• Svar på tråden Rökning och operation
  • infragilis
    Trynträ skrev 2011-09-05 20:14:57 följande:
    Mm. Jo jag känner till det med. Helt idiotiskt. Då borde man inte skaffa barn heller.
    Och är man kraftigt överviktig borde man inte skaffa barn eftersom det ökar risken för diabetes och en massa annat för barnet. Nä, och om man inte vill amma ska man inte heller skaffa barn. För ersättning ökar risken för psd, astma, eksem, fetma, diabetes typ 1 och 2 med mera. Eller, vänta, vissa saker är okej att vara egoistisk om, men inte andra?
    Börjar man röka för att skada barnet kan jag hålla med dig, men inte annars.
  • Agapi

Ja jag tycker de ar ratt! De ar ju inte foralltid hon behover sluta om hon nu vill roka. Utan de handlar om ett par veckor innan och ett par veckor efter for att minska riskerna. Helt rimligt. Och jo de finns massa operationer dar patienten far kravet att han/hon maste ga ner si och sa manga kg innan de opererar! Nar de inte ar akuta operationer ar det helt i sin ordning att man staller krav pa patienten for att man ska kunna genomfora en sa saker operation som mojligt!

• lillamillan
    Jakkolina skrev 2011-09-05 20:58:59 följande:
    Då ska överviktiga inte heller få hjälp när dom behöver

Ofta får de krav på sig att gå ner i vikt innan en op, om övervikten anses öka risker för komplikationer. Sjukvården väger ju för och nackdelar mot varandra och om nackdelarna blir fer än fördelarna så blir det ju ingen op. Och risker för komplikationer väger tungt. Om man opereras under förutsättningar som är dåliga blir ofta resultatet sämre än hur det va tidigare, det kostar både extra lidande för patienten och extra utgifter för staten. Det är väl inte mer än rätt att man ska gå efter vad forskning och erfarenhet rekomenderar.
  • lillamillan
    infragilis skrev 2011-09-05 21:07:53 följande:
    Och är man kraftigt överviktig borde man inte skaffa barn eftersom det ökar risken för diabetes och en massa annat för barnet. Nä, och om man inte vill amma ska man inte heller skaffa barn. För ersättning ökar risken för psd, astma, eksem, fetma, diabetes typ 1 och 2 med mera. Eller, vänta, vissa saker är okej att vara egoistisk om, men inte andra?
    Börjar man röka för att skada barnet kan jag hålla med dig, men inte annars.

Om man behöver hjälp för att bli gravid får man inte vara för tjock och man får inte röka. Finns ju krav för det oxå. Men om man kan bli gravid utan hjälp från landstinget eller privat vård så kan man ju inte neka någon, vi kan inte införa tvångsterilisering hos överviktiga rökar i sverige bara för att vården ställer krav på de som behöver hjälp.
  • Starkast
    Avalie skrev 2011-09-05 17:35:36 följande:
    Jag tycker att det är rätt att avråda men inte tvinga, sen beror det helt på vilket typ av op det gäller.
    Jag har precis genomgått en Viktop och fick ej röka före eller efter, men det beror ju helt på hur man blir bemött.
    JAg har valt att röka för att jag tycker om det, röker ej framför andra eller nära barn, det är mitt val och jag tycker att om det nu är så farligt borde man väl förbjuda försäljningen av cigg helt och hållet, men staten tjänar en rejäl hacka på tobak skatten.
    Jag slutade röka en dag före op, men efteråt har jag knappt känt ngt sug så i mitt fall verkar det som om op tog bort mitt röksug.
    Det narkosläkaren förklarade för mig var att det krävdes ej så stort rökstop för att dra ner riskerna inför en op. det räckte med 1-2 v innan och 2-3 veckor efter (/i mitt fall).
    Det är viktigt att sjukvården kan erbjuda ett bra program för att sluta röka, speciellt när det gäller människor som är i behov av op...
    Det finns ingen som tvingar. Det är ett fritt val. Just denna kvinna verkar välja smärtan, hennes alldeles egna val. Gör man det valet som finns andra som vill ha operationstiden och väljer att avstå rökningen.

Att alla inte kan förstå VARFÖR man inte ska röka vid op. är något som alltid kommer att finnas kvar oavsätt hur mycket det informeras om det. Tror man att det beror på om man röker i närheten av andra eller inte så har man fått det fullständigt om bakfoten.

Människor som ÄR i behov av en operation för att kunna överleva kommer de aldrig sätta ett tillfälligt rökförbud på, i denna kvinnas fall handlar det om livskvaliteé och inte någon akut livsnödvändig operatin. Även i ditt fall handlade det om din livskvaliteé och ingen operation som var livsnödvändig.

Ang. bra program så finns det!
    Men en vuxen människa får ju faktiskt ha ett visst mått av egenansvar och inte förvänta sig att få allt serverat på ett silverfat. Vet man om att det kräver ett rökstopp får man ta ansvaret att söka den hjälpen själv om man inte klarar av det på egen hand - eller välja att avstå. Svårare än så är det ju inte.
    Nämn en enda anledning till att en vuxen människa inte ska kunna ta det ansvaret själv?
  • lillamillan
    Starkast skrev 2011-09-05 21:13:39 följande:
    Det finns ingen som tvingar. Det är ett fritt val. Just denna kvinna verkar välja smärtan, hennes alldeles egna val. Gör man det valet som finns andra som vill ha operationstiden och väljer att avstå rökningen.

Att alla inte kan förstå VARFÖR man inte ska röka vid op. är något som alltid kommer att finnas kvar oavsätt hur mycket det informeras om det. Tror man att det beror på om man röker i närheten av andra eller inte så har man fått det fullständigt om bakfoten.

Människor som ÄR i behov av en operation för att kunna överleva kommer de aldrig sätta ett tillfälligt rökförbud på, i denna kvinnas fall handlar det om livskvaliteé och inte någon akut livsnödvändig operatin. Även i ditt fall handlade det om din livskvaliteé och ingen operation som var livsnödvändig.

Ang. bra program så finns det!
    Men en vuxen människa får ju faktiskt ha ett visst mått av egenansvar och inte förvänta sig att få allt serverat på ett silverfat. Vet man om att det kräver ett rökstopp får man ta ansvaret att söka den hjälpen själv om man inte klarar av det på egen hand - eller välja att avstå. Svårare än så är det ju inte.
    Nämn en enda anledning till att en vuxen människa inte ska kunna ta det ansvaret själv?
    Håller fullständigt med dig!
  • infragilis
    lillamillan skrev 2011-09-05 21:12:12 följande:
    Om man behöver hjälp för att bli gravid får man inte vara för tjock och man får inte röka. Finns ju krav för det oxå. Men om man kan bli gravid utan hjälp från landstinget eller privat vård så kan man ju inte neka någon, vi kan inte införa tvångsterilisering hos överviktiga rökar i sverige bara för att vården ställer krav på de som behöver hjälp.
    Fast nu svarade jag på en grej om att ifall man inte lyckas sluta röka när man väntar barn borde man inte ha några.

Självklart ska IVF och annat kräva att man gör sitt för att inte sänka fertiliteten.
  • Elavela87

Klart hon inte blev erbjuden hjälp när hon själv skrev det i formuläret att hon "minsann aldrig tänker sluta!".

Leva med kronisk värk eller göra en operation som kräver att hon slutar röka 4+8 veckor.

Dumma tant..

• Starkast
    Jakkolina skrev 2011-09-05 20:58:59 följande:
    Då ska överviktiga inte heller få hjälp när dom behöver
    Varför det?
    Det handlar inte om att sluta röka. Det handlar om att stoppa några veckor för att det är NÖDVÄNDIGT.

Sedan tror jag inte att en överviktig får alla operationer heller?
    Är det ex. någon idé att byta en höft eller ett knä på någon som är väldigt överviktig och inte har viljan att försöka tappa X antal kilon? Hur lång tid tar det innan det behöver åtgärdas igen? Kan det överhuvudtaget bli bra från början?
    Nu är jag inte säker, men kan tänka mig att det blir kryckor, rullator eller rullstol för ganska många överviktiga då en operation är lönlös.
  • Pussesnuttan

Tycker diskussionen är löjlig och att Aftonbladet ens tar upp en sån snyfthistoria säger ju allt om tidningen.

Självklart ska hon INTE få någon operation innan hon sluta röka.
    Försvårar det läkning mm är det ju inget att diskutera. Valet borde ju vara lätt om man verkligen behöver en operation.

Jakkolina,
    Det ställs krav på överviktiga att gå ned visst mycket i vikt innan de får hjälp med operation. Bl.a. för att visa att de är motiverade att ändra livsstil.

Svar på tråden Rökning och operation