• Svar på tråden Rökning och operation
  • Bambi07

Förövrigt är jag sjukt trött på vuxna människor som ska ha en massa men aldrig ta ansvar för något.

• Starkast
    Jojile skrev 2011-09-06 10:05:58 följande:
    Jag undrar fortfarande varför ingen har svarat på varför det är fullt rimligt att överviktiga får hjälp av ett helt team med det förberedande, medan en rökare ska ta eget ansvar och sluta röka helt ensam utan stöd?

Nu vill jag inte ha svar att sjukvården visst erbjuder hjälp, jag hänvisar däremot till alla inlägg i denna tråd där ni anser att en rökare kan "kolla på alla anslag som finns på alla väggar överallt", som någon skrev tidigare...
    En överviktig som behöver en viss operation för sin överlevnad får den på samma sätt som en rökare får sin operation om den är viktig för sin överlevnad.

En knäoperation är inte livsnödvändig på något vis. Därimot höjer den livskvaliteen och detta borde ligga i patientens intresse! Om kvinnan i tidningen bett om hjälp för att kunna få sin operation hade hon garanterat också fått hjälp att klara av det. Men hon valde att sätta sig fullständigt på tvären och "vägra" sluta röka!

Vilket team får en överviktig hjälp av för att få utföra en knäoperation utan att själv be om hjälpen?
  • infragilis
    Starkast skrev 2011-09-06 20:25:20 följande:
    Blands inte ihop begreppen.
    Vad menar du? Vilka begrepp blandar jag ihop?
  • Jojile
    Tokern skrev 2011-09-06 18:38:29 följande:
    Oj, då måste hon röka i många år för att finansiera en operation! Men jag håller med om att det inte bara är att få en privat op-oavsett vem som betalar vill man ju ha en seriös ortoped Flört
    Ja, du måste betala skatt i många år för att finansiera en op för dig med. Poängen var att det är ett jävligt svagt argument att skrika om att hon ska stå för sin op själv. Då ska ALLA göra det, om det inte handlar om livsviktig vård. Varför ska mina skattepengar gå till att någon har ont i knät och behöver operera minisken? Varför ska jag betala för att någon behöver operera för diskbråck o.s.v.
    Att sedan skrika om att hon ska göra det enbart för att hon röker gör det bara löjligare, eftersom hon betalar ungefär 7000 kronor extra i skatt, för att hon röker.
  • Flygfotogen

Det vore intressant att se siffror på vad rökarnas extraskatt går till? Jag gissar på att det mesta går åt till att behandla människor som pga rökningen har hjärt- och lungsjukdomar eller cancer samt till att forska om detta.

• Jojile
    Lingonflickan skrev 2011-09-06 19:56:24 följande:
    nog går detta mer till tobaksorsakad sjukvård, hennes knä har inget med den att göra.
    Tror du på allvar att skattepengar är öronmärkta på det sättet? "Jaha, här kommer 20 kr från ett Marlboro, då lägger vi det i tobakshögen." Ja, jag arbetar inte med Sveriges ekonomi på den nivån, men jag är väldigt skeptisk.
  • Jojile
    Starkast skrev 2011-09-06 20:37:40 följande:
    En överviktig som behöver en viss operation för sin överlevnad får den på samma sätt som en rökare får sin operation om den är viktig för sin överlevnad.

En knäoperation är inte livsnödvändig på något vis. Därimot höjer den livskvaliteen och detta borde ligga i patientens intresse! Om kvinnan i tidningen bett om hjälp för att kunna få sin operation hade hon garanterat också fått hjälp att klara av det. Men hon valde att sätta sig fullständigt på tvären och "vägra" sluta röka!

Vilket team får en överviktig hjälp av för att få utföra en knäoperation utan att själv be om hjälpen?
    Ja, det hade hon. Men jag tycker fortfarande att om man som läkare säger nej till en op med förbehåll att patienten ska gå ner i vikt/sluta röka/sluta supa så tycker jag att man som läkare ska informera och erbjuda vilken hjälp som finns att bistå.

Långt bak i tråden skrevs det mkt om GBP-operationer, och att man då får hjälp av dietist och PT och dyl, och ingen i tråden ansåg att det var fel. MEN att en rökare inte bara kan sluta i tre månader är svagt, och vill man ha hjälp får man ta sitt ansvar och ringa sluta-röka-linjen.

Som jag även tidigare i tråden har skrivit så är min mormor en av de som faktiskt ska utföra en knäop, men då hon måste gå ner i vikt först så har hon blivit erbjuden hjälp av dietist samt fått ett personligt träningsprogram.
  • Phlippan87
    Jojile skrev 2011-09-07 14:03:42 följande:
    Ja, det hade hon. Men jag tycker fortfarande att om man som läkare säger nej till en op med förbehåll att patienten ska gå ner i vikt/sluta röka/sluta supa så tycker jag att man som läkare ska informera och erbjuda vilken hjälp som finns att bistå.

Långt bak i tråden skrevs det mkt om GBP-operationer, och att man då får hjälp av dietist och PT och dyl, och ingen i tråden ansåg att det var fel. MEN att en rökare inte bara kan sluta i tre månader är svagt, och vill man ha hjälp får man ta sitt ansvar och ringa sluta-röka-linjen.

Som jag även tidigare i tråden har skrivit så är min mormor en av de som faktiskt ska utföra en knäop, men då hon måste gå ner i vikt först så har hon blivit erbjuden hjälp av dietist samt fått ett personligt träningsprogram.
    och om hon hade vägrat gå ner i vikt för operationen hade hon kanske inte blivit erbjuden den hjälpen. har hon sagt att hon vägrar gå ner i vikt? isf kan ajg förstå liknelsen men om hon inte gjort det så ser jag faktiskt inte likheten
    ♥ Therese 091228 ♥ Ellinor 110608 | phlippans.blogg.se
  • Snösparv

Bara väldigt tragiskt...ännu mer tragiskt att hon går ut i media och skämmer ut sig totalt.

• Aoife
    Kattdamen skrev 2011-09-05 08:31:33 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab

Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
    Hon borde prioritera. Vill hon fortsätta röka och ha ont eller göra ett rökstopp och bli opererad.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • infragilis
    Snösparv skrev 2011-09-07 19:55:11 följande:
    Bara väldigt tragiskt...ännu mer tragiskt att hon går ut i media och skämmer ut sig totalt.
    Man får betalt! Solig
  • mamzer

Easy peasy. Sluta rök och opereras, alternativt fortsätt röka och fortsätt ha värk.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
Svar på tråden Rökning och operation