• malzac

Varför välja ersättning?

Jag vet att amning eller ersättning är en ganska infekterad debatt, så därför har jag inte riktigt vågat ställa den här frågan innan. Det är ju så svårt att fråga utan att folk känner sig attackerade. Men jag är bara så himla nyfiken!

Så, ni som helflaskat med ersättning från början - varför valde ni det eller varför blev det så? De jag är särskilt nyfiken på är de som redan innan barnet föddes valde att inte amma.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför välja ersättning?
  • malzac

Det verkar som om det är ganska vanligt att man efter en jobbig amning med första bestämmer sig för att ge ersättning till andra (Vinterankan, Tesselainen och nozpa till exempel). Det alternativet hade inte slagit mig - intressant! Tack för att ni delar med er av era upplevelser!

• Millan83

Hon rasade i vikt på bb och vi fick stödmata. Jag fick sår och vansinnig smärta som inte hjälpte min begynnande förlossningsdepp. Inte heller känslan av misslyckande "jag kan inte ge mitt barn det hon behöver". Kämpade ett tag men gav upp och en liten sten släppte. Hon började gå upp och mådde bra igen. Det var skönt! Och vi kunde dela det i all min deppångest. Väl värt!

• enanna

Röstade: Annat

Litade kanske för mycket på barnmorskorna samt var trött och medtagen själv, liten var lite för trött och sov för mycket samt åt tydligen för lite så hon gick inte upp i vikt som hon skulle och jag hade inte tillräckligt koll på vetenskapen runt amning, så när jag fick order från bvc att börja ge ersättning så ifrågasatte jag tyvärr inte... Nästa gång så hoppas jag att det ska gå bättre Glad

• nozpa
    malzac skrev 2013-07-30 21:56:39 följande:
    Det verkar som om det är ganska vanligt att man efter en jobbig amning med första bestämmer sig för att ge ersättning till andra (Vinterankan, Tesselainen och nozpa till exempel). Det alternativet hade inte slagit mig - intressant! Tack för att ni delar med er av era upplevelser!

Hade tänkt att amma andra. Men när det också blev så jäkla jobbigt så kändes det inte värt att gå igenom "nederlaget" igen för mig.
    Om vi får en 3:e ska jag inte ens försöka mig på amningen.  
  • malzac
    annox skrev 2013-07-30 21:54:19 följande:
    Jag blev förlamad i samband med förlossningen och fick morfin efteråt, så jag fick inte amma. När jag väl fick göra det hade han vant sig vid kopp/flaska så han förstod aldrig. Han blev bekväm med att få maten serverad. Jag pumpade sedan i 7veckor.

Usch, vad synd att det gick så med förlossningen. Jag hoppas att du mår bättre nu. Och att pumpa i 7 veckor efter det är förresten starkt jobbat!
  • straw2008

Flera av anledningarna. Försökte amma första tvingad av barnmorskor. Barnet gick bara ner o ner o ner. Läkaren ordinerade ersättning o VILKEN lättnad !! Ungen åt o njööööt i stora drag. Jag hade även fruktansvärda smärtor vid amningsförsöken, trodde han drog av mig bröstvårtorna. Andra hade jag ju facit i hand o valet var lätt. Vad som även vägde TUNGT var att våra barn sov galet långa pass av ersättning, samt hela nätter from 2 v ålder. Ville även kunna dela ansvaret så det blev mer rättvist o jämlikt. Ville inte sitta fast vid mitt barn om kvällarna. Då tvåan kom behövdes man ju även finnas till för stora barnet ersättning är Guds gåva till föräldrar !!

I kinamockaskogen.....
  • Erika1972

Har försökt med två barn...mjölkstockning, korta tungband, mjölkintolerans mm.

Fick tvillingar för 3 mån sedan, försökte tappert igen. Streptockinfektion i brösten, 40 graders feber och tom amningsmottagningen sa åt mig att sluta.

Inga allergiska barn av de äldre, tvillingflickorna sover redan 6-7 timmar på natten och hyfsat pigga och glada föräldrar !

• straw2008

O med 3an åker egen ersättning o flaska o napp med i bb väskan !!

I kinamockaskogen.....
  • skaviblifyra
    malzac skrev 2013-07-30 21:50:08 följande:

Oj, jag visste inte ens att det var möjligt. Vad var det han inte tålde, vet du det? Eller var det din bröstmjölk i allmänhet? Och hur kom du/ni fram till att så var fallet?
    jag ammade men svarar ändå på denna fråga. min son tålde inte mjölkprotein och ägg, så jag var tvungen att sluta med det för att han skulle tåla min mjölk. skulle kunna tro att det var ngt liknande :)
  • skogsvitter

Det är ju komjölksprotein som bebisen inte tål isf och då behöver man själv sluta med komjölksprodukter i sin kost för att bröstmjölken ska bli fri från komjölk. En del tycker att det är jobbigt och ger då istället ersättning som är till för allergiska bebisar.

Svar på tråden Varför välja ersättning?