• Skruttet 69

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Jag (43 år) och min sambo (46 år) har genomgått ett IVF (minus), en äggdonation ET i Åbo (minus) och en FET i Åbo (minus). Just nu står vi i kö till Åbo igen och hoppas på bättre resultat. Förmodligen får vi en donator någon gång i slutet av sommaren. För min del är det jobbigt men det går ändå och jag är alltid beredd att försöka en gång till. För sambon är det värre, han mår tidvis mycket dåligt men vill ändå inte ge upp. Hans simmare är något långsamma och därför funderar vi på EA om nu ÄD inte vill fungera. Tjeckien är det land som verkar passa oss i det här fallet. Därför har jag lite frågor.

1. Behöver vi något läkarutlåtande för att få möjlighet att prova EA?

2. Behövs det något nytt psykologutlåtande?

3. Måste vi vara gifta eller ha intyg på att vi varit sambo en viss tid (8 år snart)?

4. Hur många gånger måste vi komma till kliniken och måste min sambo vara med alla gånger? Han blir så deppig av det här att det snarast är en lättnad för mig att åka ensam.

5.  Successrate som jag läst om här verkar ligga runt 50%, är den siffran för + på stickan eller för UL med hjärtljud?

6. Går medicinerna att köpa på plats eller kan skickas till Sverige?

7. Vilken klinik är det som har erbjudande om två färska embryon där man delar donatorer med ett till par?

Jag har läst i den här tråden flera ggr men det är inte så lätt att reda ut alla villkor i  trådarna och klinikernas hemsidor ger ingen information vad som gäller vid EA, bara ÄD. Hoppas någon kan svara på mina undringar.

/Skruttet 69           

• Skruttet 69
    Juliette F skrev 2013-07-05 13:05:03 följande:

Kom på en sak till, detta med din sambos simmare. Då jag och min man har samma problem, så kan jag tipsa dig om att skicka spermieanalysen till de olika kliniker ni är intresserade av. Så gjorde vi. Koordinatorn på kliniken visar spermieanalysen för sina resp embryologer, och de kan då göra utlånade om vilken chans de tror att ni har med din partners spermier.

Ett alternativ som vi fick först var att använda 50% makens spermier, 50% donerade spermier. Och sen väljer embryologen ut den / de embryor som utvecklas bäst. Vi valde dock bort detta förslag, vilket vi nu ångrar... Det KAN var ett alternativ om ni väljer att genomgå ett fullt ÄD igen, beroende på hur din partner mår i det hela. Ett fullt ÄD kostar ca 5000-6000 euro i Tjeckien, så jag antar det är något lägre pris än i Åbo? Om nu ekonomin är en "issue", såklart. Glad Dock är vi nu helt avrådda från att använda makens spermier - de är för trötta - och vi går helt in för EA nu.

Tack för alla bra svar både Juliette och Veronica. När det gäller sambons simmare är det snarast så att vi helst vill slippa en massa tester av honom eftersom det bara gör honom ledsen och stressad. För både honom och mig är bebis nu huvudsaken oavsett vems gener som är inblandade så länge generna är friska. Fast jag vill helst göra ett äggdonationsförsök till eftersom vi har kontakten i Åbo och rimligen borde ligga rätt långt fram i kön och visst vore det roligt om hans bidrag fick vara med. Går inte det så vill jag gärna pröva i Tjeckien och det låter onekligen bra med deras fina resultat. Vad tar Reprogenesis för pris för FET med EA?

Det låter som om du tar bra hand om dig Juliette både med maten och avslappningen. Jag skulle gärna vara så avslappnad men det är tungt när min kille är så ledsen för det här. 

/Skruttet

• Skruttet 69

Kanske jag nu kan övertyga sambon om embryodonation och då skulle jag behöva ha lite koll på klinikerna. Helst vill jag pröva en klinik i Prag eftersom det blir enklare resa. Följande kliniker har jag hittat; GYNEM Fertility Clinic, Praga Medica, ISCARE Clinic och Gennet. Är det någon som vet något om dessa? Det som framförallt är intressant är success rate och kort kötid, priset är mindre viktigt just nu. 

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption