• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • MangaGirl
    Alexe skrev 2012-12-12 23:13:40 följande:
    Åh, får lite ont i magen här med min 14-månaders som verkligen inte vill sluta nattamma. På dagarna har han slutat för länge sen (tror han var runt halvåret). Men nätterna... Räknade till sju uppvak o amningar igår. Och nej, andra sätt att somna om funkar icke, iaf inte utan stora protester.

Storebror slutade självmant vid 10-11 månader när han började gå. Nu går lilla äntligen också sen en månad, men han verkar inte mer intresserad av att sova för det.

Jag tycker inte att det är så mysigt, men vill inte heller ta en kamp. Planerar att fortsätta försöka med andra sätt och hoppas hoppas hoppas på att nåt snart funkar. Ska vara borta fem dygn i slutet på mars och då måste han ju ha slutat. Helst i god tid innan. Några råd på vägen?
    Lika samma här- andra läggningsinsatser slutar i, i mitt tycke, för stora protester. Undantaget är när min man lägger henne men då måste han bära henne tills hon somnar för att hon inte ska flippa. Men med mig bryter helvetet lös om jag nekar bröstet.

Ja, eller så slutar han när du åker bort....kanske är det det som kommer funka för er, att du åker bort? Då finns det ju inte så mycket att orda om. Ingen toppensits för din man de dagarna dock... 
  • MangaGirl
    Isabelles mamma skrev 2012-12-13 07:29:08 följande:
    Jag nattammar en 1,5 åring och en treåring ca 4-5 ggr per natt och har gjort det det hela tiden, vi samsover såklart och jag upplever inte det som minsta jobbigt utan vaknar alltid utvilad. Maken påstår att jag ammar i sömnen vilket jag säkert många gånger gör .
    Skönt att höra! Ibland upplever jag tryck från omgivning på att jag borde sluta (vad de nu har med det att göra?) så det är skönt att höra att man inte är solo!
  • MangaGirl

Ni som nattammar länge, har ni ändå varit borta ibland nattetid på jobbkonferenser eller dylikt eller har ni konsekvent varit hemma alla år?

• Två döttrar och en son
    MangaGirl skrev 2012-12-13 19:40:37 följande:
    Ni som nattammar länge, har ni ändå varit borta ibland nattetid på jobbkonferenser eller dylikt eller har ni konsekvent varit hemma alla år?

Det där har jag också undrat över!

När man ammar "länge" och även nattetid, vid sovdags och så så blir de ju så extremt bundna och i princip "beroende" av att man allltid finns till hands med brösten!  
    Med detta barn har jag varit hemma hela tiden co hvi har aldrig lämnat bort henne över natten och ja inte haft barnvakt överhuvudtaget. I och för sig mest av andra orsaker än amning men känner att det kommer tusan inte att kunna lämna bort henne över en natt förrän hon är minst tre år!    
    Och det känns ju minst sagt lite bundet..... 
    Samtidigt har det ju varit så redan i snart två år så vad gör ett år till? Flört
    Detta är också sista barnet så sen blir det aldrig mera nån amning.
  • Blgebo

Min dotter som blir tre i februari nattammar jag fortfarande. Hon somnar i egen säng och kommer över till oss på natten, tar sig en slurk och somnar sedan om. Ammar henne mestadels när hon är trött, ledsen, sjuk, men ibland annars också.

Jag har varit borta ett par nätter under de här åren och det har fungerat bra.

• Alexe

Jävla iPhone...

Äldsta blir 3 i mars, o även om han slutade "tidigt" m amning så har jag bara varit ifrån honom två nätter, varav ena var när lillebror föddes. Lillebror har jag inte alls varit ifrån. Så det är mkt ångest här över resan i vår.

Och ja, om inte förr så lär han väl sluta då, men det känns inte riktigt bra m ett så tvingat slut. Skulle hellre önska att han valde det själv (om än kanske m viss uppmuntran).

• Alisa

Äldste sonen fick amma fritt och slutade självmant vid 18 månaders ålder. 

• MangaGirl

Vi har sovit utan barn en natt på 4 år, när storebror var 14 mån och innan lillasyster kom. Sedan natten få lillasyster föddes.

Jag är kluven. Älskar att amma, vill inte tvinga fram slutet. Men vill kunna åka bort en natt med min man i vår kanske. Och jag vill kunna sova med storebror. Just nu sover ju alltid min man med honom. Barnen väcker varandra om vi sover tillsammans så de få nätterna då mannen är borta är rätt svettiga och liknar värsta cirkusen

• Nattsvart

Hej! Jag har kommit till den punkten att jag inte orkar amma mer på natten :( det gör så ont i mitt hjärta då jag alltid önskat att hon ska sluta självmant!

Hon är ett år nu och helt tokig i bröstet. Ammar mest på natten, ibland på dagen när hon sover inne. Men nätterna börjar kl. 19 ju! Sen är det minst en gång i timmen, får hon inte bröstet då så vaknar hon och är förbannad och är vaken i 2-3 timmar tills hon kan somna om vid bröstet igen. Nu har hon dessutom börja måste ha bröstet i munnen nära på hela natten och hon låser greppet med tänderna..

Jag är så trött och ledsen, hon skulle ju sluta själv när hon var redo! Dessutom ska hon börja dagis i januari, och jag är livrädd att det blir för mycket för henne. Hon vill bara vara med mig, barnvakt (mormor, farmor) funkar inte ens en kvart..

Min man säger att jag ska sluta amma för att han ser hur det tär på mig och han har tagit ledigt för att ta första nätterna men allt känns bara fel.

Förlåt om jag snor tråden lite, men finns det någon klok som kan ge mig lite synpunkter på hur man kan göra i ett sånt här läge?

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....