• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • pink lily

Vad menas med dubbelstimulerad donator? Ny term för mig. Vad bra att du gjort hysto, är på väga mot en sådan själv. Men jag undrar, vilken är behandlingen om man fortfarande har infektion efter en massiv antibiotikabehandling? Ännu mer antibiotika, eller kan de avlägsna "infektionsresterna" helt vid hysto? Läste att Serum-testerna för bakterieinfektioner kan göras om efter ett halvår för att se om infektionerna försvunnit. Alltså verkar de kunna komma tillbaka eller aldrig dö ut helt Gällde även Hidden C.

• hjärtebubblan
    pink lily skrev 2014-07-25 06:05:22 följande:

Vad menas med dubbelstimulerad donator? Ny term för mig. Vad bra att du gjort hysto, är på väga mot en sådan själv. Men jag undrar, vilken är behandlingen om man fortfarande har infektion efter en massiv antibiotikabehandling? Ännu mer antibiotika, eller kan de avlägsna "infektionsresterna" helt vid hysto? Läste att Serum-testerna för bakterieinfektioner kan göras om efter ett halvår för att se om infektionerna försvunnit. Alltså verkar de kunna komma tillbaka eller aldrig dö ut helt Gällde även Hidden C.

Ha ha ha det ska ju inte vara dubbelstimulerad, utan jag menade dubbeldontation! :) Snurriga jag. Var ska du göra din hysto? Serum är tydligen rätt ensamma på att genomföra hysto med behandling. Vanligen är hysto bara att man tittar runt med en kamera, inte att man korrigerar fel. Har man gått med en infektion länge har man mest troligt fått en kronisk infektion och blir aldrig helt av med den...
  • Sammet

Det var en uppsjö val att ta hänsyn till här.

Håller på med sista IVF-omgången, men är inte optimistisk och har kontaktat flera kliniker för embryoadoption .

De grekiska tenderade att ha väldigt konstiga mailsvar som utgick ifrån ett standardsvar, vilket inte besvarade mina frågor.
     Då de dessutom var dyrare går de bort.

Polen kan vara intressant, nära att åka till, men de var dåliga på att sätta ut info om embryoadoption på sina sidor tyckte jag. Mailade jag hade det den servicen dock.

Tjeckien ligger bäst till, Gennet (tyvärr med en obligatorisk 100 euro avgift innan de ens bokar in behandling..den dras av om man genomför den sen), Reprofit som fått bra recentioner på Fertilityfriends och Reprogenesis (som haft ett par oroväckande trådar om att deras resultat inte alltid matchar uppgivna siffror).

Har plockat bort alla som endast gör färskförsök då jag inte vill ha den tidspressen och det är saftigt mycket dyrare.

Reprofit hade en del bra deals om man gick via förmedlare, håller just på att kolla om det går att få samma direkt, en shared risk-variant där du får halva priset på behandling 2 om den första inte tar.

De flesta tjeckiska kliniker låg runt 1500 euro för två frysta embryon, med lite variationer om man ville ha 3 eller 5 dagars, PGD och liknande. En klinik erbjöd ogenerat könsbestämning...

Hittade en privatläkare på hemmaplan som var mycket positiv till att hjälpa till med de provtagningar och ultraljud man behövde göra innan.
     Nu är ju ED väldigt skönt medicinskt sett, lite grundblodprover, ett ultraljud fr att kolla tjockleken på slemhinnan och receptutskrift för östrogen och progesteron var det jag fick besked om och det skulle min läkare hantera åt mig.

Det jag saknar i Tjeckien är att de inte verkar lika inne på "stödåtgärder", dvs intralipider, Predinisolon, Fragmin och Trombyl.
     Har inte lyckats övertyga nån svensk läkare om att kolla det på mig (men kanske testar med den nye..) men alla tecken pekar på en kombinationsproblematik.
     Jaja, det går nog att lösa ändå, vi har ju barnaspirin och Predinisolon finns receptfritt därnere :)

Någon som har bloggtips på nån som gjort den här resan?
    Jag har hittils bara lyckats googla mig fram till en engelsk blogg, nästan allt tenderar att hamna på äggdonationsresor och deär så annorlunda mot frozen embryo adoptions att de inte känns aktuella.
     Kanske skriver en egen om vi lyckas ta oss hela vägen fram här :)

• Veronica1
    Sammet skrev 2014-09-01 07:53:50 följande:

Det var en uppsjö val att ta hänsyn till här.

Håller på med sista IVF-omgången, men är inte optimistisk och har kontaktat flera kliniker för embryoadoption .

De grekiska tenderade att ha väldigt konstiga mailsvar som utgick ifrån ett standardsvar, vilket inte besvarade mina frågor.
     Då de dessutom var dyrare går de bort.

Polen kan vara intressant, nära att åka till, men de var dåliga på att sätta ut info om embryoadoption på sina sidor tyckte jag. Mailade jag hade det den servicen dock.

Tjeckien ligger bäst till, Gennet (tyvärr med en obligatorisk 100 euro avgift innan de ens bokar in behandling..den dras av om man genomför den sen), Reprofit som fått bra recentioner på Fertilityfriends och Reprogenesis (som haft ett par oroväckande trådar om att deras resultat inte alltid matchar uppgivna siffror).

Har plockat bort alla som endast gör färskförsök då jag inte vill ha den tidspressen och det är saftigt mycket dyrare.

Reprofit hade en del bra deals om man gick via förmedlare, håller just på att kolla om det går att få samma direkt, en shared risk-variant där du får halva priset på behandling 2 om den första inte tar.

De flesta tjeckiska kliniker låg runt 1500 euro för två frysta embryon, med lite variationer om man ville ha 3 eller 5 dagars, PGD och liknande. En klinik erbjöd ogenerat könsbestämning...

Hittade en privatläkare på hemmaplan som var mycket positiv till att hjälpa till med de provtagningar och ultraljud man behövde göra innan.
     Nu är ju ED väldigt skönt medicinskt sett, lite grundblodprover, ett ultraljud fr att kolla tjockleken på slemhinnan och receptutskrift för östrogen och progesteron var det jag fick besked om och det skulle min läkare hantera åt mig.

Det jag saknar i Tjeckien är att de inte verkar lika inne på "stödåtgärder", dvs intralipider, Predinisolon, Fragmin och Trombyl.
     Har inte lyckats övertyga nån svensk läkare om att kolla det på mig (men kanske testar med den nye..) men alla tecken pekar på en kombinationsproblematik.
     Jaja, det går nog att lösa ändå, vi har ju barnaspirin och Predinisolon finns receptfritt därnere :)

Någon som har bloggtips på nån som gjort den här resan?
    Jag har hittils bara lyckats googla mig fram till en engelsk blogg, nästan allt tenderar att hamna på äggdonationsresor och deär så annorlunda mot frozen embryo adoptions att de inte känns aktuella.
     Kanske skriver en egen om vi lyckas ta oss hela vägen fram här :)

Hej!

Vi har varit till Prag 2 gånger (Gennet). Vi har bägge gångerna gjort FET med 2 embryon. Första gången var i oktober 2013, vi lyckades & var så lyckliga! Tyvärr så slutade det i MA i vecka 13, trodde aldrig att vi skulle orka gå vidare efter det. Vi gjorde det & tog nya tag... :). Var tillbaka i Prag i början på maj. Även då FET & 2 embryon. Tiden efteråt var hemsk, jag vågade inte hoppas på något! Men... vi lyckades :)! Jag är nu i vecka 19, men kan fortfarande inte koppla av riktigt än. Vi har inte varit på ultraljud än, jag hoppas jag kan koppla av lite efter det. 
    Fråga mig vad du vill, svarar på allt jag kan :).

Lycka till :)
  • Sammet

Kunde ni åka direkt ner till Gennet och göra transfer eller krävde de en konsultation först?
    Jag är lite störd på att de vill ha 100 euro innan man ens kan boka behandling, annars har ju den kliniken strålande recensioner :)

Ligger Gennet i centrala Prag eller behövs det en hyrbil?

Vilken medicinering fick du gå på innan?

• Sammet

Hur gör man med journalerna, de vill ju se all tillgänglig info, men allt är ju på svenska..

• Mikel

Hej
    Ny här men inte i embryoadoptionsvängen.
    Har varit 4 ggr i Grekland, alla misslyckade. Nu senast 2 i Tjeckien Unica, oxå misslyckade.Ska nu göra vårt 7:e försök med EA, fortfarande Unica, tänker inte ge upp men börjar bli lite uppgiven...har dessutom fått en cysta på ena äggstocke, har någon av er som har erfarenhet av ÄD fått det`?

• pink lily

Mikel, jag funderar också på Unica. Vad fick er att byta från Grekland till Unica? Kostnaden?Använde de sk embryoscope på kliniken i Grekland? De testar inte så mycket på Unica inför IVF, och använder inte så mycket stödmedicinering heller om jag förstått det rätt, eller? Jag tänker däremot köra på med stödmedicinering vid IVF. Har du någon erfarenhet av att göra det vid dina ivf på Unica, hur fungerade det? Så tacksam om du vill delge dina erfarenheter. Stort lycka till vid nästa försök!

• Sammet

Gennet hade en förskräcklig väntetid även på frysta embryon, upp till halvåret, då kan tiden dra iväg snabbt om det krävs några försök..

Men samtidigt har jag inte hittat någon annan med deras rabatter..och de verkar ju ha bra resultat.. svårt...

De första mailen dit besvarades snabbt, men när jag började fråga mer om vad Priority Standby egentligen innebar blev det tvärtyst..

Ställer mig nog i kö lite varstans och ser vad som poppar upp.

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption