• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • caribeza

Hej Reza, tack för svar! Jag har träffat 2 kliniker i Spanien och både ser bra ut. Proffsiga och kompetenta. Vi har kollat mest på embryoadoption från embryos som andra par donerar. Vet ej om jag klarar gå igenom stressen av att ha donatörer som ska också svara på hormoner och ger mig bra resultat. Dessutom, blir det också billigare att köra med frysta donerade embryos och som det ser ut resultatet kan också bli väldigt bra. Vi håller på med en adotionprocess också och har kommit så långt att det är dags att välja land. Vi skulle gärna adoptera instället för att göra embryoadoption men adoptionsprocessen är så lång och krävande att jag inte vet om jag orkar. Plus att vi är inte jätteunga så vi måste kunna ha adoptera inom två år och det blir säkert jättesvårt. Att fortsätta testa oss själva och ivf är inte aktuellt. Efter 5 år av IVF är jag helt slut i kroppen och själen.

• caribeza

Solkattan. Jag hade en massa frågor på förta samtalet. För mig var det viktigt att veta om hur mycket man fick veta om de som donerar. Fick veta att om du väljer äggdonator och spermiedonator separat hittar de donatorer som är gansla lika dig. Om man väljer att använda de embryos kliniken har i frysen, då kan de bara garantera att donatorerna är från samma ras. Mer info får man inte... Sedan frågade jag också vad som händer om barnet skulle ha ett ärftligt sjukdom och vi ville kontakta de biologiska föräldrar för att veta mer. Kliniken skulle kontakta dem för att fråga men jag skulle inte få kontakta dem. Sedan ville jag veta hur donatorerna tänker när de donerar sina embryo. Det kan inte vara ett lätt beslut. Fick veta att de flesta som donerar har i sin tur fått donerade ägg och/eller spermier så inte alla par ser dessa embryos som sina egna. Och då kom min sista fråga. Om ett par donerar många embryos, hur vet vi att flera par i Sverige inte får av samma kull. De så att de begransar till 5 par per land. Hoppas detta hjälper. Mitt dilema just nu är att jag känner mig så osäker på om man kommer känna denna bebis som sin egen.

Ni som har fått barn genom embryoadotion, kan ni berätta hur det går?

• Kevinsmamma01

Hej! Jag och min sambo har nu förbrukat de landstingsfinansierade ivf och inseminationsförsök vi fått, utan resultat...jag hade äggstockscancer som 25-åring och mina ägg har sannolikt blivit skadade :( vi funderar nu hur vi ska gå vidare och embryadoption är det vi mest funderar på just nu. Jag undrar hur ni som varit med om detta gjort: vart? Vad kostar det? Hur många försök gjorde ni? Ja en massa frågor mer frågor....någon som känner för att dela med er?

• Solkattan

Angels: vi hade Skype samtal med dem den 10 april. Då sa den läkaren 5 månader väntetid... :(.

• Redan47
    hopp34 skrev 2015-06-25 15:30:24 följande:

Är det någon kvar på tråden?

ställ en fråga, mer än hallå,  så får du se... jag får iallfall indikation på aktivitet i tråden.
  • pink lily
    hopp34 skrev 2015-06-25 15:30:24 följande:

Är det någon kvar på tråden?

Jag kollar här då och då, men allt ligger på is till hösten för mig ...
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption