Sammet skrev 2014-09-01 07:53:50 följande:
Det var en uppsjö val att ta hänsyn till här.
Håller på med sista IVF-omgången, men är inte optimistisk och har kontaktat flera kliniker för embryoadoption .
De grekiska tenderade att ha väldigt konstiga mailsvar som utgick ifrån ett standardsvar, vilket inte besvarade mina frågor.
Då de dessutom var dyrare går de bort.
Polen kan vara intressant, nära att åka till, men de var dåliga på att sätta ut info om embryoadoption på sina sidor tyckte jag. Mailade jag hade det den servicen dock.
Tjeckien ligger bäst till, Gennet (tyvärr med en obligatorisk 100 euro avgift innan de ens bokar in behandling..den dras av om man genomför den sen), Reprofit som fått bra recentioner på Fertilityfriends och Reprogenesis (som haft ett par oroväckande trådar om att deras resultat inte alltid matchar uppgivna siffror).
Har plockat bort alla som endast gör färskförsök då jag inte vill ha den tidspressen och det är saftigt mycket dyrare.
Reprofit hade en del bra deals om man gick via förmedlare, håller just på att kolla om det går att få samma direkt, en shared risk-variant där du får halva priset på behandling 2 om den första inte tar.
De flesta tjeckiska kliniker låg runt 1500 euro för två frysta embryon, med lite variationer om man ville ha 3 eller 5 dagars, PGD och liknande. En klinik erbjöd ogenerat könsbestämning...
Hittade en privatläkare på hemmaplan som var mycket positiv till att hjälpa till med de provtagningar och ultraljud man behövde göra innan.
Nu är ju ED väldigt skönt medicinskt sett, lite grundblodprover, ett ultraljud fr att kolla tjockleken på slemhinnan och receptutskrift för östrogen och progesteron var det jag fick besked om och det skulle min läkare hantera åt mig.
Det jag saknar i Tjeckien är att de inte verkar lika inne på "stödåtgärder", dvs intralipider, Predinisolon, Fragmin och Trombyl.
Har inte lyckats övertyga nån svensk läkare om att kolla det på mig (men kanske testar med den nye..) men alla tecken pekar på en kombinationsproblematik.
Jaja, det går nog att lösa ändå, vi har ju barnaspirin och Predinisolon finns receptfritt därnere :)
Någon som har bloggtips på nån som gjort den här resan?
Jag har hittils bara lyckats googla mig fram till en engelsk blogg, nästan allt tenderar att hamna på äggdonationsresor och deär så annorlunda mot frozen embryo adoptions att de inte känns aktuella.
Kanske skriver en egen om vi lyckas ta oss hela vägen fram här :)
Hej!
Vi har varit till Prag 2 gånger (Gennet). Vi har bägge gångerna gjort FET med 2 embryon. Första gången var i oktober 2013, vi lyckades & var så lyckliga! Tyvärr så slutade det i MA i vecka 13, trodde aldrig att vi skulle orka gå vidare efter det. Vi gjorde det & tog nya tag... :). Var tillbaka i Prag i början på maj. Även då FET & 2 embryon. Tiden efteråt var hemsk, jag vågade inte hoppas på något! Men... vi lyckades :)! Jag är nu i vecka 19, men kan fortfarande inte koppla av riktigt än. Vi har inte varit på ultraljud än, jag hoppas jag kan koppla av lite efter det.
Fråga mig vad du vill, svarar på allt jag kan :).
Lycka till :)