• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • hjärtebubblan
    Solkattan skrev 2014-06-26 07:24:05 följande:

Hej ... Får man vara med här ..?

Nu har vi inte kommit igång än med ed men jag börjar tro att det är vårt enda hopp. Precis misslyckats med vår 8:e insättning. Min sambo är steril så vi har kört med ivf och donerade spermier. De två sista försöken har vi även kört med immunsupport. IL - dropp och kortison samt fragmin/trombyl. Enligt min utländska läkare så beror mina misslyckande inte på nåt aggressivt immunförsvar. Så det är väl bara att inse fakta. Mina ruttna ägg duger knappast till att göra sockerkaka på !

Nu har vi visserligen två ägg kvar i frysen. På olika kliniker. Tänkte sätta in dem i tur o ordning i höst. Om de överlever upptiningen vill säga.

Men sen så måste vi nog gå vidare med ed. Ni som undersökt närmare ... Vad ska man tänka på ..? Det kanske låter sniket ... Men just nu är vi dränerade på pengar. 8 insättningar/ivf samt immunutredning utomlands har tömt kontot. Jag vill komma undan så billigt som möjligt. (Iof. Det vill väl alla). Förstått att billigast är att använda sig av överblivna embryon .. ? Vilken klinik rekommenderar Ni .. ? Nån som ni varnar för ? Typ med dåliga odds eller dolda kostnader..? Eller snorlånga väntetider..?

Så många frågor som snurrar ... Hoppas nån kan hjälpa mig att se en väg framåt !

Ni kan ju alltid kolla om ni har någon bakomliggande infektion som spökar. Serum i Aten gör tester för det, kolla bakåt i denna tråd och du hittar info om det! Och välkommen hit. :) 
  • Veronica1

Solkattan; Välkommen hit . Jag har lyckats 2 av 2 på Gennet i Prag. Det är så mycket som ska spela in för att man ska lyckas. Vi har gjort 9 insättningar här i Sverige men utan resultat. Jag tror att det är medicinerna som jag har fått de här gångerna som till stor del har hjälpt mig på traven. Kortison,clexane (tar fortfarande) ,antibiotika & nåt för att göra slemhinnan tjockare.

• hjärtebubblan
    Veronica1 skrev 2014-06-26 10:36:21 följande:

Solkattan; Välkommen hit . Jag har lyckats 2 av 2 på Gennet i Prag. Det är så mycket som ska spela in för att man ska lyckas. Vi har gjort 9 insättningar här i Sverige men utan resultat. Jag tror att det är medicinerna som jag har fått de här gångerna som till stor del har hjälpt mig på traven. Kortison,clexane (tar fortfarande) ,antibiotika & nåt för att göra slemhinnan tjockare.

Grattis!!! :)
  • MammmaMia

FET i Riga igår. Gick hur bra som helst o ett 14-celligt embryo sattes in. Nu är det bara att vänta o ta det lugnt! Jag som är så aktiv i vanliga fall fattar inte riktigt hur det ska gå att bara slappa i två veckor. Men det ordnar sig nog!

• MammmaMia
    Solkattan skrev 2014-06-26 07:24:05 följande:

Hej ... Får man vara med här ..?

Nu har vi inte kommit igång än med ed men jag börjar tro att det är vårt enda hopp. Precis misslyckats med vår 8:e insättning. Min sambo är steril så vi har kört med ivf och donerade spermier. De två sista försöken har vi även kört med immunsupport. IL - dropp och kortison samt fragmin/trombyl. Enligt min utländska läkare så beror mina misslyckande inte på nåt aggressivt immunförsvar. Så det är väl bara att inse fakta. Mina ruttna ägg duger knappast till att göra sockerkaka på !

Nu har vi visserligen två ägg kvar i frysen. På olika kliniker. Tänkte sätta in dem i tur o ordning i höst. Om de överlever upptiningen vill säga.

Men sen så måste vi nog gå vidare med ed. Ni som undersökt närmare ... Vad ska man tänka på ..? Det kanske låter sniket ... Men just nu är vi dränerade på pengar. 8 insättningar/ivf samt immunutredning utomlands har tömt kontot. Jag vill komma undan så billigt som möjligt. (Iof. Det vill väl alla). Förstått att billigast är att använda sig av överblivna embryon .. ? Vilken klinik rekommenderar Ni .. ? Nån som ni varnar för ? Typ med dåliga odds eller dolda kostnader..? Eller snorlånga väntetider..?

Så många frågor som snurrar ... Hoppas nån kan hjälpa mig att se en väg framåt !

Vill rekommendera kliniken EGV i Riga. Har varit fantastiskt smidiga o hjälpt till med allt o svarat snabbt på mail. Mitt positiva intryck förstärktes igår när jag väl var på plats. Trevlig personal o proffsigt bemötande. Inte särskilt dyra heller om man jämför o väntetiden berodde på oss, inte på kliniken. Vi kunde ha satt igång direkt om vi kunnat.

Tycker att du ska maila o höra dig för vad de kan erbjuda er!
  • hjärtebubblan

Nu har vi varit i Grekland på Serum och jag har genomgått en Hysteroskopi där. Vi känner oss väldigt trygga i Pennys händer och hoppas att det om några månader blir en ed där. :) Det var många britter på kliniken och jag som var lite nervös inför operationen fick höra av en som blivit operarad samma dag att hon lagt sig på britsen, slocknat och sen vaknat - var det redan över? Precis samma sak för mig. Nu är jag tacksam att det inte hittade något mer än att jag fortfarande hade lite infektion från virusen kvar och att doktorn "klippte" fram friskt kött för att ge embryon en chans att fästa. Vi har som par ingen chans till att få till ett mirakel och jag uppskattar verkligen Penny när hon säger att visst ni kan försöka MEN ni ska inte åka världen runt för att sitta på IVF-kliniker, det finns roligare saker att göra. Det lutar åt en färsk ed på dubbelstimulerad donator. 

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption