• malzac

Varför välja ersättning?

Jag vet att amning eller ersättning är en ganska infekterad debatt, så därför har jag inte riktigt vågat ställa den här frågan innan. Det är ju så svårt att fråga utan att folk känner sig attackerade. Men jag är bara så himla nyfiken!

Så, ni som helflaskat med ersättning från början - varför valde ni det eller varför blev det så? De jag är särskilt nyfiken på är de som redan innan barnet föddes valde att inte amma.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför välja ersättning?
  • Sommaren12

Fick veta tidigt i graviditeten av min läkare på spec mvc att jag inte skulle få amma pga mediciner som jag tar och inte kan vara utan. Jag blev ganska ledsen av det beskedet, hade sett fram emot att amma.
    Men måste säga att förutom en relativt kort besvikelse så har jag enbart en positiv erfarenhet av flaskmatningen. Min dotter har ätit från flaskan med god aptit enda sedan födseln.

Positivt:
    -  Min man har kunnat ge henne mat lika gärna som jag och därmed har han och dottern fått en närhet som kanske inte kommer lika naturligt när mamman står för matningen (amningen).
    -  Jag och min man har kunnat dela på nätterna vilket har avbelastat mig så vi både har kunnat få en okej sömn.
    -  Vårt föräldraskap har haft bra förutsättningar för att bli jämlikt.
    -  Vi har lättare kunnat planera dagarna eftersom man vet hur mycket barnet äter när det får flaskan. För vår del har vi vetat att hon blir hungrig i princip EXAKT var tredje timme. Sånt underlättar när man har planer för dagen.
    -  Efter att ha hört hur mycket problem mina vänner haft med sin amning (mjölkstockning, problem med att få barnet att äta, mjölk som sinar, barn som inte vill sluta äta, barn som blir tuttiga) så känns det rätt skönt att ha fått slippa allt det där.

Enda negativa jag kan komma på är att nej, ersättning ger inte samma immunskydd som bröstmjölk och ersättning är dyrt. När man är ute och barnet blir hungrigt kanske man behöver en micro och man måste förbereda flaskan istället för att bara "slänga fram" tutten, men för vår del har det aldrig varit jobbigt då vår dotter tycker om den kalla ersättningen på tetra. Har snarare tyckt det varit skönt att slippa amningskläder och försöker hitta skyddade ställen att amma på (jag är inte typen som skulle trivas att sitta och amma öppet så alla ser).

Så vill alltså tillägga; ni som inte kan/får/vill amma, lugn! Det är rätt skönt att slippa. ;) 

• Natulcien
    straw2008 skrev 2013-08-02 07:48:02 följande:
    Jag passar på att ställa motfrågan, varför vill man inte ge ersättning efter ett par dagar med råmjölk?
    P.g.a. att bröstmjölk är perfekt anpassat till bebisen, hälsosamt, lättillgängligt och alltid har rätt temp. Och eftersom amningen är mysig och möjlig att ta till när som helst. Dessutom är ju amning mycket mer miljövänlig och dessutom helt gratis.
    Valet var superduperlätt. Eller...det var inte ens ett val, för jag övervägde inte ens ersättningsalternativet p.g.a. ovan nämnda orsaker. Men det är ju bra att det finns för de som så önskar. Glad
  • heidi86

Jag får inte amma. 
    Dom två första dagarna på BB försökte jag, men sen fick jag veta att pga en medicin jag äter så får jag inte amma. Och de gick jättebra med ersättningen. 

• Maddi
    malzac skrev 2013-08-02 10:24:44 följande:
    Det är inte lätt att pumpa, särskilt om man fortfarande måste få igång mjölkproduktionen. Sen är du långt ifrån den enda som redan från början antagit att det inte skulle funka och det hjälper ju så klart inte.

Min personliga åsikt är att det fokuseras alldeles för mycket på att det ska finnas hjälp för ammande mammor och på de problem som kan uppstå, och att detta ger nya mammor dåligt självförtroende. Sen ska det naturligtvis finnas hjälp för de som faktiskt får problem, men det är synd att så många börjar sina amningsförsök övertygade om att de kommer att få jobba hårt för att övervinna alla svårigheter associerade med amning.
    Det kan jag inte riktigt hålla med dig om. I mitt fall finns det en bakomliggande orsak varför jag inte jag trodde jag kunde amma. Det du säger tycker jag är rent jäkla skitsnack.

Det är inte bara de du skrev till mig som jag grundade det på..
  • malzac
    Maddi skrev 2013-08-02 13:02:46 följande:
    Det kan jag inte riktigt hålla med dig om. I mitt fall finns det en bakomliggande orsak varför jag inte jag trodde jag kunde amma. Det du säger tycker jag är rent jäkla skitsnack.

Det är inte bara de du skrev till mig som jag grundade det på..
    Jag ber om ursäkt att jag var otydlig; jag menade inte att det var därför just du trodde att du inte kunde amma (jag har naturligtvis ingen aning om dina anledningar). Det var en allmän kommentar.

Men vad är det mer du syftar på som du tycker är skitsnack?
  • hellokill3r

För att hon inte kunde suga rätt. Hon gav mig onda sår och fick inte i sig tillräckligt och kunde inte gå upp i vikt. Trots ihärdiga försök från vården och mig och amningsmottagningen så gick det inte. Hennes storebror ammade jag utan problem.

• dorothy83

Jag hade förlorat närmare 2L blod efter förlossningen och mådde verkligen pissdåligt! Började amma men när sonen krånglade med feltag och med blödande bröstvårtor som resultat så stod jag inte ut längre! Försökte pumpa som avlastning istället men mjölken blev blodblandad och att ge sonen blodblandad bröstmjölk kändes inte OK.

• straw2008
    dorothy83 skrev 2013-08-06 16:46:16 följande:
    Jag hade förlorat närmare 2L blod efter förlossningen och mådde verkligen pissdåligt! Började amma men när sonen krånglade med feltag och med blödande bröstvårtor som resultat så stod jag inte ut längre! Försökte pumpa som avlastning istället men mjölken blev blodblandad och att ge sonen blodblandad bröstmjölk kändes inte OK.

Som för mig. Svårt för andra ammande kvinnor att förstå.
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-08-07 08:30:25 följande:

Som för mig. Svårt för andra ammande kvinnor att förstå.
    Nej, inte alls konstigt att förstå. Varför generaliserar du så grovt? Ammande kvinnor är knappast en homogen grupp. Det finns dem som helammar, dem som delammar, dem som ammar länge, dem som ammar kort (och allt däremellan). Det finns dem som har mycket problem och dem som det fungerar felfritt för etc.
  • TessTess93

Jag fick sån jävla ångest av att amma pga skit som hänt i mitt liv innan tanken på barn fanns.. Så när dottern var 2 dagar gav jag upp amningen å började med ersättning.. Och jag ångrar mig verkligen inte!
    Jag å min dotter som nu är två månader är hel nöjda med att flaskmata :)

Svar på tråden Varför välja ersättning?