• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • skogsvitter
    Amlin skrev 2012-03-23 08:33:38 följande:
    Tack för tipsen! Det är värdefullt!

Med första tjejen kunde jag trappa när rätt långsamt så det gick smidigt. Nu har jag ganska snabbt gått ner från 5 amningar om dagen till 3 idag. Jag kommer kunna fortsätta morgon och kväll om jag hinner på mornarna. En orsak till att jag är så orolig är att jag haft mer problem med stockningar den här gången, i början åkte jag på en bröstinfektion som krävde inläggning och efter det har jag fått problem mycket lättare än förra gången.

JAg kommer börja jobba heltid två veckor men sen ska jag och maken dela så att vi går halvtid båda två. Han är också ny på jobbet så ingen av oss känner att vi kan ta hel föräldraledighet nu.     
    Aha kan bli tufft att jobba heltid de första två veckorna, skulle ju varit bättre om det var tvärtom
    Men försök pumpa 1 gång på jobbet kanske, men eftersom du bara ammar 3 gånger nu så tror jag faktiskt inte att det är någon fara! Du får känna efter, och som sagt pumpar du så undviker du ju automatiskt risken för stockning.
  • Tangent

Min pojke var 3 år då han slutade vakna för amning på natten.
    Jag började jobba när han var 11 mån och de först månaderna efter jag börjat jobba blev det många amningstillfällen per natt. Sedan blev det bara 1 gång per natt.

• Amlin
    skogsvitter skrev 2012-03-23 10:04:16 följande:
    Aha kan bli tufft att jobba heltid de första två veckorna, skulle ju varit bättre om det var tvärtom
    Men försök pumpa 1 gång på jobbet kanske, men eftersom du bara ammar 3 gånger nu så tror jag faktiskt inte att det är någon fara! Du får känna efter, och som sagt pumpar du så undviker du ju automatiskt risken för stockning.

Eller hur! Men det är i början utbildningen går (vi är fler som börjar samtidigt) så det blir till att köra på...

Men det kanske får bli så att pumpen får åka med så kan jag iaf pumpa om jag känner att det krävs.   
  • Två döttrar och en son
    skogsvitter skrev 2012-03-23 09:58:09 följande:
    Kamp?! Tvinga?! Du vet inte vad du pratar om va?

Jag vet precis vad jag pratar om.
    Varför skulle jag inte veta det?
    För oss har det funkat och funkar utmärkt med amningen. 

Och varför är du så j-a otrevlig?Skrikandes
    Var det tacken för att jag svarade dig....   
    Du däremot verkar ju inte veta vad du pratar om isåfall. 
    "Tack ska du ha..."
  • Amlin

Hm får se hur nätterna bli. De slutade nattäta vid två månader men vaknar istället tidigt för första målet. Tidigare gick vi upp vid 5 men nu har jag börjat ligga kvar och ammar dem i sängen på morgonen trots att jag vet att vi inte får sova mer efter det. Hoppas att det inte innebär att det återkommer massa mål. Nog för att vi haft såna perioder vid flytt, sjukdom och tandsprickning men ändå. Det är ju skönt att få sova de timmar som blir.

• Två döttrar och en son
    skogsvitter skrev 2012-03-23 10:01:12 följande:
    Ja ni får naturligtvis göra så om ni vill, men det är ju sjukt okunnigt att tro att alla som inte gör som dig tvingar sina barn och skapar en kamp! Amningen är ju i sig en tröst, att påstå att man tvingar barnet att inte amma bara för att man tröstar på andra sätt vid uppvak är bara löjligt. Ammar du en 9-åring som vaknar av mardrömmar också..?
    Det blir i regel en kamp JO om man ammat mycket upp till ettårsåldern, om barnet inte själv visar tendenser att tappa intresset. Jag är verkligen inte okunnig. Är du avundsjuk eller? Typiskt kvinnligt oschysst beteende  när någon klarar något som man själv inte gör.... Ja, kasta skit på mig visst... bryr mig inte. Vet att många funkar så så det förändrar inget. Det är sanningen.
    Du frågade hur andra gör som nattammar så länge barnet VILL - jag svarade hur JAG gör.
    Det är NATURLIGT för små barn att amma på natten. Många gör det automatiskt, andra gör inte det.
    Men så småningom så försvinner det av sig självt. Och det är betydligt enklare och mindre smärtsamt att försöka avvänja en 3-åring än en 1-åring. Varför ska vi då anse det nödvändigt att sluta om vi inte behöver? 
    Men vill du inte amma på natten så gör inte det då!
    JAG gör det och jag tycker att jag gör rätt.  
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 11:00:09 följande:
    Det blir i regel en kamp JO om man ammat mycket upp till ettårsåldern, om barnet inte själv visar tendenser att tappa intresset. Jag är verkligen inte okunnig. Är du avundsjuk eller? Typiskt kvinnligt oschysst beteende  när någon klarar något som man själv inte gör.... Ja, kasta skit på mig visst... bryr mig inte. Vet att många funkar så så det förändrar inget. Det är sanningen.
    Du frågade hur andra gör som nattammar så länge barnet VILL - jag svarade hur JAG gör.
    Det är NATURLIGT för små barn att amma på natten. Många gör det automatiskt, andra gör inte det.
    Men så småningom så försvinner det av sig självt. Och det är betydligt enklare och mindre smärtsamt att försöka avvänja en 3-åring än en 1-åring. Varför ska vi då anse det nödvändigt att sluta om vi inte behöver? 
    Men vill du inte amma på natten så gör inte det då!
    JAG gör det och jag tycker att jag gör rätt.  
    Nej det blir inte "i regel" en kamp om man är lyhörd för barnet, vilket inte nödvändigtvis innebär att man stoppar dit bröstet vid minsta knyst. Även om det är helt ok att göra det om man vill. Ingen jag vet inom AP som slutat amma har haft en kamp om det. Många slutar nattamma betydligt tidigare än 1 år, och är ändå lyhörda. Avundsjuk!? Herregud vad löjligt... nej men du verkar snarare vara det på oss som slutat... du påstår indirekt att jag har haft en kamp och tvingat mina barn mot sin vilja, och vägrar se att man kan sluta amma helt utan kamp, helt utan tvång och helt utan gråtande efter bröstet vilket är vad jag förmedlat till TS. Men om man inte ens försöker så händer det naturligtvis inte.

Förövrigt har jag inte frågat något, det var TS som gjorde det... varför pratar du med mig om avvänjning?! Du verkar ju blanda ihop mig med en massa annat folk. Jag förstår knappt hälften av det du skriver.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 07:23:41 följande:
    Nej verkligen inte! Skrattande
    Varför skulle vi?
    Jag tror verkligen inte att vi skulle sova bättre av det....  
    Det skulle ju bli onaturligt för barnet och en totalt meningslös kamp för att tvinga henne att inte få amma när hon känner det behovet och med det skulle det också bli nödvändigt att inte ha henne i min säng, och det vill varken hon eller jag.
    På vilket sätt skulle vi sova bättre av det??
    Varför ska pappan trösta? 
    Vad ska han trösta emot??  
    Får ont i magen av detta inlägg och det var väl just därför mitt svar blev rätt otrevligt, ber om ursäkt för det. Men jag tycker det är vidrigt att du förvägrar pappans rätt att trösta och vara nära sitt barn, och ännu vidrigare att du använder ord som onaturligt, tvång och kamp när det handlar om att låta ett barn som är mogen nog sova istället för att nattamma sövas på andra sätt.
  • Två döttrar och en son
    skogsvitter skrev 2012-03-23 11:45:04 följande:
    Får ont i magen av detta inlägg och det var väl just därför mitt svar blev rätt otrevligt, ber om ursäkt för det. Men jag tycker det är vidrigt att du förvägrar pappans rätt att trösta och vara nära sitt barn, och ännu vidrigare att du använder ord som onaturligt, tvång och kamp när det handlar om att låta ett barn som är mogen nog sova istället för att nattamma sövas på andra sätt.

Ojdå... Ont i magen av mitt inlägg?
    Du måste vara väldigt känslig du.
    Jag NJUTER av våran amning, särskilt nattamningen!

Och ja, jag blev otervlig tillbaka emot dig eftersom du svarade mig på ett otrevligt sätt, när mitt första svar till TS var helt spontant från mig.

Ja jag blandade ihop dig med TS, ursäkta för det.      

Du tog åt dig eftersom du (trots att du är så AP) valt att avvänja barnet från nattamning. Det är ditt problem.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 11:51:12 följande:
    Ojdå... Ont i magen av mitt inlägg?
    Du måste vara väldigt känslig du.
    Jag NJUTER av våran amning, särskilt nattamningen!

Och ja, jag blev otervlig tillbaka emot dig eftersom du svarade mig på ett otrevligt sätt, när mitt första svar till TS var helt spontant från mig.

Ja jag blandade ihop dig med TS, ursäkta för det.      

Du tog åt dig eftersom du (trots att du är så AP) valt att avvänja barnet från nattamning. Det är ditt problem.
    Det är inget problem, och nej vi har inte valt att avvänja barnet. Det är ju det som är hela grejen, vi väntade tills de var mogna! Läs om läs rätt.
Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....