• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • Marlean

Idag har folk inte telefonnummer till alla de känner men de kanske har dem på FB så tyvärr är detta något jag tror kommer öka.

• Miss Blue
    sextiotalist skrev 2013-02-12 22:13:47 följande:
    Det kan man tycka, men ärligt sagt så tror jag folk i sorg och chock inte agerar moget alla gånger. Jag har förlorat min pappa väldigt hastigt och jag trodde att jag var redo och klar, men inte, jag agerade många gånger helt mot sans och vett.
    Ja, jag hade garanterat gått ut på FB väldigt snart, egentligen struntat fullständigt i vad andra tyckte, för just då var det min sorg.  
    Okej, jag förstår. Också att vi är väldigt olika i det avseendet.
  • OLilly
    La Lola skrev 2013-02-08 14:33:59 följande:
    Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?
    Nej det är inte konstigt i dagens samhälle, men jag tycker det är vansinnigt och respektlöst!
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • sextiotalist
    OLilly skrev 2013-02-13 03:09:01 följande:
    Nej det är inte konstigt i dagens samhälle, men jag tycker det är vansinnigt och respektlöst!
    Mot vem då?

Jag anser fortfarande att det är den som bär sorgen som har rätten att förmedla den på det sättet som det känns bäst. Ju längre bort man står från den som avlidit, desto mer får man acceptera hur det är kring sorgebeskedet. 
  • OLilly
    sextiotalist skrev 2013-02-13 06:02:05 följande:
    Mot vem då?

Jag anser fortfarande att det är den som bär sorgen som har rätten att förmedla den på det sättet som det känns bäst. Ju längre bort man står från den som avlidit, desto mer får man acceptera hur det är kring sorgebeskedet. 
    Mot den avlidne och de andra sörjande. 

Hur bar man sig åt innan Internet och mobiler ens fanns? Det var ju inte så länge sedan och uppenbarligen fungerade det ändå. Om hur mycket man sörjer den avlidne är mindre väsentligt. Att få ett besked via tex. Facebook om att någon i släkten, en vän eller arbetskamrat har avlidit tycker jag tyder på att händelsen anses som mindre viktig och att man tar lite lätt på det. Lika fel tycker jag att det är att få ett besked om att tex. ett syskon fått ett barn. De flesta har en telefon så jag skulle uppskatta att man slog en signal till mig istället. Det skulle kännas betydligt mer personligt. 
  • Jättekul
    OLilly skrev 2013-02-13 17:15:52 följande:

Hur bar man sig åt innan Internet och mobiler ens fanns? Det var ju inte så länge sedan och uppenbarligen fungerade det ändå. Om hur mycket man sörjer den avlidne är mindre väsentligt. Att få ett besked via tex. Facebook om att någon i släkten, en vän eller arbetskamrat har avlidit tycker jag tyder på att händelsen anses som mindre viktig och att man tar lite lätt på det. Lika fel tycker jag att det är att få ett besked om att tex. ett syskon fått ett barn. De flesta har en telefon så jag skulle uppskatta att man slog en signal till mig istället. Det skulle kännas betydligt mer personligt. 
  • sextiotalist
    OLilly skrev 2013-02-13 17:15:52 följande:

Eftersom jag ser FB som en kanal utåt, så ser jag inga problem med detta. Jag själv har inga problem med att ta emot dödsbud på det sättet.

Jag har, som jag skrivit innan, fått dödsbud på sådant opersonligt sätt som en notis i en tidning. Det var ingen som klandrade änkan för att hon inte ringde runt och meddelade detta. Mina föräldrar tyckte det var bra att de fick reda på det så snart som de fick det. (notisen kom dagen efter olyckan)

Jag ser inte att man tar lätt på det om man framför det via FB. Men det kanske beror på hur man använder FB. Jag fick förresten reda på att min bror fick ett barn, via FB, i sig på ett väldigt roligt sätt. Suveränt, då fick han ägna tiden åt sin sambo och deras nyblivna barn utan att behöva ringa runt halva släkten   
  • OLilly
    sextiotalist skrev 2013-02-13 19:12:10 följande:
    Eftersom jag ser FB som en kanal utåt, så ser jag inga problem med detta. Jag själv har inga problem med att ta emot dödsbud på det sättet.

Jag har, som jag skrivit innan, fått dödsbud på sådant opersonligt sätt som en notis i en tidning. Det var ingen som klandrade änkan för att hon inte ringde runt och meddelade detta. Mina föräldrar tyckte det var bra att de fick reda på det så snart som de fick det. (notisen kom dagen efter olyckan)

Jag ser inte att man tar lätt på det om man framför det via FB. Men det kanske beror på hur man använder FB. Jag fick förresten reda på att min bror fick ett barn, via FB, i sig på ett väldigt roligt sätt. Suveränt, då fick han ägna tiden åt sin sambo och deras nyblivna barn utan att behöva ringa runt halva släkten   
    Uppenbarligen ser vi olika på det. För dig funkar det och du ser att det är mer praktiskt och underlättar kommunikationen. Jag må vara konservativ men jag tycker verkligen att sådana bud bör komma personligt, öga mot öga eller per telefon. Det kan ju alltid finnas undantag och man vet alltid när något oförutsett händer och om man själv skulle vara i chocktillstånd och okapabel och kanske inte heller har lust att prata om händelsen just då med andra då skulle det vara guld värt om det fanns någon som helst i ens närhet som kan ta den där praktiska biten, till en början iaf. Så fungerar det för det mesta i min omgivning. 
    Kanske ska tillägga att jag inte är ett större fan av Facebook. :)  
  • Nidorina

Beror på (har bara läst ts). En riktig nära släkting eller vän, det skulle kännas fel. Men lite mer avlägsna sådana, då tycker jag mest det är ett praktiskt sätt att meddela. De gånger jag gjort det själv har jag dock väntat ett dygn eller så efter jag fått beskedet, så att alla de närmast anhöriga rimligen har hunnit få veta det redan.

• Nidorina

Vet förresten själv hur knepigt det var att ringa runt till folk när min pappa dog (vilket skedde oväntat). Det tog typ tre dagar innan jag kom på att vi/jag glömt ringa en av hans bästa vänner från ungdomen, t ex. Så jag tycker det kan vara praktiskt med FB men som sagt, det måste gå lite tid iaf så alla de närmast anhöriga har fått veta.

• Lindsey Egot the only one

Nidorina

Fast bästa vän från barndomen anser inte jag vara de närmaste. De närmaste är för mig barn make/maka och den dödes föräldrar och syskon.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?