• MangaGirl

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej!
    Jag är i valet och kvalet kring nattamningen. Har en 11-månaders hemma som ammar ca varannan timme nätterna igenom. Det är inte mitt drömscenario, men det är ok. Märker att hon verkligen gillar att amma än, särskilt till sömns på kvällen, och funderade först på att det var dags att sluta. Men nu när jag börjar jobba om en vecka och hon fortf vill amma så känns det som det kanske är bättre att låta henne ha kvar sina nätter och sin älskade tutte

Tänker höra hur det är med er som inte heller tagit fighten och tvingat bebis att sluta amma/nattamma. Hur länge pågick amningen? Slutade de självmant sedan, vid vilken ålder? Förstår att alla barn är olika men försöker bara skapa mig en bild av ungefär vad jag kan förvänta mig om jag låter bebis styra när det är dags att sluta. Önskar ni att ni gjort annorlunda eller var det bra att ni lät bebis styra? Tar tacksamt emot era erfarenheter, tips och råd.

Är så grymt osugen på att ha en ledsen bebis även om jag är helt övertygad att hon skulle sova bättre om jag tex slutade amma till sömns. Dessutom var det en vidrig kamp att sluta nattamma med storebror och även om det inte behöver bli lika illa denna gång har jag liksom ett skräckscenario framför mig. Och storebror sover fortf inte hela nätter (han är 3) så det känns som att det inte nödvändigtvis är amningen som sabbar sömnen utan den kan ju vara kass ändå! Ibland undrar jag om han sover så dåligt just FÖR ATT jag tvingade honom att sluta nattamma innan han var redo.....

Som sagt, era funderingar och erfarenheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....
  • Två döttrar och en son

Min 13-månaders ammar ca 2-4 ggr per natt ännu. 
    Om vi sover väldigt nära varandra så blir det i regel 3-4 ggr. Om vi sover på varsin sida i dubbelsängen så blir det oftast 2 ggr. 
    Tänker inte ens tanken att försöka hindra henne från att amma på nätterna...... Övertygad om att varken hon eller jag skulle vinna något på det.

• Amlin

MIn fundering är, måste du fatta ett beslut? Kan du inte fortsätta amma så länge du och barnet vill. När/om barnet självmant slutar så är ju "problemet" löst. Om det blir så att du inte längre orkar innan barnet vill sluta så kommer du nog tycka att det är värt att ta kampen för då finns ju inget alternativ.    

• skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-22 20:32:51 följande:
    Min 13-månaders ammar ca 2-4 ggr per natt ännu. 
    Om vi sover väldigt nära varandra så blir det i regel 3-4 ggr. Om vi sover på varsin sida i dubbelsängen så blir det oftast 2 ggr. 
    Tänker inte ens tanken att försöka hindra henne från att amma på nätterna...... Övertygad om att varken hon eller jag skulle vinna något på det.
    Men testar ni inte ens att söva om på andra sätt??
    Det ni vinner på att hitta andra sätt kan ju exempelvis vara att alla får sova bättre? Och att pappan kanske får större möjlighet att trösta (om det finns någon sådan med i bilden).
  • MangaGirl

Amlin- du har ju helt rätt i det du säger. Det kommer ju i praktiken bli så. Tänkte bara öra lite hur andra gör, rätt skönt med lite input krig det hela.

• Dr Mupp
    skogsvitter skrev 2012-03-22 20:54:04 följande:
    Men testar ni inte ens att söva om på andra sätt??
    Det ni vinner på att hitta andra sätt kan ju exempelvis vara att alla får sova bättre? Och att pappan kanske får större möjlighet att trösta (om det finns någon sådan med i bilden).
    varför ska man testa annat när det finns ett sätt som garanterat fungerar?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Amlin
    MangaGirl skrev 2012-03-22 21:12:25 följande:
    Amlin- du har ju helt rätt i det du säger. Det kommer ju i praktiken bli så. Tänkte bara öra lite hur andra gör, rätt skönt med lite input krig det hela.

Ja det är klart. Input behöver man alltid. Jag sitter själv och jagar efter andras erfarenheter kring situationer liknande min amning trots att jag vet att det ändå är jag som måste bestämma hur jag ska göra.
  • skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-03-22 21:35:29 följande:
    varför ska man testa annat när det finns ett sätt som garanterat fungerar?
    Därför att andra sätt kan fungera minst lika bra, och ibland bättre. Våra barn har ju inte slutat vakna för att de slutat amma, men många gör ju det. Och i fallet som för oss är det väldigt, väldigt skönt att kunna söva på andra sätt och därmed ha avlastning från pappan när barnet börjar bli så pass stort. Men det är ju vad jag tycker, alla som är nöjda med att amma flera gånger varje natt trots att de inte behöver får naturligtvis göra det så länge de vill. Men ett barn som vaknar är inte automatiskt en signal om att barnet behöver amma. Testar man aldrig annat så vet man ju heller inte om barnet verkligen vill och behöver amma, då handlar det ju mer om att du som förälder vill och väljer att amma så fort barnet vaknar. De får ju det som vana och vissa äter på natten i många år, vilket jag tycker är rätt onödigt eftersom jag tycker att man ska sova på natten
  • Tygtiiger

Min stora son slutade jag amma tvärt när han var nio månader, för att han bet så det blödde. Tyvärr vaknade han inte mindre ofta på natten för det nattsömnen var lika eländig utan amning som med. Han var iofs ganska extrem med åtta uppvak per natt tills han var två.

Lilla sonen ammar, han är 10 månader. Pappa kan natta om honom med att gunga och vagga i famnen men det går ju otroligt mycket snabbare när han ammar. Om jag orkar lägger jag över honom i egen säng efter amningen och då sover han någon timme längre mellan amningarna. Än så länge har vi lugnare nätter än med storebror och jag tror att lillebror uppskattar tryggheten i att ha brösten nära på natten nu när jag jobbar deltid igen.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • skogsvitter

Tillägger att det är en väldig skillnad att testa andra sätt och att hindra ett barn som faktiskt skriker efter just bröstet.

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....