• Svar på tråden Rökning och operation
  • infragilis
    Jojile skrev 2011-09-06 11:18:33 följande:
    Jag är trög och förstår inte din fråga. Jag tycker alltid att vården ska erbjuda hjälp att komma till bukt med ett problem. Jag tycker att om vården inte gör det, så brister vården. Jag tycker däremot INTE att en läkare ska behöva tjata på en vuxen människa att ta emot hjälpen. För mig innebär inte hjälp med t.ex. rökning att man sätter in världens resurser för att en rökare ska sluta röka. Det kan vara att läkaren hjälper med information, det kan vara att dom har en stödgrupp (i likhet med AA eller liknande) o.s.v.
    Svarade jag på din fråga eller missuppfattade jag hela inlägget?
    Jag citerade ditt inlägg eftersom jag inte orkade leta upp inlägget du citerande. Citatet gällde era inlägg sammantaget.
  • infragilis
    Marsch skrev 2011-09-06 11:19:37 följande:
    Vad har det alltid?
    "Att själva skärandet är ett symptom på ett sår i själen".
  • bmbengtsson

Just frågan om rökning så får man följa reglerna som gäller. Läkaren ser till patientens bästa och då får man helt enkelt sluta 

• Jojile
    Jennie med ie skrev 2011-09-06 11:19:55 följande:
    Uppenbarligen. Jag ser inte varför de ska utgå från att jag inte kan gå ner i vikt själv, eller utgå från att XXX inte kan lägga ciggen åt sidan själv o s v. Däremot ska de om det är viktigt för behandlingens effekt erbjuda hjälp ifall man efterfrågar den.
    Men det är nog där våra åsikter går isär. Jag anser inte att läkaren utgår ifrån att du inte klarar dig själv.
    Jag anser att om du söker vård, och läkaren säger "Jag kan hjälpa dig med det här, om du går ner i vikt/slutar röka" så tycker jag att läkaren kan erbjuda sig att hjälpa personen att komma till det målet.
    Jag anser att det är en viktig del i både vården och servicen.
  • Flygfotogen

Farsans polare har rökt i 50 år. Nu fick han en hjärtattack för 8 månader sedan och han har sedan den dagen inte tagit ett bloss. Han upplever inte det som särskilt jobbigt heller. Kan det innebära isåfall att han aldrig riktigt varit beroende?

• Jojile
    infragilis skrev 2011-09-06 11:25:49 följande:
    Jag citerade ditt inlägg eftersom jag inte orkade leta upp inlägget du citerande. Citatet gällde era inlägg sammantaget.
    Aha, jag sa ju att jag är trög! =) Skyllre på graviditeten!
  • Jojile
    Marsch skrev 2011-09-06 11:28:59 följande:
    Farsans polare har rökt i 50 år. Nu fick han en hjärtattack för 8 månader sedan och han har sedan den dagen inte tagit ett bloss. Han upplever inte det som särskilt jobbigt heller. Kan det innebära isåfall att han aldrig riktigt varit beroende?
    Nej, bara att han har lättare att bryta sitt beroende. Vad jag brukar kalla en lycklig sate!
  • Flygfotogen
    Jojile skrev 2011-09-06 11:28:54 följande:
    Men det är nog där våra åsikter går isär. Jag anser inte att läkaren utgår ifrån att du inte klarar dig själv.
    Jag anser att om du söker vård, och läkaren säger "Jag kan hjälpa dig med det här, om du går ner i vikt/slutar röka" så tycker jag att läkaren kan erbjuda sig att hjälpa personen att komma till det målet.
    Jag anser att det är en viktig del i både vården och servicen.
    Och jag anser att det är en viktig del att man som patient när man hör det frågar något i stil med "jag vet inte hur det gå till? Finns det hjälp att få även med det?"
  • Tokern

Det är i mina ögon oetiskt att operera en patient  som har stora riskfaktorer för att fara illa av operationen. Rökning är en riskfaktor vid alla operationer. Självklart ska man insistera på rökstopp före och efter operationen om den inte är akut, för att patienten ska ha bästa möjliga chans att gynnas av operationen.

• infragilis
    Jojile skrev 2011-09-06 11:29:17 följande:
    Aha, jag sa ju att jag är trög! =) Skyllre på graviditeten!
    Nej, det är jag som är slarvig. Inte bara du som inte hänger med och ber mig förtydliga ju. Iofs kan ju Marsch vara gravid också, och då kan vi dra slutsatsen att gravida och jag inte ska kommunicera över nätet.
Svar på tråden Rökning och operation