• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • tg2

Slutade amma min lilla tjej vid 10 månader(nattammade), löste sig bra då hon började suga på napp istället.

• Kinne79

Nattamma slutade dottern frivilligt med när hon var kring 5 mån. Mellan 5-7 mån ammade hon vid 22 och 06 samt på dagen. Vid 7mån slutade hon självmant dagamma och 2 veckor senare slutade hon även kväll/morgon. Vet inte hur länge jag hade ammat om hon inte hade slutat själv.

• Amlin
    MangaGirl skrev 2012-03-22 21:55:00 följande:
    Amlin - ja precis så är det. Vad är läget med din amning då?

Jag har rätt så plötsligt fått jobb och börjar redan i början av april. Mina tvillingar är då nyligen fyllda 12 månader och jag är lite osäker på hur vi ska fortsätta amningen då. Jag är lite orolig för mjölkstockning iom att jag inte planerat att börja jobba så tvärt och dessutom oroar jag mig för att mjölken ska sina. Vi har nyligen flyttat och så börjar jag jobba så jag vill kunna fortsätta amma dem ett tag till för trygghetens skull.

Tyvärr hittar jag inte så mycket kring just lite äldre tvillingar och amning och egentligen har jag väl en plan. Men det är ju trevligt om man kan läsa lite om hur andra gjort... 
  • skogsvitter
    Amlin skrev 2012-03-22 22:12:00 följande:
    Jag har rätt så plötsligt fått jobb och börjar redan i början av april. Mina tvillingar är då nyligen fyllda 12 månader och jag är lite osäker på hur vi ska fortsätta amningen då. Jag är lite orolig för mjölkstockning iom att jag inte planerat att börja jobba så tvärt och dessutom oroar jag mig för att mjölken ska sina. Vi har nyligen flyttat och så börjar jag jobba så jag vill kunna fortsätta amma dem ett tag till för trygghetens skull.

Tyvärr hittar jag inte så mycket kring just lite äldre tvillingar och amning och egentligen har jag väl en plan. Men det är ju trevligt om man kan läsa lite om hur andra gjort... 
    Hur mycket ammar du nu då? Jag tror risken för mjölkstockning är minimal när de är så här gamla (och inte ammar så mycket för mat längre) och när du dessutom kanske inte är borta så länge (beroende på hur långa arbetsdagar du får). Jag har visserligen inte tvillingar, men jag började jobba medan jag fortfarande ammade ena dottern. Var bland annat borta en heldag på 17 timmar, då pumpade jag en gång för hand, bara det värsta så att det inte skulle spänna så mycket och göra ont. Fick ingen mjölkstockning. Ammade dock direkt jag kom hem (och ammade precis innan jag åkte). Jobbade också vissa kvällar, var då borta ungefär 5 timmar. I början ammade jag henne i sömnen direkt när jag kom hem för att tömma brösten lite men slutade med det ganska snart och det gick jättebra! Visst går ju produktionen ner lite, men man sinar ju aldrig så länge man fortsätter att amma. Produktionen anpassar sig ju till hur mycket de ammar, och vad jag märkte är att det faktiskt sker väldigt snabbt. Var borta fler långdagar också under amningsperioden men fick aldrig tillstymmelse till mjölkstockning, jag har vid behov pumpat ytterst lite för hand bara för att få bort det värsta när de börjat spänna för mycket. Man kan självklart fortsätta amma så länge man vill även om man börjat jobba
  • Tanken

Jag har bara läst TS.

Jag var i samma sits som du, fast min son var bara 7 månader när jag började jobba. Jag kände inte på långa vägar att varken han eller jag var redo att ge upp amningen (hade säkert känt det lite annorlunda om han var 11 månader) men var orolig hur det skulle gå att jobba med så pass mycket bruten sömn. Jag ljuger om jag säger att det inte var jobbigt emellanåt, men det var det värt över känslan att fortfarande få sådan otrolig närhet under natten. Som om vi "tog igen" det som vi missat under dagen . Nu handskades jag dessutom med skuldkänslor och ångest över att börja jobba så tidigt, så på något sätt var det nog skönt att få hålla fast vid något som jag visste att ingen av de som hade hand om honom när jag jobbade kunde ge. Vet inte om jag hade känt lika vid 11 månader, men antagligen lite.

Nu är han 13 månader och sover igenom kanske hälften av nätter. Jag har knappt någon mjölk kvar men vaknar han kan han ändå få bröstet ibland som tröst.

• Två döttrar och en son
    skogsvitter skrev 2012-03-22 20:54:04 följande:
    Men testar ni inte ens att söva om på andra sätt??
    Det ni vinner på att hitta andra sätt kan ju exempelvis vara att alla får sova bättre? Och att pappan kanske får större möjlighet att trösta (om det finns någon sådan med i bilden).

Nej verkligen inte! Skrattande
    Varför skulle vi?
    Jag tror verkligen inte att vi skulle sova bättre av det....  
    Det skulle ju bli onaturligt för barnet och en totalt meningslös kamp för att tvinga henne att inte få amma när hon känner det behovet och med det skulle det också bli nödvändigt att inte ha henne i min säng, och det vill varken hon eller jag.
    På vilket sätt skulle vi sova bättre av det??
    Varför ska pappan trösta
    Vad ska han trösta emot??  
  • Två döttrar och en son

Och vi liggammar ska sägas.
    Det är ju en nödvändighet för att kunna vila och sova under /efter amningen.
    Lägger man sig bara i tid på kvällen så får jag iaf tillräckligt med sömn.  

• Amlin
    skogsvitter skrev 2012-03-22 22:34:55 följande:
    Hur mycket ammar du nu då? Jag tror risken för mjölkstockning är minimal när de är så här gamla (och inte ammar så mycket för mat längre) och när du dessutom kanske inte är borta så länge (beroende på hur långa arbetsdagar du får). Jag har visserligen inte tvillingar, men jag började jobba medan jag fortfarande ammade ena dottern. Var bland annat borta en heldag på 17 timmar, då pumpade jag en gång för hand, bara det värsta så att det inte skulle spänna så mycket och göra ont. Fick ingen mjölkstockning. Ammade dock direkt jag kom hem (och ammade precis innan jag åkte). Jobbade också vissa kvällar, var då borta ungefär 5 timmar. I början ammade jag henne i sömnen direkt när jag kom hem för att tömma brösten lite men slutade med det ganska snart och det gick jättebra! Visst går ju produktionen ner lite, men man sinar ju aldrig så länge man fortsätter att amma. Produktionen anpassar sig ju till hur mycket de ammar, och vad jag märkte är att det faktiskt sker väldigt snabbt. Var borta fler långdagar också under amningsperioden men fick aldrig tillstymmelse till mjölkstockning, jag har vid behov pumpat ytterst lite för hand bara för att få bort det värsta när de börjat spänna för mycket. Man kan självklart fortsätta amma så länge man vill även om man börjat jobba

Tack för tipsen! Det är värdefullt!

Med första tjejen kunde jag trappa när rätt långsamt så det gick smidigt. Nu har jag ganska snabbt gått ner från 5 amningar om dagen till 3 idag. Jag kommer kunna fortsätta morgon och kväll om jag hinner på mornarna. En orsak till att jag är så orolig är att jag haft mer problem med stockningar den här gången, i början åkte jag på en bröstinfektion som krävde inläggning och efter det har jag fått problem mycket lättare än förra gången.

JAg kommer börja jobba heltid två veckor men sen ska jag och maken dela så att vi går halvtid båda två. Han är också ny på jobbet så ingen av oss känner att vi kan ta hel föräldraledighet nu.     
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 07:23:41 följande:
    Nej verkligen inte! Skrattande
    Varför skulle vi?
    Jag tror verkligen inte att vi skulle sova bättre av det....  
    Det skulle ju bli onaturligt för barnet och en totalt meningslös kamp för att tvinga henne att inte få amma när hon känner det behovet och med det skulle det också bli nödvändigt att inte ha henne i min säng, och det vill varken hon eller jag.
    På vilket sätt skulle vi sova bättre av det??
    Varför ska pappan trösta? 
    Vad ska han trösta emot??  
    Kamp?! Tvinga?! Du vet inte vad du pratar om va?
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 07:27:32 följande:
    Och vi liggammar ska sägas.
    Det är ju en nödvändighet för att kunna vila och sova under /efter amningen.
    Lägger man sig bara i tid på kvällen så får jag iaf tillräckligt med sömn.  
    Ja ni får naturligtvis göra så om ni vill, men det är ju sjukt okunnigt att tro att alla som inte gör som dig tvingar sina barn och skapar en kamp! Amningen är ju i sig en tröst, att påstå att man tvingar barnet att inte amma bara för att man tröstar på andra sätt vid uppvak är bara löjligt. Ammar du en 9-åring som vaknar av mardrömmar också..?
Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....