Inlägg från: Leiben |Visa alla inlägg
  • Leiben

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Det var verkligen påfrestande att vara så tillgänglig nätterna igenom. Många perioder höll jag på att bli tokig. Någon gång blev jag tom utmattad och fick göra sovschema med mannen ett par nätter för att jag skulle palla. Han ammade mest och sov sämst av alla jag kände!

Vid just 11 månader (det varierar ju) så blev det en förändring. Han kunde sövas om ibland utan att amma och då försökte vi utnyttja det och efter ett par veckor var det slutammat på natten.

Resultat:

Vi har en tvååring som älskar att somna, som är trygg med att somna in. Det är aldrig några problem. Han har fått det han behövt för att kunna somna alltid vilket har resulterat i att han bett om att få gå och sova sedan han var 16 månader, både till lunchvilan och på kvällen. Senaste tiden har han också, på eget initiativ ofta somnat själv tom. Men vill han ha sällskap får han givetvis det. Det kan variera. Jag tror detta är ett resultat av att han fått sina behov tillgodosedda och att gå och lägga sig är något skönt och mysigt.

Det är vår filosofi generellt; att barnet visar vad det behöver och att det visar när de är redo för förändring och utveckling. 

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....