Inlägg från: Sereena |Visa alla inlägg
  • Sereena

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Jag funderar också fram och tillbaka hur jag ska göra med nattamningen...
    vår dotter är 15 mån och jag ammar henne fritt på nätterna. (i princip  inget på dagarna, bara ibland)

Jag känner mig inte helt redo att sluta ännu, så jag tror därför inte att det kommer funka. (jag "ger med mig" så fort hon gnäller lite...

Tycker att det går väldigt upp och ner hur många gånger per natt hon vaknar. Beror också på hur bra7dåligt hon ätit på dagen.

Jag kommer dock ev börja ett nytt jobb i maj och kommer då sova borta 1-2 nätter per vecka. Jag hoppas verkligen att det kommer funka ok...

• Sereena
    skogsvitter skrev 2013-01-14 12:46:39 följande:
    Just vid 15 månader har de en utvecklingsfas vet jag, men jag tror det kommer ge sig själv efter fasen om du försöker sträva mot att minska mer och mer. Dock kan det vara bra att tänka på att om du vill sluta bör du göra det innan nästa utvecklingsfas kanske, som är runt 18 månader. Då sover de allra flesta mycket mer oroligt och de kan få lite separationsångest igen och så.

Å andra sidan kan man absolut fortsätta med amningen de dagar/nätter du är hemma, det brukar gå alldeles utmärkt att bara amma vissa nätter och barnet lär sig direkt att när du är borta, då är det pappans sätt som gäller. Jag hade börjat jobba kvällar några månader innan jag slutade amma yngsta dottern helt, jag brukade amma till sömns och amma om hon vaknade på nätterna. Men det gick jättebra för pappan ändå, och jag fortsatte amma till sömns de kvällar jag var hemma helt enkelt
    Åh, vad skönt att höra att det kan fungera så. Jag hoppas ju inte att jag ska behöva sluta amma bara för det nya jobbet, utan jag vill sluta när dottern vill sluta. (och så hoppas jag att det inte dröjer allt för länge, hihi)

Tror du att man behöver pumpa de nätterna som man är borta, eller funkar det att amma bara vissa nätter? 
  • Sereena

Det är nog en fördel (och då menar jag såklart inte att det är positivt att bli inlagd på sjukhus), men att man som mamma inte har möjlighet att komma hem. Då är liksom pappan illa tvungen att lösa situationen. Kan tänka mig annars att om jag bara går och lägger mig i ett annat rum att det är lätt hänt att man ger upp för snabbt. (både jag och min man Bara en tanke...

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....