åsikt är att det fokuseras alldeles för mycket på att det ska finnas hjälp för ammande mammor och på de problem som kan uppstå, och att detta ger nya mammor dåligt självförtroende. Sen ska det naturligtvis finnas hjälp för de som faktiskt får problem, men det är synd att så många börjar sina amningsförsök övertygade om att de kommer att få jobba hårt för att övervinna alla svårigheter associerade med amning.
  • malzac
    Maddi skrev 2013-08-02 13:02:46 följande:
    Det kan jag inte riktigt hålla med dig om. I mitt fall finns det en bakomliggande orsak varför jag inte jag trodde jag kunde amma. Det du säger tycker jag är rent jäkla skitsnack.

Det är inte bara de du skrev till mig som jag grundade det på..
    Jag ber om ursäkt att jag var otydlig; jag menade inte att det var därför just du trodde att du inte kunde amma (jag har naturligtvis ingen aning om dina anledningar). Det var en allmän kommentar.

Men vad är det mer du syftar på som du tycker är skitsnack?
  • malzac
    straw2008 skrev 2013-08-07 09:55:55 följande:

Aha ??! Det ENDA jag fått höra är att nästan alla kan helamma. Det fanns ingen förståelse ALLS bland mammor med fungerande amning. Men bland de som gav ersättning fanns störtning råd o tips. De ammande ältade ju bara på om teknik frekvens maraton gällande AMMNING vilket inte hjälpte mig ett skvatt ??
    Det är ju just precis därför som jag försöker få förståelse genom att prata om det, men det blir alldeles för lätt så att flaskmatande mammor intar försvarsställning, och ammande mammor försöker "lösa" de flaskmatandes "problem". Det är synd för resultatet blir ju att ammande mammor håller sig i sin hörna och ersättningsmatande mammor i sin. 

Sen är det ju, som Flickan och kråkan säger, inte så konstigt att de som ger ersättning har mer erfarenhet av det och därför kan komma med mycket mer och bättre råd och tips. 
  • malzac
    femhjärtan skrev 2013-08-07 11:45:27 följande:
    Har bara ammat ett av tre barn. Det fungerade inte med de två första barnen men trean hade bra sugreknik. Har dock alltid stört mig på frågan "Ammar du?". Förstår att BVC och sjukvården frågar men varför frågar andra "vanliga" människor detta? Jag struntar i hur folk matar sina barn och skulle aldrig få för mig att ställa frågan.
    Jag kan förstå om andra mammor frågar det, för det är väl ungefär som att prata om vädret för många - något man ofta har gemensamt. Men varför annat folk skulle fråga, det vet jag inte. Har själv aldrig fått frågan annat än från sjukvården eller andra mammor.

Förresten, vad bra att det funkade för trean trots att det inte gick med de första två. Det visar ju att det är olika med varje barn och att hoppet inte är ute även om det inte funkat innan. 
Svar på tråden Varför välja ersättning?