OLilly skrev 2013-02-13 17:15:52 följande:
Mot den avlidne och de andra sörjande.
Hur bar man sig åt innan Internet och mobiler ens fanns? Det var ju inte så länge sedan och uppenbarligen fungerade det ändå. Om hur mycket man sörjer den avlidne är mindre väsentligt. Att få ett besked via tex. Facebook om att någon i släkten, en vän eller arbetskamrat har avlidit tycker jag tyder på att händelsen anses som mindre viktig och att man tar lite lätt på det. Lika fel tycker jag att det är att få ett besked om att tex. ett syskon fått ett barn. De flesta har en telefon så jag skulle uppskatta att man slog en signal till mig istället. Det skulle kännas betydligt mer personligt.
Eftersom jag ser FB som en kanal utåt, så ser jag inga problem med detta. Jag själv har inga problem med att ta emot dödsbud på det sättet.
Jag har, som jag skrivit innan, fått dödsbud på sådant opersonligt sätt som en notis i en tidning. Det var ingen som klandrade änkan för att hon inte ringde runt och meddelade detta. Mina föräldrar tyckte det var bra att de fick reda på det så snart som de fick det. (notisen kom dagen efter olyckan)
Jag ser inte att man tar lätt på det om man framför det via FB. Men det kanske beror på hur man använder FB. Jag fick förresten reda på att min bror fick ett barn, via FB, i sig på ett väldigt roligt sätt. Suveränt, då fick han ägna tiden åt sin sambo och deras nyblivna barn utan att behöva ringa runt halva släkten