• Svar på tråden Rökning och operation
  • Sweet life

Nej, hon ska banne mig inte opereras ändå!

Regler inom sjukvården finns där för patientens säkerhet!

• Philippa

Hon får skylla sig själv!

• lövet2

Jag ser det som svårartad utpressning och att vården utnyttjar sin maktposition. Jag har själv rökt och vet hur man kan bli behandlad. Allt från att skolsyster inte ger någon huvudvärkstablett till en rökare, till att man inte får medicin för en åkomma som läkaren själv sagt inte har med rökningen att göra.

En vän till en vän fick ett liknande ultimatum som kvinnan i artikeln, och hon klarade inte av att sluta röka, fast hon verkligen försökte. Som straff får hon nu gå med smärtor och utan operation ...

• Kattdamen

Jag tycker att hon väljer själv här. Det är hennes eget val att inte opereras, då hon anser att rökningen är viktigare.

Hon behöver inte ens sluta röka, hon behöver enbart hålla upp med rökningen några veckor.

• JA77

Det är ju ett jättebra motkrav! Rökning försämrar syreupptag, vilket leder till försämrad läkning - större risk för infektioner.

• FruLiNi

Hon har ett val. Hon väljer att fortsätta leva med kronisk värk. Så ser jag det.

• infragilis

Det är en medicinsk grej, precis som att man ska fasta ett visst antal timmar före op. Visst är det för många svårare att sluta röka ett tag, än vad det är att inte äta under några timmar, men principen är den samma.

• lövet2
    FruLiNi skrev 2011-09-05 08:44:03 följande:
    Hon har ett val. Hon väljer att fortsätta leva med kronisk värk. Så ser jag det.

Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
  • infragilis
    FruLiNi skrev 2011-09-05 08:44:03 följande:
    Fast missbruk klassas som en sjukdom. Det är inte alltid ett val att bryta ett missbruk. Vore det det skulle inte människor missbruka farliga substanser.
Svar på tråden Rökning och operation