• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • SilverWoman

ohh, jag ammar min 4 månaders sådär men att behöva vakna varannan timme då han är 11 månader, jag får kalla kårar. Du kommer inte att orka med att vakna på nätterna och jobba samtidigt, din kropp kommer inte att orka. Visst vill bebisen det men du måste tänka på dig själv. Det gör inget att vakna en gång och amma men sådär, nej, ge barnet flaska och lägg lite socker+ mycket vatten i det och tillslut kommer bebisen inte att vilja äta på natten.

• Mandy1981

min är 10 månader och ammas både dag och natt, ganska ofta på natten fortfarande, men vi samsover så det känns lugnt, tänker inte sluta och fighta med honom nätterna igenom, känns inte värt det, på dagen dock måste det blir mindre, eftersom jag oxå snart ska börja jobba igen (om jag hittar jobb), dem på dagis vill konstigt nog inte ställa uppFlört

• Fialia

jag ammade min äldsta dotter tills hon var 1,5år..vi trappade ner och sen slutade vi tvärt och erbjöd henne vatten på natten, bar och tröstade. hon var inte så ledsen. då hon var så stor förstod hon att vi bestämt att hon inte skulle amma mer. det var en lite jobbig period men efter det sov hon hela nätter, hon är 3,5år nu. min yngsta dotter är snart 1år och vi ammar fortfarande. tycker det funkar bra även om det är jobbigt ibland. jag börjar jobba om en månad. kommer köra på med amningen men tror det faller sig naturligt att sluta mot sommaren då hon förhoppningsvis lärt sig somna på andra sätt med pappan och så. amning när de är så stora handlar ju inte om mat utan om trygghet. det är väldigt personligt också och jag tycker bara du ska känna efter själv, det är bara du som vet när det är dags!

• FruganH

Min dotter är snart 1 år och ammar fortfarande nån gång per dag samt under natten.
    Hon har själv trappat ner amningen så oftast handlar det om kanske 1-2 ggr/natt beroende på hur bra hon ätit under dagen.

När hon var 7 månader började hon krångla med maten och ammade då mer. Detta har börjat vända nu, så att hon äter mer riktig mat och ammar mindre. Sen har hon helt plötsligt börjat gilla nappen och dum och lat som jag är så har jag faktiskt tyckt det varit rätt skönt att slippa amma varje gång hon skall somna/somna om, så hon får faktiskt ha nappen för tillfället. Får ta den fighten senare Flört   

• skogsvitter

Vi tog inte heller någon fight. Barnen har slutat amma vid 12 respektive 13 månaders ålder, och nej de har inte skrikit efter bröstet då utan de har kunnat sövas om på andra sätt precis lika bra.

• skogsvitter

Visst har vi styrt lite, genom att då och då försökt med annat vid uppvak. Pappan har fått testa, vi har testat med att buffa, att ge vatten osv. Och då märker man ju om det är totalstopp, då är det ju ingen vits att ens försöka, eller om det går bra, och då har de ju inte längre behovet av amningen. Men vi har aktivt styrt genom att erbjuda andra alternativ.

• dripdrop

I den åldern ammade vi också nätterna igenom. Fy. Lustigt nog ammar hon nästan aldrig på natten nu, sedan hon fick kläm på det här med att gå kring 13 månader. Hon bara började sova, utan att vi behövde göra något alls. Helt fantastiskt. Men om hon vaknar till får hon såklart bröstet om hon ber om det, men oftast somnar hon om ändå. Vi samsover.

• MangaGirl

Skönt att höra att fler ammar så pass 'stora' barn. Ja, det blir nog lättare att sluta när hon är lite större och liksom förstår vad man säger. Om hon inte slutar självmant till sommaren tar jag tag i det då när jag har ork och vi båda är lediga och kan turas om på nätterna.
    Tack för alla era svar!

• MangaGirl

Jag skulle fö gärna ge henne nappen men den vill hon inte. Inte heller välling. Men har läst i lite andra trådar och tänkte prova ersättning. Det kanske går ned, vem vet!

• Dr Mupp

Tog aldrig nån fight utan lät dem sluta självmant. De var mellan 1,5 och 2 år när de slutade amma på natten och började självmant sova hela nätterna.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....