• Fiamedbarn

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Hej alla!

Jag är så glad att möjligheten till embryodonation finns! Inte i Sverige än vilket är ruttet, men det är nog bara en tidsfråga. Men i många grannländer!! Vi har äntligen bestämt oss för att göra en EA efter att ha försökt få barn i över ett år med två missfall i tredje månaden som följd. Idag fick jag reda på att mitt fsh var högt: 17,8 och jag blev jätteledsen. Men nu har vi bestämt oss! Jag är 42 och fyller 43 i december så det är ju lite bråttom.

Frågan är nu bara vilken klinik som är bäst. Jag funderar på AVA Riga eftersom det ligger rätt nära, de har en svensk sida och svenska kontakter. Men jag vet inte om de bara har frysta embryon eller om de har färska också?

Tar jättegärna emot tips om den bästa kliniken. Det viktigaste är att maximera chanserna att få ett barn, inte kostnaden även om vi inte är gjorda av pengar...

Har inte läst tråden alls utan ska titta igenom den lite nu.

Vad kul att ha hittat hit! Hoppas det blir en aktiv tråd och att det kommer många plus  

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Lillsudd skrev 2013-07-28 17:42:22 följande:
    AVA har färskdonation (vet inte riktigt hur det är med embryodonation/FET) men de flesta kliniker (i länder som inte bara tillåter ena genetiska ursprunget att vara donators) har alla färsk. Ur klinikens perspektiv är det ju bara äggdonation med samtidigt spermadonation. ED-FET som det såg ut från början var sk överblivna embryon, numera finns rena donatorsembryon också som frysta på en del kliniker.
    Tack för informationen men jag hängde inte riktigt med. Är det inte så vanligt med färdiga embryon som ligger och väntar menar du? Är det oftast så att de utför konstgjord befruktning på spermier och ägg som är kvar efter IVF-försök? Är det sämre än färdiga embryon?

Vilken klinik är billigast och vilken är bäst? Såg i inledningen av tråden att Unica nämndes, var ligger den och är den bättre än Riga?

Det är så mycket att ta reda på snabbt och jag kan ingenting om detta! 
  • Fiamedbarn

Jag har gjort fertilitetsutredning i Växjö men tycker inte att de har gjort så mycket. Ska prova pergotime nästa cykel, det är allt. Läkaren vägrade skriva ut prednisol för att hon inte har sett evidens på det. Men jag har ju astma och mildhypotyreos så jag önskade verkligen prednisol för att sänka immunförsvaret. Tråkigt att de inte kan vara tillmötesgående när hon inte vägrar pga att det skulle vara negativt på något sätt..

Jag funderar på DHEA för att förbättra äggkvalitén men hade ett normalt värde på 4,6 så jag vet inte om det kanske skulle vara negativt...

Nu hoppas jag i alla fall på EA så fort som möjligt! 

• Fiamedbarn

Hoppfull och Lillsudd, tusen tack för informationen! Speciellt den om vilka behandlingar som är bäst och hur klinikerna resonerar och att IVF-embryon inte är lika säkra kort som donerade embryon. Det hade jag ingen tankd på! Men är det inte ändå säkrare att ha ett färdigt embryo än att "tillverka" ett själv av spermier och ägg? I alla fall om de är färska?

Det är en hel vetenskap detta Finns det någon informationssajt där man får detaljerad information om hur man kan tänka och hur bra olika kliniker är?

Vad är den generella uppfattningen från tråden här? Vilken metod är bäst (oavsett pris menar jag) och vilken klinik är bäst?

Jag har förstått att det kostar runt 70 000 kr för hela donationsprogrammet, och sen alla resor till det! Men vad jag förstår är Riga kopplat till Sverige så att man kan göra vissa undersökningar där så det är kanske en fördel.

Hur resonerade ni när ni valde klinik och hur många försök (och hur mkt pengar) tog det innan ni fick barn? Ni som lyckats?

Ja det är så många frågor! Men jag måste ju sätta igång snart så jag känner mig lite stressad....

Vad bra att den här tråden finns  

Har jag förresten förstått det rätt om de flesta som gör "embryodonation" alltså gör det med donerade ägg och spermier ? 

• Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 19:14:59 följande:
    Hej Fiamedbarn, och välkommen hit! Det finns många kliniker i Europa som erbjuder ÄD eller embrydonation. Vilken som är billigast och bäst är lite svårt att svara på, då det beror t ex på om man menar klinikens pris per försök eller chans till barn per försök, sk klinisk graviditet. Klinikerna räknar lite olika där, då vissa uppger chansen räknat på plus på stickan, och andra räknar på klinisk graviditet (hjärtslag på ultraljud).
    a
    Polen har de lägsta priserna, när jag hört mig för och jämfört, men det kan finnas väntetider där. Tjeckien ligger bra till prismässigt, något högre än Polen men lägre än Finland. Går att hitta kliniker i Tjeckien utan väntetid, Unica i Brno t ex har gott rykte, och det kostar 2900 euro för två färska blastocyster vid delad embryodonation där. Andra kliniker i Tjeckien med gott rykte är Reprogenesis, Reprofit samt Gennet.

Spanien är det också en hel del som talar gott om, men de är lite dyrare än Tjeckien. Vilket land och klinik man väljer beror bl a på vad för typ av behandling man önskar, vilken budget man har, om väntetid spelar roll, om matching av embryorna spelar stor roll mm. Det är en process att gå igenom all information, men ända sättet för att komma fram till vilket alternativ som passar just en själv.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 
    Tack!

Med bäst menar jag bäst födelsestatistik oavsett pris! Och att snabbt komma till är ju också viktigt för mig...Matchningen spelar väl inte så stor roll mer än det är trevligt om barnet har skandinaviskt utseende om man säger så, och kanske att föräldrarna har akademisk bakgrund eftersom vi har det. Det är väl det enda. Och inga sjukdomar i släkten helst då, det är ju det viktigaste.

Jag tycker  inte att hemsidorna har så mkt info, ex Riga. Där står ex inget om frysta versus färska embryon eller mer exakt hur deras statistik ser ut. På andra hemsidor står det inte vad det kostar totalt, utan är bara uppdelat på olika läkarbesök och så. Det är ju väldigt svårt att jämföra utifrån den infon tycker jag.
  • Fiamedbarn
    Lillsudd skrev 2013-07-28 18:35:06 följande:
    Ditt FSH är fö inte jättehögt, men du får inte behandlas i Sverige efter 42 så det är därför du har svårt att få hjälp. Vill du pröva IVF med egna ägg är Danmark ett alternativ, liksom Finland. För heteropar är Finland ett bra - men DYRT - val för äggdonation (man måste använda makens spermier där) De kan skriva ut prednisolon till behandlingar och recepten går att lösa ut i Sverige men man får då betala hela kostnaden själv - för kortisonet är kostnaden dock helt okej (ska man IVF:a är den medicinen skitdyr men kortison är som sagt ett förhållandevis billigt läkemedel)
    Jag får inte hjälp inom landstinget eftersom jag är över 39 och har ett barn sen tidigare. Men har de åldersgränser även privat menar du? Då vi vill göra EA så måste vi ju ändå vända oss utomlands. Jag tror att det är större chans att lyckas överlag med EA än äggdonation väl?
  • Fiamedbarn
    chikita124 skrev 2013-07-28 19:19:10 följande:
    Jag har just gjort ÄD i Ava Riga och är helt såld på den kliniken..Helt underbara människor
    och kunnig personal dr.Fodina som gjort min behandling vet verkligen vad hon gör!!!
    Om man jämför servicen du får i Sverige är de katastrof dåligt här... 
    Nu går jag ju bara till privatkliniker då landstinget tyvärr inte har rätt personal enligt min smak... 
    Jag kan helt klart rekommendera Ava Riga kliniken de är bra och snabb service och använder inte alls bara  
    "överblivet"du får egen donator som du själv godkänner och allt som donatorn ger är ditt!!!
    Det finns både sperma donatorer och äggdonatorer och ni får själva göra önskemål...
    Lycka till  
    Vad härligt att höra Frågan är bara om det är olika hur många donationer som görs beroende på vilken donator man väljer, jag menar, handlar det om tur där? Och det är kanske inte samma sak om man som jag vill göra en ED?
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 19:14:59 följande:
    Hej Fiamedbarn, och välkommen hit! Det finns många kliniker i Europa som erbjuder ÄD eller embrydonation. Vilken som är billigast och bäst är lite svårt att svara på, då det beror t ex på om man menar klinikens pris per försök eller chans till barn per försök, sk klinisk graviditet. Klinikerna räknar lite olika där, då vissa uppger chansen räknat på plus på stickan, och andra räknar på klinisk graviditet (hjärtslag på ultraljud).

Polen har de lägsta priserna, när jag hört mig för och jämfört, men det kan finnas väntetider där. Tjeckien ligger bra till prismässigt, något högre än Polen men lägre än Finland. Går att hitta kliniker i Tjeckien utan väntetid, Unica i Brno t ex har gott rykte, och det kostar 2900 euro för två färska blastocyster vid delad embryodonation där. Andra kliniker i Tjeckien med gott rykte är Reprogenesis, Reprofit samt Gennet.

Spanien är det också en hel del som talar gott om, men de är lite dyrare än Tjeckien. Vilket land och klinik man väljer beror bl a på vad för typ av behandling man önskar, vilken budget man har, om väntetid spelar roll, om matching av embryorna spelar stor roll mm. Det är en process att gå igenom all information, men ända sättet för att komma fram till vilket alternativ som passar just en själv.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 
    Jag kan förtydliga, men bäst menar jag antalet lyckade födslar per försök, inte per kostnad
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 20:14:10 följande:
    Det beror på, om din partner har bra spermier eller inte. Har han testat spermiekvaliten? Har han normal kvalitet så är det mycket god chans att lyckas med äggdonation. Embryodonation är ett alternativ om makens spermier inte alls fungerar, så det är ofta sista lösningen. Eller för ensamstående som inte har spermiedonator. Dock så måste man vara gift eller sambo (heterosexuellt) i Tjeckien för att kunna få behandling där, enligt deras lagstiftning. Har för mig att det går bra att vara ensamstående i t ex Riga, men har själv aldrig varit där. Tjeckien har ofta ingen väntetid för ÄD/ED, med undantag för Gennet som alltså har 4-6 månader (gäller ED, vet ej för ÄD). 
    Vi har bestämt oss för att göra embryodonation tillsammans med min sambo men som jag förstod det från hemsidan är det större chans att lyckas med äggdonation men det kanske inte stämmer...

Vad är embryo scope? 

I StPetersburg säger AVA-Peter att deras statistik är 72 % "We achieved a pregnancy rate of 72% using fresh donor embryos in 2008-2012." och AVA-Riga att den är mycket hög...

Screenar de kromosomer i embryot så att man vet om det har någon kromosomavvikelse? Kan man välja kön?

Har kollat i Tjeckiens hemsida och den såg bra ut. Men man vill ju veta så mycket mer för att kunna bestämma sig. Det är nog som du säger att man får börja mejla för att ta reda på mer info.

Blir det många besök i landet som utför embryodonation? Eller kan man göra vissa undersökningar på hemmaplan? Jag tänkte på resekostnader och hotellvistelser och så... 
  • Fiamedbarn
    Lillsudd skrev 2013-07-28 21:57:15 följande:
    I Tjeckien finns kliniker där man kan göra det, då gör man en kontroll av kromosomerna för att på papperet utesluta kromosomella fel och får könet som "bonus". Det kostar mer givetvis, rätt mycket mer om jag förstått saken rätt. Det är annars Cypern som är vanligast för könsväljande.

Vid vanlig donationsbehandling (eller för den delen IVF) kan man inte garantera kromosomella skador och donatorerna screenas inte heller för tex translokation som kan ge högre sannolikhet för kromosomella avvikelser. Det finns ett otal genetiska sjukdomar och liksom i vanliga livet kan man inte gardera sig mot det, man testar bara tex befolkningsgrupper som har en viss sjukdom i högre förekomst - annars garanterar man bara mot könsjukdomar. Mitt första barn hade en avvikelse i könskromosomerna som gjorde att han inte klarade när jag fick CMV (en viss typ av förkylning) och smittade honom. Jag känner också till att det förekommit barn som fötts med kromosomförändring.
    Tack! Okej - så scope innebär just screening av kromosomerna! Finns det några ökade risker med det? Om man är inne och pillar menar jag...men det är väl att se som ett tidigt moderkaksprov bara! Det skulle jag gärna göra men vad tror du ungefär att det kostar extra? Det känns ju också prisvärt att betala mer för att öka chanserna vid varje försök bla med tanker på alla extrakostnader runt resan, inte minst i förlorad arbetsinkomst (och potentiell osämja med chefen!!).

Oj vad jag vill göra detta nu!! Är så taggad. Vill inte vänta en dag mer egentligen!! Hur lång tid tar det från att man mejlar tills man kan komma dit för att sätta dit embryot tror du? På ett ungefär? Jag tänker i första hand på färska embryon så då är det väl hormonell nedreglering först som tar tid antar jag...

Förresten. Är det någon som använder sig av DHEA? Jag har inom normalvärdena, 4,6 men har ändå funderat på det för att öka sannolikheten till produktivitet i den egna barnverkstaden

Annars är det bara Cypern och Grekland som har scope och könsval? Inte Tjeckien eller någon av baltländerna? 
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption