Inlägg från: dorothy83 |Visa alla inlägg
  • dorothy83

Varför välja ersättning?

Jag hade förlorat närmare 2L blod efter förlossningen och mådde verkligen pissdåligt! Började amma men när sonen krånglade med feltag och med blödande bröstvårtor som resultat så stod jag inte ut längre! Försökte pumpa som avlastning istället men mjölken blev blodblandad och att ge sonen blodblandad bröstmjölk kändes inte OK.

• dorothy83
    femhjärtan skrev 2013-08-07 11:45:27 följande:
    Har bara ammat ett av tre barn. Det fungerade inte med de två första barnen men trean hade bra sugreknik. Har dock alltid stört mig på frågan "Ammar du?". Förstår att BVC och sjukvården frågar men varför frågar andra "vanliga" människor detta? Jag struntar i hur folk matar sina barn och skulle aldrig få för mig att ställa frågan.
    Ja det blir jag tokig på. Samt på alla som kräver en förklaring varför jag valt att flaskmata vårt barn. Få skulle nog kräva en förklaring varför man valt att amma sitt barn. Och på dom som fräckt bara antar och kommer med klumpiga kommentarer!

Lite OT men en kommentar jag fick av sonens förskolefröken:
    "Nu är nog lillebror hungrig. Nu måste mamma gå hem och låta lillebror suga på mammas bröst"
    Måste jag skriva att sonen blev väldigt ställd och förvirrad. "Varför då?" frågade han mig. Så fick jag lov att förklara för förskolefröken också...
  • dorothy83
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-07 12:25:44 följande:
    Får du den frågan av "jämnåriga" också eller personer i din mer absoluta närhet? Jag har fått frågan (tycker den är fånig även om jag ammar) och andra idiotiska, klassiska, slentrianmässiga frågor som: Är han snäll? (Eh, nej han har under sina första veckor i livet visat sig vara ett mycket elakt barn ), men det är huvudsakligen från en äldre generation och människor jag inte känner särskilt väl. Tror att det kan bero på att de upplevs som "neutrala" kallprats-frågor som väder och vind.
    Dom som ser flaskan måste jag oftast förklara för. När han var nyfödd besökte/fick jag ju mest besök från närmaste släkt och vänner. Fick en klumpig kommentar av svågern men syrran försvarade mig. Min egen mamma tyckte jag skulle försöka amma trots att hon visste hur dåligt jag mådde. Sen blev det ju BVC och MVC. Nu har jag väl mer eller mindre vant mig med att behöva förklara mig. För arbetskompisar, chefen, förskolepersonal, mammor jag träffat i lekparken, en person på ett café (!)....suck...

Och på frågan "är han snäll" så brukar jag svara: "Ja, jo, han bits inte..än i alla fall" Skrattande
  • dorothy83

Sen är det ju så också att man känner sig mer påhoppad just i början när man har tagit beslutet att inte amma. För mig var det ett jättejobbigt beslut. Grät varje gång som jag skulle ge bröstet och sambon sa att jag skulle sluta. Jag kände mig som en värdelös mamma som orkade kämpa. Att då dessutom behöva förklara och försvara mitt beslut var oerhört jobbigt!

Svar på tråden Varför välja ersättning?