Inlägg från: Nattsvart |Visa alla inlägg
  • Nattsvart

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Hej! Jag har kommit till den punkten att jag inte orkar amma mer på natten :( det gör så ont i mitt hjärta då jag alltid önskat att hon ska sluta självmant!

Hon är ett år nu och helt tokig i bröstet. Ammar mest på natten, ibland på dagen när hon sover inne. Men nätterna börjar kl. 19 ju! Sen är det minst en gång i timmen, får hon inte bröstet då så vaknar hon och är förbannad och är vaken i 2-3 timmar tills hon kan somna om vid bröstet igen. Nu har hon dessutom börja måste ha bröstet i munnen nära på hela natten och hon låser greppet med tänderna..

Jag är så trött och ledsen, hon skulle ju sluta själv när hon var redo! Dessutom ska hon börja dagis i januari, och jag är livrädd att det blir för mycket för henne. Hon vill bara vara med mig, barnvakt (mormor, farmor) funkar inte ens en kvart..

Min man säger att jag ska sluta amma för att han ser hur det tär på mig och han har tagit ledigt för att ta första nätterna men allt känns bara fel.

Förlåt om jag snor tråden lite, men finns det någon klok som kan ge mig lite synpunkter på hur man kan göra i ett sånt här läge?

• Nattsvart

Åh tack för svaret! Det är så skönt att bara veta att man är inte den enda som går igenom detta!

Angående barnvakt så har vi lagt ner det helt, och det känns helt okej. Jag är med min dotter JÄMT, och älskar det :) trots att jag är trött.

Till hela amningsgrejen hör ju även att jag är gravid till. Trött av det, ömma bröst och oro för att jag ska ha två amningstokiga.. Jag är så kluven med allt, jag vill ju ge det min dotter vill ha och i ett års tid har jag gjort så till hundra procent.

Det är mycket rädslor med att sluta amma. Jag är rädd att uppvaken kommer vara lika många men utan en enkel lösning.. Jag är rädd för att jag ska vara sådär stenhård och sen ändå ge efter (det känns riktigt hemskt) för då har hon lidit i total onödan. Mest av allt är jag rädd att det ska skada våran anknytning och hennes trygghet med mig.

Så, jag vill inte sluta amma just nu, men jag är så trött på att hon sover så vansinnigt dåligt!

Måste det vara amningen som stör hennes sömn? Kan det vara något annat?

Skriver från mobilen så ursäkta om det blev stökig text..

• Nattsvart

Det där du skriver om din son är just vart vi är! Min dotter är redan nu extremt mammig och då blir det ju hemskt att lämna bort henne på dagis om det skulle bli värre.

Som tur är så finns en plan b med dagiset, hon kommer nog bara gå ca 15 timmar då jag ska studera på distans, i bästa/värsta fall så får hon vara hemma helt, men så hon har kvar sin plats.

Hursomhelst känner jag starkare för att fortsätta amma nu :) men frågan är ju ändå: skulle hon sova bättre om vi slutar amma?
    Hur har det gått för dina barn MangaGirl?

• Nattsvart

Leiben:

Det låter ju hur bra som helst!
    Det är svårt på nätterna när jag själv är så trött men ibland när jag är lite vaken så märker jag att det räcker med att hålla om henne och vyssja lite för att hon ska somna om. Men som sagt, lite för trött på nätterna just nu.

• Nattsvart

Kloka ord MangaGirl :) Jag är tidigt i graviditeten, v 10, så det dröjer till juli om allt nu går bra. Det låter ju så frestande med 1 uppvak om natten! Och du har kört på i 20 månader med att amma så ofta, otroligt vad man orkar egentligen!

Sen är det ju som du säger, det kanske bara blir 3 nätter. Men hur funkar det egentligen att hålla upp sådär med amningen? Du höll upp i 8 nätter, var det på dagarna oxå? Tänker på mjölkproduktionen. Sen så har jag märkt att min mjölk minskat i mängd. Så att det verkligen bara kommer några droppar. Har inte provat att pumpa ur, men det känns typ tomt..

Nu velar jag riktigt!

• Nattsvart

Alexe, vi har provat med allt! Men inget funkar, hon blir bara arg om man försöker. Men planen är att hon ska få vatten, kanske välling för ibland så kan hon dricka lite välling men det är ingen favorit.

Vi har inte provat ersättning alls men jag har svårt att se att det skulle funka bättre då hon inte gillar själva nappflaskan när hon ska sova eller sovit och vaknat.

Vi ska faktiskt vara hemma tillsammans när det andra barnet kommer! Det ska bli så mysigt!

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....