Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
När jag hade stora problem med mitt dåliga knä ville de inte göra en ev. operation så länge jag var så överviktig som jag var eftersom resultatet p g a den troligen inte skulle bli så bra att operationen vore medicinskt försvarbar. Jag erbjöds inte en massa viktminskningshjälp automatiskt, men hade nog kunnat få om jag efterfrågat den. I detta fallet blir jag förvånad om patienten ö h t ens efterfrågat den, snarare verkar hon deklarera ganska tydligt att hon minsann inte tänker låta bli att röka och ingen ska säga åt henne att hon ska göra det heller. Med reservation för att tidningarna såklart kan vrida på det mesta... men tills jag vet annat utgår jag från att hon verkligen sagt så.
För att jag tycker mig se att det finns skillnader mellan olika missbruk. Jag är inget proffs men det är vad jag upplever när jag ser på mina egna erfarenheter och vad jag läst mig till.
Jag är förmodligen lite förblindad av min avsky för rökning men jag har hört om X antal fler som slutat röka på egen hand än vad jag hört om heroinister som slutat själva. En heroinist och en alkoholist måste också göra aktiva saker på egen hand för att sluta missbruka. Ingen kan göra det åt dem. Man kan aldrig hjälpa den som inte vill bli hjälpt och har personen offerkoftan på så blir det ännu svårare. Hjälpen söker upp tyngre missbrukare på ett annat sätt ibland än vad den gör rökare men i regel har nog varje rökare haft någon/ra som propsat på rökstopp och pratat med personen om alternativ. Husläkare brukar alltid fråga om patienten är rökare och svarar patienten ja så frågar de vidare om de behöver hjälp att sluta.
Rökare kan få läkemedel utskrivna av läkare till hjälp och det finns stödgrupper och en uppsjö av metoder att prova på. Allt från läkemedel till hypnos och akupunktur med mera. Man får kanske prova sig fram till den metod som bäst passar en som individ.
Som jag försökt få fram tidigare så vet jag att det är svårt att sluta röka. Jag tvivlar inte alls på det. Det är svårt att sluta missbruka och jag tar rökning på allvar även om du inte tror det. Det har jag ju vuxit upp med men jag står fast vid att det alltid krävs karaktär, jävlaranamma och vilja för att ha en chans till att bryta sina onda cirklar.