• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • moonstar88

Hej!

Jag och min man är intresserad av att läsa på mer om ebryodonation/adoption och kanske genomföra en behandling om/då vi fastnar för en klinik.

Men det vi undrar om just nu är vad själva behandlingen och medicinerna kostar (ca)? Finns det något maxantal på hur många embryos man får sätta in samtidigt? Vilken klinikerna rekommenderar ni?

Vi har tusentals frågor men dessa kommer vi på just nu.

Tacksam för svar!

• MS81
    moonstar88 skrev 2015-08-20 18:16:06 följande:

Hej!

Jag och min man är intresserad av att läsa på mer om ebryodonation/adoption och kanske genomföra en behandling om/då vi fastnar för en klinik.

Men det vi undrar om just nu är vad själva behandlingen och medicinerna kostar (ca)? Finns det något maxantal på hur många embryos man får sätta in samtidigt? Vilken klinikerna rekommenderar ni?

Vi har tusentals frågor men dessa kommer vi på just nu.

Tacksam för svar!

Hej
    Har gjort embryodonation på Unica i Tjeckien. Vi betalade ca 60000 kr totalt (inklusive mediciner) men köpte även till Intralipider, Räknat med kostnad för donator sperma och frysförvaring av resterande embryon i ett år.
    Snabba på att svara på mail, trevlig personal o fräsch klinik.
    Blev tyvärr inte gravid.
    Vi satte in två embryon men hade vi propsat på tre hade vi fått det.
    Hoppas det gav några svar.
  • Skruttet 69

Kanske jag nu kan övertyga sambon om embryodonation och då skulle jag behöva ha lite koll på klinikerna. Helst vill jag pröva en klinik i Prag eftersom det blir enklare resa. Följande kliniker har jag hittat; GYNEM Fertility Clinic, Praga Medica, ISCARE Clinic och Gennet. Är det någon som vet något om dessa? Det som framförallt är intressant är success rate och kort kötid, priset är mindre viktigt just nu. 

• Redan47

Ms81: rek serum Aten. Priser maila fråga. Jag har ingen aning längre el kommer ihåg vad de olika behandl kostade. Men kliniken super duktiga, mkt hög standard på kunskapsnivån och stor donator bank på bägge sidor. Skulle tro inga väntetider att tala om.

• pink lily

Ska välja vilken progesteroninjektion jag vill ta före o efter embryotransfer, valet står mellan Agolutin (intramuskulärt) vid två tillfällen eller nya Prolutex (tas subkutant) vid 4 tillfällen. Bryr mig inte om prisskillnaden, men vad är bäst?

Har även ett val av vaginalt progesteron efter ET, Utrogestan eller Lutinus. Någon som har en kommentar om skillnader, eller som kan rekommendera ena framför andra. Så länge sen gjorde ivf, så inte uppdaterad ... Tack :)

• Redan47
    pink lily skrev 2015-09-26 21:20:54 följande:

Ska välja vilken progesteroninjektion jag vill ta före o efter embryotransfer, valet står mellan Agolutin (intramuskulärt) vid två tillfällen eller nya Prolutex (tas subkutant) vid 4 tillfällen. Bryr mig inte om prisskillnaden, men vad är bäst?

Har även ett val av vaginalt progesteron efter ET, Utrogestan eller Lutinus. Någon som har en kommentar om skillnader, eller som kan rekommendera ena framför andra. Så länge sen gjorde ivf, så inte uppdaterad ... Tack :)

Enligt studie jag läst om progestoron så är det inte skillnad på spruta el vaginal alt. Har ingen egen ref då jag valt utrogest. Den är bioidentiskt, det är vad jag vet. Mindre kladd om hag tolkar hörsägen än lutinus. Att lutinus staven påverkar "slitage" av slemhinna ger strimmor blödningar som oroar....
  • MS81

Jag fick efter ca 12-15 dagar med Agolutin stora röda kliande märken på låren trots att injektionen är intramuskulär. Tog lång tid innan huden såg normal ut. Kliniken tyckte jag skulle sluta med Agolutin och börja med Utrogest istället men eftersom jag inte blev gravid började jag aldrig.
    Vet inte om det är vanligt med den reaktionen på Agolutin.
  • Fiamedbarn

Sist jag var inne här var när jag var gravid (spontant!) med min dotter vintern 2013/14. Jag tänkte därför höra om det är någon som blivit gravid sen dess? Vore kul att bli uppdaterad!

Nu är min tjej 14 månader och har precis lärt sig gå. Är SÅ tacksam för henne! Det tog ju 1,5 år innan jag blev gravid och jag hade precis valt klinik och skulle komma igång med processen när jag för säkerhets skulle kollade att jag inte var gravid - men det var jag! Väldigt förvånande men otroligt efterlängtat. Det tog faktiskt lång tid efter det innan jag fattade att jag faktiskt fick ett barn till slut!

Önskar er alla lycka till! Jag tycker att embryodonation verkar vara ett fantastiskt sätt för att försöka få barn!

Varma hälsningar från mig!

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Sist jag var inne här var när jag var gravid (spontant!) med min dotter vintern 2013/14. Jag tänkte därför höra om det är någon som blivit gravid sen dess? Vore kul att bli uppdaterad!

Nu är min tjej 14 månader och har precis lärt sig gå. Är SÅ tacksam för henne! Det tog ju 1,5 år innan jag blev gravid och jag hade precis valt klinik och skulle komma igång med processen när jag för säkerhets skulle kollade att jag inte var gravid - men det var jag! Väldigt förvånande men otroligt efterlängtat. Det tog faktiskt lång tid efter det innan jag fattade att jag faktiskt fick ett barn till slut!

Önskar er alla lycka till! Jag tycker att embryodonation verkar vara ett fantastiskt sätt för att försöka få barn!

Varma hälsningar från mig!

• Fiamedbarn

Har nu sett att Sötis och Veronica fått barn. Så underbart att läsa! Stort grattis! <3 Och ni andra - ge inte upp! Och stort lycka till!!

• pink lily

tack redan47 och MS81, valt alt till Agolutin, nya Prolutex ges subkutant istället :) Men, Dr D som ger immunsupport tror jag ej behöver :)

I startgroparna på Unica nu. Håll tummarna!
    Någon mer?

• Jag är bara jag

Jag blev aldrig gravid med Agolutin som första progesterontyp,däremot gravid 2 ggr mer Prolutex som första val. De har sett fler gravida med den sorten. Bytte till Agolutin v.7. Tycker betydligt bättre om den för 3 injektioner i magen per dag blev bara för mycket! I baken känns mycket mindre. Jag ska ta till v.11-om jag kommer dit... Lutinus bara vägrar jag!! Gör skitont att få in och rinner nåt bedrövligt. Krävs binda faktiskt.
  • pink lily

Jag är bara jag, vad glad jag är att jag valde Prolutex :) Kliniken skickade Utrogest, vilket jag också är glad över nu när så många dissat Lutinus. Ibland ska man ha lite tur! Tack för svar!

• Solkattan

Hur "vanligt" är det att få en biokemisk graviditet vid ed ?

Gjorde vår första ed nyligen ( 2 blasto aa )som resulterade i just detta. Har nu fått 4 biokemiska graviditeter i rad vid fet (3 ggr med egna ägg och spermie donator). Börjar helt klart misstänka att det inte är fel på materialet utan det är min kropp som inte accepterar embryona ? Min kropp avslutar implantationen när hcg kommit upp till 20-30. Av 12 återsättningar så borde nåt ägg varit bra ? Ska prata med dr d imorgon om fortsatt väg framåt. Men det känns så icke hoppfullt. Nån mer som misslyckats ... men som kanske lyckats tillslut?

• Solkattan

Redan: hur gör man för att förbättra det ? Kör ju trombyl/fragmin för blodet ... Men syret ? Funderar på att gå till osteopaten jag gick till innan sonen för att öka blodgenomströmining. Köra lite viktminskning samt typ avslappning. Vad kan man göra mer ?

• Redan47

Jag vet du gjort hysto, men på mig är ju ärrbildningar problem dessa gör att det inte finns färsk vävnad m blodbana arr fästa i. En del tar inte bort den vid hyston ....

Men att duna fäster tyder väl ändå på immun eller?

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption