• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • MangaGirl

Nattsvart! Jag känner med dig!

Men egentligen är det enkelt. Orkar DU fortsätta? Är det mindre jobbigt att fortsätta än att tänka på om det hela blir för stor förändring för henne? Om så, fortsätt amma. Om inte, sluta. Då orkar du ta kampen. Men du måste känna dig 100% övertygad annars är det lönlöst, tror jag.

Jag tror att hon är galen i bröstet för att hon behöver det och dig. Jag tror hon blir än mer så med dagisstart eftersom det är en stor förändring.

Därmed inte sagt att du ska fortsätta amma bara därför. Hon kommer klara sig fint här i livet oavsett vad ni väljer i detta. Det är inte ett livsavgörande beslut även om det känns stort.

Storebror tvingade vi sluta amma vid 11 mån då han i hela sitt liv vaknade 10-15 ggr/natt och skulle snutta och jag vaknade på morgonen och grät av förtvivlan och trötthet. Det var en vidrig lång kamp. Han hade en extremt mammig period efter det och jag undrar om det var för att kompensera bortfallet av bröstet. Tycker i efterhand att det var synd att vi tvingades tvinga honom att sluta men inser också att jag hade gått under annars. Så. Du måste utgå ifrån dig själv och vad du klarar av, inte bara utifrån henne.

Att hon inte vill ha barnvakt mm är som det är, det är inte konstigt.
    Mitt spontana råd är att gå henne till mötes så mycket som du orkar. Dvs låt henne vara nära dig. Skippa barnvakt. Amma. Men bara så långt som du själv orkar. Hon mår inte bättre av en gråtande knäckt men ammande mamma. Du behöver möta hennes känslomässiga behov och det kan du göra utan bröstet också!

Ofta kan det vara så att om den känns fel så är det fel. Samtidigt vet jag av egen erfarenhet att saker som känts fel först har känts väldigt rätt eller åtminstone ok senare. Det kändes galet att skola in henne på dagis i höstas och efter fjärde dagen var jag i princip klar att ta ledigt igen och vara hemma. Men sedan vände det, hon började trivas mer, äta, sova, funka där. Och idag känns hon som ett riktigt dagisbarn. Så även om det inte känns toppen att ha henne på dagis känns det faktiskt ok, till och med bra. Ibland är man mer rädd och avigt inställd än man behöver vara. Saker kan kännas fel av så många orsaker och pga egna rädslor. Det innebär inte att det inte kan vara rätt att prova det ändå.

Vet inte om jag hjälpt dig alls?!?

Men vänd blicken inåt, skala bort alla andras åsikter och behov inkl din mans och din dotters och känn efter. Hur vill DU göra?

• Nattsvart

Åh tack för svaret! Det är så skönt att bara veta att man är inte den enda som går igenom detta!

Angående barnvakt så har vi lagt ner det helt, och det känns helt okej. Jag är med min dotter JÄMT, och älskar det :) trots att jag är trött.

Till hela amningsgrejen hör ju även att jag är gravid till. Trött av det, ömma bröst och oro för att jag ska ha två amningstokiga.. Jag är så kluven med allt, jag vill ju ge det min dotter vill ha och i ett års tid har jag gjort så till hundra procent.

Det är mycket rädslor med att sluta amma. Jag är rädd att uppvaken kommer vara lika många men utan en enkel lösning.. Jag är rädd för att jag ska vara sådär stenhård och sen ändå ge efter (det känns riktigt hemskt) för då har hon lidit i total onödan. Mest av allt är jag rädd att det ska skada våran anknytning och hennes trygghet med mig.

Så, jag vill inte sluta amma just nu, men jag är så trött på att hon sover så vansinnigt dåligt!

Måste det vara amningen som stör hennes sömn? Kan det vara något annat?

Skriver från mobilen så ursäkta om det blev stökig text..

• Leiben

Det var verkligen påfrestande att vara så tillgänglig nätterna igenom. Många perioder höll jag på att bli tokig. Någon gång blev jag tom utmattad och fick göra sovschema med mannen ett par nätter för att jag skulle palla. Han ammade mest och sov sämst av alla jag kände!

Vid just 11 månader (det varierar ju) så blev det en förändring. Han kunde sövas om ibland utan att amma och då försökte vi utnyttja det och efter ett par veckor var det slutammat på natten.

Resultat:

Vi har en tvååring som älskar att somna, som är trygg med att somna in. Det är aldrig några problem. Han har fått det han behövt för att kunna somna alltid vilket har resulterat i att han bett om att få gå och sova sedan han var 16 månader, både till lunchvilan och på kvällen. Senaste tiden har han också, på eget initiativ ofta somnat själv tom. Men vill han ha sällskap får han givetvis det. Det kan variera. Jag tror detta är ett resultat av att han fått sina behov tillgodosedda och att gå och lägga sig är något skönt och mysigt.

Det är vår filosofi generellt; att barnet visar vad det behöver och att det visar när de är redo för förändring och utveckling. 

• Nattsvart

Det där du skriver om din son är just vart vi är! Min dotter är redan nu extremt mammig och då blir det ju hemskt att lämna bort henne på dagis om det skulle bli värre.

Som tur är så finns en plan b med dagiset, hon kommer nog bara gå ca 15 timmar då jag ska studera på distans, i bästa/värsta fall så får hon vara hemma helt, men så hon har kvar sin plats.

Hursomhelst känner jag starkare för att fortsätta amma nu :) men frågan är ju ändå: skulle hon sova bättre om vi slutar amma?
    Hur har det gått för dina barn MangaGirl?

• Nattsvart

Leiben:

Det låter ju hur bra som helst!
    Det är svårt på nätterna när jag själv är så trött men ibland när jag är lite vaken så märker jag att det räcker med att hålla om henne och vyssja lite för att hon ska somna om. Men som sagt, lite för trött på nätterna just nu.

• MangaGirl

Nattsvart:
    Sonen skrek i timmsr på nätterna i tre veckor när vi slutade amma men sedan kom vändningen - han började ta vällingen. Så efter set hade vi ett helt halvår med endast ett uppvak per natt runt 01 och då fick han välling oh somnade om. Sedan började han vakna oftare igen, det blev välling två ggr per natt, och vi satt kvar i vällingträsket länge.

Så ja, du kommer ju få en period av lina dålig sömn utan enkel lösningen MEN den kanske är tre nätter för er. Eller en vecka. Den behöver inte vara så svår.
    Och ja, jag tror att amningen är anledning till uppvaken, de vill snutta. De vill tanka närheten som de är vana vid.
    Helt klart är att hon kommer sova bättre på sikt när du slutar och gör hon inte det kanske det är något annat som stör men då blir ju det rätt tydligt.

• MangaGirl

Nattsvart, förstår dig ang att vara trött och gravid. Jag hade ju slutat amma när jag väl blev gravid igen och jag var svintrött ändå.h

Min enda reflektion kring att amma två är att jag tyckte det var påfrestande nog med att min son var extremt mammig när lillasyster kom. I början sov jag med båda men det blev snabbt ohållbart. Bebis vaknade och vill amma, stora vaknade och ville hålla min arm/att jag skulle klappa hans rygg/ skrek/ varit allmänt arg. De väckte varandra, det var kaos, jag hade magont och kände mig otillrcäklig och fick aldrig sova.
    Sonen hade en skitjobbig nattperiod när lillan var 3-4 månader då han vaknade och skrek nattetid. Jag kände att jag inte pallade med samtidigt som jag kände att jag inte vågade "överge" sonen när han var så mammig och sotis.

Slutade med att vi träffade BUP som gav oss lite handfasta råd och stöd och då började hans pappa lägga och sova med honom. Det var krig i början och mitt hjärta brast varje kväll och natt när han vaknade och skrek "Mamaaaaa jag vill ha mamaaaaaa". Jag har nog aldrig mått så dåligt MEN viktigt att komma ihåg var att det väckte egna issues med mammighet hos mig från min barndom så jag projicerade rätt mycket på sonen. Det kändes SÅ fel inombords men det var rätt (det var ett sånt exempel jag menade i mitt inlägg ovan). Efter några veckor började sonen acceptera pappa och jag fick äntligen slappna av lite med bara ett barn att ta hand om nattetid. Det var vår räddning och det har gett pappa och son en fantastisk närhet, det har verkligen vara SÅ bra för hela familjen att vi kämpade för att få pappa accepterade av sonen.

Men, jag såg i tråden att någon annan ammade sina två barn och att det gick hur bra som helst...så. Det beror ju så klart på. Kan ju vara extra känsligt att sluta amma stora barnet när lilla kommer, om det bidrar till svartsjukan? Å andra sidan är ju ditt stora barn fortf rätt litet så jag vet inte hur mycket svartsjuka det kommer bli?  Och jag tror verkligen vi legat på den värre ändan av skalan när det gäller nattkaos-  känner nog ingen vars barn sovit så dåligt eller levt så mycket rövare på natten som våra.

Ska du kontakta BUP då? Prata med någon som kan lite, och få lite input därifrån? 

Jag förstår verkligen att du är trött på dålig sömn. Det är jag med. Jag springer in ca varje timme från 19 och ammar om...så har det varit i 20 månader för mig. Men man vänjer sig, både vid att vara låst och vid att vara trött. Konstigt nog tänker jag inte på tröttheten längre trots att jag inte sovit mer än 2-3 timmar i sträck någon natt de senaste 4 åren.

Men oavsett hur du gör, oavsett hur tungt det känns när du är mitt i det, ha tillit till att det kommer bli bättre och att det inte alltid kommer vara så här. Och jag tror verkligen inte din anknytning skadas av att du slutar amma. Du försvinner ju inte! Det är ju faktiskt dina bröst, och vill du sluta får bebis köpa det. De har rätt att bli båda arga och ledsna med det är inte heller farligt att vara arg och ledsen.

Pratade med en annan mamma idag om hur rädda vi är att göra fel hela tiden. De skulle iväg på en barnfri semester i vår i 10 dagar och lämna sin 5- och 8-åring hemma och hon hade lite magont för det. Men, det finns liksom barn som blir slagna. Som svälter. Vars föräldrar överger dem. Som upplever krig. De problem vi har är liksom inte ens i samma dimension. Sedan är det ju verkligen problem för oss ändå MEN jag tror vi kanske överskattar  vikten av alla beslut vi tar hela tiden. Det ÄR INTE livsavgörande för ditt barns mentala hälsa om du slutar amma eller inte. Det kommer bli bra hur som, för ditt barn har en en stabil anknytning till en kärleksfull förälder. Försöker inte förringa ditt dilemma, bara ge lite perspektiv. Vi behöver inte bära ett så himla tungt ansvar för alla små belsut. Den dagen du vill sluta amma, gör då så utan dåligt samvete!

• MangaGirl
    Leiben skrev 2012-12-15 11:41:05 följande:
    Det är vår filosofi generellt; att barnet visar vad det behöver och att det visar när de är redo för förändring och utveckling. 
    Instämmer helt och hållet. 
  • MangaGirl

Nattsvart; tänkte också på en sista grej. Du kan ju sluta amma och sedan ändra dig, om det känns helt uppåt väggarna. Om hon gör för mycket motstånd är det ju bara att börja igen! Vi försökte sluta med spnen redan när han var 6 månader och efter att min man sovit med honom i 8 nätter utan någon som helst förbättring började jag amma igen på natten och allt var åter frid och fröjd.

Inget är ristat i sten. Man kan prova, backa, och prova igen vid ett annat tillfälle.

• Nattsvart

Kloka ord MangaGirl :) Jag är tidigt i graviditeten, v 10, så det dröjer till juli om allt nu går bra. Det låter ju så frestande med 1 uppvak om natten! Och du har kört på i 20 månader med att amma så ofta, otroligt vad man orkar egentligen!

Sen är det ju som du säger, det kanske bara blir 3 nätter. Men hur funkar det egentligen att hålla upp sådär med amningen? Du höll upp i 8 nätter, var det på dagarna oxå? Tänker på mjölkproduktionen. Sen så har jag märkt att min mjölk minskat i mängd. Så att det verkligen bara kommer några droppar. Har inte provat att pumpa ur, men det känns typ tomt..

Nu velar jag riktigt!

• Alexe

Nattsvart: antar att hon inte tar/har napp eftersom hon vill ha bröstet hela natten? Kan det vara nåt att prova med? Flaska m vatten? Om man nu inte vill köra ersättning el välling för att slippa hamna i ett annat "beroende" o dessutom behöva gå upp o fixa i ordning flaska mitt i natten. Tänker att det kanske kan vara värt att prova nåt alternativ även om du inte slutar amma. För mig gör det stor skillnad om det är 4 uppvak el 7 o allt som kan göra dem färre o kortare välkomnas.

Jag blev också gravid innan vår stora slutat amma, men sen gjorde han ju det helt lätt o fint o hans mammighet förbyttes typ över en natt (el ja, en månad var det nog snarare) i pappighet när lilla kom. Men då var vi hemma båda med båda barnen. Nåt jag verkligen kan rekommendera om man har möjlighet. Hoppas att det kanske kan funka så bra för er också.

• Nattsvart

Alexe, vi har provat med allt! Men inget funkar, hon blir bara arg om man försöker. Men planen är att hon ska få vatten, kanske välling för ibland så kan hon dricka lite välling men det är ingen favorit.

Vi har inte provat ersättning alls men jag har svårt att se att det skulle funka bättre då hon inte gillar själva nappflaskan när hon ska sova eller sovit och vaknat.

Vi ska faktiskt vara hemma tillsammans när det andra barnet kommer! Det ska bli så mysigt!

• Lillis80

Min dotter slutade självmant amma nattetid när hon var runt 10 månader, och började sova hela nätter. Innan dess ammade hon dock bara en gång per natt.

• Ellikapellika

Min ammade till 2,5 år, minst en gång/natt, ofta 2-3.
    Men sen tyckte jag det blev för jobbigt så då kom vi överens om att brösten också behövde sova på natten så efter det ammade vi bara dagtid.

• Sereena

Jag funderar också fram och tillbaka hur jag ska göra med nattamningen...
    vår dotter är 15 mån och jag ammar henne fritt på nätterna. (i princip  inget på dagarna, bara ibland)

Jag känner mig inte helt redo att sluta ännu, så jag tror därför inte att det kommer funka. (jag "ger med mig" så fort hon gnäller lite...

Tycker att det går väldigt upp och ner hur många gånger per natt hon vaknar. Beror också på hur bra7dåligt hon ätit på dagen.

Jag kommer dock ev börja ett nytt jobb i maj och kommer då sova borta 1-2 nätter per vecka. Jag hoppas verkligen att det kommer funka ok...

• skogsvitter

Just vid 15 månader har de en utvecklingsfas vet jag, men jag tror det kommer ge sig själv efter fasen om du försöker sträva mot att minska mer och mer. Dock kan det vara bra att tänka på att om du vill sluta bör du göra det innan nästa utvecklingsfas kanske, som är runt 18 månader. Då sover de allra flesta mycket mer oroligt och de kan få lite separationsångest igen och så.

Å andra sidan kan man absolut fortsätta med amningen de dagar/nätter du är hemma, det brukar gå alldeles utmärkt att bara amma vissa nätter och barnet lär sig direkt att när du är borta, då är det pappans sätt som gäller. Jag hade börjat jobba kvällar några månader innan jag slutade amma yngsta dottern helt, jag brukade amma till sömns och amma om hon vaknade på nätterna. Men det gick jättebra för pappan ändå, och jag fortsatte amma till sömns de kvällar jag var hemma helt enkelt

• Sereena
    skogsvitter skrev 2013-01-14 12:46:39 följande:
    Just vid 15 månader har de en utvecklingsfas vet jag, men jag tror det kommer ge sig själv efter fasen om du försöker sträva mot att minska mer och mer. Dock kan det vara bra att tänka på att om du vill sluta bör du göra det innan nästa utvecklingsfas kanske, som är runt 18 månader. Då sover de allra flesta mycket mer oroligt och de kan få lite separationsångest igen och så.

Å andra sidan kan man absolut fortsätta med amningen de dagar/nätter du är hemma, det brukar gå alldeles utmärkt att bara amma vissa nätter och barnet lär sig direkt att när du är borta, då är det pappans sätt som gäller. Jag hade börjat jobba kvällar några månader innan jag slutade amma yngsta dottern helt, jag brukade amma till sömns och amma om hon vaknade på nätterna. Men det gick jättebra för pappan ändå, och jag fortsatte amma till sömns de kvällar jag var hemma helt enkelt
    Åh, vad skönt att höra att det kan fungera så. Jag hoppas ju inte att jag ska behöva sluta amma bara för det nya jobbet, utan jag vill sluta när dottern vill sluta. (och så hoppas jag att det inte dröjer allt för länge, hihi)

Tror du att man behöver pumpa de nätterna som man är borta, eller funkar det att amma bara vissa nätter? 
  • Litet My

Vi slutade vid 1 års ålder pga att jag blev inlagd på sjukhus och inte fick ha sonen med mig utan han bodde 3-4 nätter med mormor, när jag kom hem frågade han inte efter ammningen, men han hade heller inte varit ledsen över det utan varit fullkomligt nöjd med flaskan.

Så ibladn kan det fungera smärtfritt om mjan som mamma håller sig undan och tex låter pappan ta kvällsbestyr och nattning då de inte sammakopplas med ammning.

• Sereena

Det är nog en fördel (och då menar jag såklart inte att det är positivt att bli inlagd på sjukhus), men att man som mamma inte har möjlighet att komma hem. Då är liksom pappan illa tvungen att lösa situationen. Kan tänka mig annars att om jag bara går och lägger mig i ett annat rum att det är lätt hänt att man ger upp för snabbt. (både jag och min man Bara en tanke...

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....