• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • ViVäntarLois
    MangaGirl skrev 2012-03-23 19:09:13 följande:
    Tack alla som svarat!

Har ju fått fler kloka inlägg om att ta det som det kommer istf att bestämma som jag tar fasta på. Det får visa sig helt enkelt.

Jag ammar på som innan nu över jobbstart och fram ett tag. Hon är extremt mamma sedan ngn vecka tillbaka så jag tror hon kommer behöva ha kvar nattamningen ett tag till. Dessutom är hon magsjuk just nu (för tredje ggn på två månader) så jag är glad för att jag ammar fortf så hon får i sig ngt.
    Kan ju kännas extra bra att amma på som vanligt precis vid jobbstarten, det kanske underlättar för er dotter också :) Även om man såklart blir trött...
  • Två döttrar och en son
    skogsvitter skrev 2012-03-23 15:48:51 följande:
    Det har jag redan förklarat, se inlägg #38. Jag tycker du agerar själviskt och dina resonemang är helt felaktiga.

Agerar jag själviskt??
    För att jag nattammar mitt barn...
    Ojojoj.
    Dina resonemang är felaktiga. Flört
  • livhog

Jag undrar lite hur det går till när man ammar för sin egen skull. Tvingar man barnet att amma när det egentligen inte vill? Far barnet på något sätt illa? Jag nattammar min 13-månaders och jag gör det delvis för min egen skull, för jag orkar helt enkelt inte vagga eller göra välling mitt i natten. Jag vill få så mycket sömn som möjligt och som det är just nu är brösten bästa alternativet. Men det är inte som att jag pressar in bröstet i barnets mun, han söker högst frivilligt själv upp det och suger sig fast. Och jag tror knappast han gör det för min skull...

• Ellikapellika

Jag har långtidsammat min trea och när hen var över två år började jag tycka att det var jobbigt med täta nattamningar så vi pratade om saken och jag förklarade att brösten behövde sova på natten.
    Det godtogs utan bekymmer även om hen vaknade ibland och frågade om hen fick amma.

Att sluta nattamma ett barn som vill amma och inte är stort nog att prata med har jag ingen erfarenhet av.
    Ville bara berätta hur vi gjort.

• MangaGirl

Tack Ellikapellika det var värdefullt att läsa. Precis sånt jag var ute efter!
    Jag har landat i att fortsätta amma ett tag till. Kanske fram till sommaren så får man se status då.

• MangaGirl

Hej,
    kan bara rapportera att vi fortfarande ammar. Nu är hon 20 månader och vi kör nätterna igenom...men det är faktiskt riktigt mysigt. Jag inväntar något slags tecken på att hon ska känna sig lite redo att sluta men just nu verkar det vara tvärtom. Hon vill amma direkt efter dagis mm och det märks att hon behöver och vill ha kvar bröstet. Så då får hon det ett tag till  

• Två döttrar och en son
    MangaGirl skrev 2012-12-12 22:14:37 följande:
    Hej,
    kan bara rapportera att vi fortfarande ammar. Nu är hon 20 månader och vi kör nätterna igenom...men det är faktiskt riktigt mysigt. Jag inväntar något slags tecken på att hon ska känna sig lite redo att sluta men just nu verkar det vara tvärtom. Hon vill amma direkt efter dagis mm och det märks att hon behöver och vill ha kvar bröstet. Så då får hon det ett tag till  

Ja se där!

Här ammas det också ännu, tyvärr (enl mig) även på natten, och ibland lite för mycket för min smak...
    Hon fyller två år om två mån så hon tar alldeles för mycket näring från mig nu har jag kännt den senaste veckan.
    Och det beror ju ffa på att hon äter för dåligt av annan mat, är lite för kräsen ännu. Men också för att både jag och hon varit sjuka så jag har inte fått i mig tillräckligt och hon har ju inte velat äta annan mat.... 

Nu ska hon börja i förskola om en månad och jag tror och hoppas (!) att hon ska börja glömma bort tuttarna då och ffa att hon ska börja upptäcka att andra små barn äter vanlig god mat av olika slag och att det är roligt att göra det! Så att behovet av tutten bara blir en gosegrej och att hon ska SOVA på natten.... nu när man ska arbeta på dagarna. 

Men i övrigt tycker ännu att det är mest mysigt med snuttandet och hon växer fint.

Hur äter din dotter vanlig mat?
    Hur länge har hon gått i förskolan?
    Vill även amma på morgonen innan förskolan?
    Hur reagerar hon när du hämtar henne? Vill hon amma direkt då? 
    Eller är det när ni kommer hem hon vill mysa?         
  • Alexe

Åh, får lite ont i magen här med min 14-månaders som verkligen inte vill sluta nattamma. På dagarna har han slutat för länge sen (tror han var runt halvåret). Men nätterna... Räknade till sju uppvak o amningar igår. Och nej, andra sätt att somna om funkar icke, iaf inte utan stora protester.

Storebror slutade självmant vid 10-11 månader när han började gå. Nu går lilla äntligen också sen en månad, men han verkar inte mer intresserad av att sova för det.

Jag tycker inte att det är så mysigt, men vill inte heller ta en kamp. Planerar att fortsätta försöka med andra sätt och hoppas hoppas hoppas på att nåt snart funkar. Ska vara borta fem dygn i slutet på mars och då måste han ju ha slutat. Helst i god tid innan. Några råd på vägen?

• Isabelles mamma

Jag nattammar en 1,5 åring och en treåring ca 4-5 ggr per natt och har gjort det det hela tiden, vi samsover såklart och jag upplever inte det som minsta jobbigt utan vaknar alltid utvilad. Maken påstår att jag ammar i sömnen vilket jag säkert många gånger gör .

• MangaGirl
    Två döttrar och en son skrev 2012-12-12 22:49:27 följande:

Ja se där!

Här ammas det också ännu, tyvärr (enl mig) även på natten, och ibland lite för mycket för min smak...
    Hon fyller två år om två mån så hon tar alldeles för mycket näring från mig nu har jag kännt den senaste veckan.
    Och det beror ju ffa på att hon äter för dåligt av annan mat, är lite för kräsen ännu. Men också för att både jag och hon varit sjuka så jag har inte fått i mig tillräckligt och hon har ju inte velat äta annan mat.... 

Nu ska hon börja i förskola om en månad och jag tror och hoppas (!) att hon ska börja glömma bort tuttarna då och ffa att hon ska börja upptäcka att andra små barn äter vanlig god mat av olika slag och att det är roligt att göra det! Så att behovet av tutten bara blir en gosegrej och att hon ska SOVA på natten.... nu när man ska arbeta på dagarna. 

Men i övrigt tycker ännu att det är mest mysigt med snuttandet och hon växer fint.

Hur äter din dotter vanlig mat?
    Hur länge har hon gått i förskolan?
    Vill även amma på morgonen innan förskolan?
    Hur reagerar hon när du hämtar henne? Vill hon amma direkt då? 
    Eller är det när ni kommer hem hon vill mysa?         
    Jag tycker som du att det är skönt med amningen under sjukdom, då får de alltid i sig något. Även om välling/ersättning också kanske hade funkat, om de tagit det.

Dottern äter bra när det gäller mat, förutom till frukost, då äter hon i princip inget mer än skinkbitar eller lite ägg, och inte heller när hon är sjuk. Tänker att hon kanske börjar äta frukost när vi slutar amma. Hon är inte så bra på mackor och typiska mellisrätter så vi ger ofta mat till mellis istf macka, yoghurt mm som vi ger sonen.
    Hon skolades in i augusti i år, av min man.

Hon ammar till sömns, hela natten och när hon vaknar. Och efter hämtning. I början blev hon ledsen redan på väg hem men nu brukar hon börja gråta först när vi kommer innanför dörren. 9 av 10 dagar gråter hon från avklädning fram tills hon får tutte. Lite jobbigt, samtidigt förståeligt. Hon visar verkligen starkt behov av att amma efter förskolan. Och om det är min man som hämtar bli hon ledsen så fort jag kommer innan för dörren och 9 av 10 ggr måste jag amma innan hon tex lugnar sig eller vill äta middag.

Dottern åt dåligt på förskolan i början, typ ingenting, men det gav sig efter någon månad. Plus att hon var extreeemt trött i början. Så ge det lite tid, hon kanske börjar äta på förskolan precis som du hoppas. Men jag vet inte om jag tror att hon kommer glömma tutten  
Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....