Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Varför välja ersättning?

straw2008 skrev 2013-08-02 07:48:02 följande:
    Jag passar på att ställa motfrågan, varför vill man inte ge ersättning efter ett par dagar med råmjölk?
    För att fungerande amning är så grymt praktiskt och har ett par hälsomässiga fördelar. Inget bök med flaskor. Ingen jakt på micro. Ingen förstoppning eller hård maage. Minskad risk för bröstcancer för mamman (kan bli rätt betydande dessutom om man ammar ett tag och har flera barn). Gratis. Ökar försvaret mot vissa infektioner. Tröst i alla lägen. För att man trivs med det.
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-08-07 08:30:25 följande:

Som för mig. Svårt för andra ammande kvinnor att förstå.
    Nej, inte alls konstigt att förstå. Varför generaliserar du så grovt? Ammande kvinnor är knappast en homogen grupp. Det finns dem som helammar, dem som delammar, dem som ammar länge, dem som ammar kort (och allt däremellan). Det finns dem som har mycket problem och dem som det fungerar felfritt för etc.
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-08-07 09:55:55 följande:

Aha ??! Det ENDA jag fått höra är att nästan alla kan helamma. Det fanns ingen förståelse ALLS bland mammor med fungerande amning. Men bland de som gav ersättning fanns störtning råd o tips. De ammande ältade ju bara på om teknik frekvens maraton gällande AMMNING vilket inte hjälpte mig ett skvatt ??
    Att ammande mammor pratar amning är väl inte särskilt konstigt? Lika lite som det är konstigt att dem som ger ersättning samtalar om det. Eller? Du verkar ha en märklig umgängeskrets, och den kanske inte kan utgöra statistiskt underlag för hela landet.
  • Flickan och kråkan
    dorothy83 skrev 2013-08-07 12:04:04 följande:
    Ja det blir jag tokig på. Samt på alla som kräver en förklaring varför jag valt att flaskmata vårt barn. Få skulle nog kräva en förklaring varför man valt att amma sitt barn. Och på dom som fräckt bara antar och kommer med klumpiga kommentarer!

Lite OT men en kommentar jag fick av sonens förskolefröken:
    "Nu är nog lillebror hungrig. Nu måste mamma gå hem och låta lillebror suga på mammas bröst"
    Måste jag skriva att sonen blev väldigt ställd och förvirrad. "Varför då?" frågade han mig. Så fick jag lov att förklara för förskolefröken också...
    Får du den frågan av "jämnåriga" också eller personer i din mer absoluta närhet? Jag har fått frågan (tycker den är fånig även om jag ammar) och andra idiotiska, klassiska, slentrianmässiga frågor som: Är han snäll? (Eh, nej han har under sina första veckor i livet visat sig vara ett mycket elakt barn ), men det är huvudsakligen från en äldre generation och människor jag inte känner särskilt väl. Tror att det kan bero på att de upplevs som "neutrala" kallprats-frågor som väder och vind.
Svar på tråden Varför välja ersättning?